اولین سرور فیس‌بوک تنها ۸۵ دلار در ماه هزینه داشت

امروز در مدرسه استارتاپ (Startup School) که در دانشگاه استنفورد و با حضور مدیرعامل و موسس فیس‌بوک، مارک زاکربرگ برگزار شد، مدیرعامل بزرگترین شبکه‌اجتماعی دنیا در مورد روز‌های آغازین فیس‌بوک صحبت کرد. او گفت که تیم فیس‌بوک در ابتدای کار، قصد نداشت تا TheFacebook.com (نام اولیه فیس‌بوک در زمان شروع فعالیت) را به یک تجارت تبدیل کند. در حقیقت زمانی که آنها در هاروارد مشغول تحصیل بودند، پولی برای راه‌اندازی تجارت نداشتند و کل هزینه ماهیانه آنها تنها ۸۵ دلار در ماه برای سرور ختم می‌شد. اما چطور این شبکه اجتماعی توانست آنقدر بزرگ شود که هزینه چندین میلیون دلاری سرورهای فعلی خود را پوشش دهد؟

همانطور که می‌دانید فیس‌بوک در حال حاضر چندین دیتاسنتر برای ذخیره اطلاعات کاربران و اجرای روان وب‌سایت شبکه اجتماعی خود دارد که ماهیانه چندین میلیون دلار هزینه به همراه دارند. اما فیس‌بوک در ابتدای کار با یک سرور ۸۵ دلار در ماه شروع کرد. مارک زاکربرگ در مدرسه استارتاپ امروز گفت که در آن زمان آنها قادر به پرداخت هزینه بیشتر برای سرور فیس‌بوک نبودند.

او ادامه داد که تنها پس از گذشت یک سال، فیس بوک توانست یک میلیون کاربر را جذب خود کند. بسیاری معتقدند که این سرعت توسعه قابل ملاحظه و شگفت انگیز است. او همچنین اشاره کرد که سرور ۸۵ دلاری دیگر از پس یک میلیون کاربر بر نمی‌آمد.

زاکربرگ در رابطه با توسعه فیس‌بوک به حضار گفت: دلیلی که بنیان‌گذاران فیس‌بوک دانشگاه‌های یل، استنفورد و کلمبیا را به عنوان اولین دانشگاه‌ها برای گسترش اعضاء این شبکه اجتماعی برگزیدند، این بود که آنها می‌دانستند که موفقیت در این دانشگاه‌ها بسیار دشوار خواهد بود. چون این سه دانشگاه پیش از فیس‌بوک نیز چند شبکه اجتماعی دانش‌جویی داشتند.

فیس‌بوک به سرعت در دانشگاه‌های یل، استنفورد و کلمبیا نفوذ کرد و محبوب شد، زاکربرگ گفت این در شرایطی بود که ما وارد رقابت در عرصه‌ای شدیم که پیش از ما توسط شبکه‌های اجتماعی دیگر تسخیر شده بود، پس از نفوذ و ایجاد محبوبیت در این سه دانشگاه، بنیان‌گذاران فیس‌بوک می‌دانستند که ادامه راه آسان خواهد بود.

توصیه مارک زاکربرگ به افرادی که قصد دارند یک تجارت و کار تازه راه‌اندازی کنند این است که:

شروع خود را با چالش‌های بزرگ آغاز کنید، اگر از پس آنها بر آیید باقی راه آسان خواهد بود.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید