کارشناسان معتقدند، تصاویر در صفحه نمایش 1080p تلفن هوشمند بهتر از 720p به نظر نمی‌رسند

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
موج تازه‌ای از تلفن‌های هوشمند یا شاید بهتر است بگویم فبلت‌های مجهز به صفحه‌نمایش بزرگ با رزولوشن 1080p یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل به راه افتاده که شاید تازه‌ترین آن‌ها محصول ۵ اینچی اچ‌تی‌سی با نام J Butterfly باشد. رزولوشن نمایشگرهای 1080p دو برابر نمایشگرهای 720p است و تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که رزولوشن بالاتر موجب نمایش بهتر، شفاف‌تر و زنده‌تر تصاویر و ویدئو می‌شود و شما می‌توانید جزئیات بیشتری را در صفحه تلفن خود مشاهده کنید. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟
تبلیغات

دکتر ریموند سانریا مدیرعامل وب‌سایت تخصصی نمایشگر، DisplayMate، معتقد است که حتی چشم‌های سالم (20/20) انسان، در حالت عادی قادر به تشخیص و تفیک رزولوشون 720p و 1080p در یک صفحه‌نمایش به این کوچکی نیستند، مگر اینکه تلفن را بصورت غیرمتعارف و با فاصله چند سانتی از چشم خود بگیرید که در اینصورت حتماً به چشمان شما آسیب وارد می‌شود.

او در مصاحبه‌اش با ArsTechnica گفته است که اغلب مردم متوجه تفاوت شفافیت بیشتر نمایشگر 1080p در صفحه کوچک تلفن هوشمند نمی‌شوند، چون جزئیات مربوط به عکس و ویدیوها بین چندین پیکسل پخش می‌شوند و حتی با بالابردن رزولوشن تغییری در کیفیت تصویر ایجاد نمی‌شود.

حتی جزئیات کوچک‌ترین تصویر نیز همیشه در بیش از یک پیکسل پخش می‌شود و هیچ وقت جزئیات تصویر در یک نمایشگر، کاملاً روی پیکسل‌ها منطبق نمی‌شوند. این موضوع در مورد ویدئو نیز صدق می‌کند و حتی ویدئو با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ نیز در نمایشگر ۵ اینچی 1080p با 720p تفاوتی نمی‌کند.

او حتی معتقد است اگر فاصله تلفن مجهز به نمایشگر 1080p تا چشم را کمی بیش از حد معمول افزایش دهیم، از شدت شفافیت تصویر کاهش می‌یابد، همین اتفاق دقیقاً زمانی که فاصله شما از تلویزیون HDTV زیاد می‌شود رخ می‌دهد.

چشم اکثر انسان‌ها قادر به تشخیص تراکم پیکسل بالاتر از 229ppi (پیکسل در اینچ) نیست، حتی انسان‌هایی که دید کامل (20/20) دارند بازهم نمی‌توانند پیسکل‌های متراکم‌تر از ۲۲۹ پیکسل در اینچ را تفکیک کنند.

با تمام این توضیحات حتی اگر همه این موارد درست باشند،‌ دکتر سانریا به یک نکته اشاره نکرده است آن هم فضای کار بسیار بیشتری است که در رزولوشن 1080p نسبت به 720p دراختیار کاربر قرار می‌گیرد. در این رزولوشن المان‌های رابط کاربری شامل دکمه‌ها، متون و غیره، فضای بیشتری دارند و به‌عنوان مثال صفحات وب یا ایمیل‌های بیشتری در یک صفحه‌نمایش داده می‌شوند.

بدین‌ترتیب شاید از نظر کیفیت تصویر و شفافیت آن‌ها تفاوتی بین نمایشگرهای کوچک با رزولوشن 1080p و 720p وجود نداشته باشد اما این بدین معنی نیست که تلفن هوشمند 1080p برتری نسبت به تلفن‌های 720p نداشته باشد.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا رزولوشن بسیار بالای 1080p را برای تلفن هوشمند مناسب می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات