چطور صفحه نمایش تلویزیون خود را به بهترین شکل ممکن تمیز کنیم؟

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۶
مطالعه 4 دقیقه
اگر صفحه تلویزیون خود را به درستی تمیز نکنید ممکن است به تلویزیون آسیب جدی بزنید در این راهنما نحوه‌ی صحیح تمیز کردن نمایشگر را آموزش می‌دهیم.
تبلیغات

تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون از آن دست کارهایی است که در ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما وقتی به آن وارد می‌شوید گیر می‌افتید! سفید کننده، اصلاً فکرش را هم نکنید! توجه داشته باشید که اکثر تلویزیون‌های جدید لایه‌ای بر روی سطح نمایش خود دارند که در برابر انواع شوینده‌های قوی بسیار حساس بوده و آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل می‌شوند. در این مقاله کوشیده‌ایم تا بدور از هر نگاه تبلیغاتی تمامی برندهای موجود در بازار را بررسی کرده و بهترین راه تمیزکاری‌شان را برای‌تان برشماریم؛ با زومیت همراه باشید!

ال‌جی

تلویزیون‌ ال جی را تنها با یک دستمال خشک تمیز کنید. راستی یادتان نرود که پیش از این کار ابتدا دستگاه را خاموش کرده و آن را از پریز برق جدا نمایید. حال دستمال را به آرامی بر روی سطح نمایش کشیده و مراقب باشید تا بر روی آن خط و خشی نکشید. شخصاً توصیه می‌کنم پیش از این کار حلقه یا انگشتر خود را از دست خارج کرده و سرفرصت و حوصله تمیزکاری را ادامه دهید. به دلیل احتمال بروز شک الکتریکی، از اسپری کردن مستقیم آب یا سایر مواد شوینده اجتناب کنید. هرگز و هرگز از تمیزکننده‌هایی چون الکل، تینر یا بنزین استفاده نکنید!

پاناسونیک

پنل جلویی تلویزیون پاناسونیک دارای ویژگی‌های خاصی است. لازم است تا با استفاده از پارچه مخصوص نظافت یا دستمالی که فاقد طرح‌های چاپی باشد این قسمت را نظافت کنید. اگر میزان کثیفی زیاد است، پس از گردگیری دستمال فوق را در مایعی مخصوص که از ترکیب یک واحد صابون مایع ظرفشویی و صد واحد آب تشکیل شده خیس نموده و آن را به آرامی بر روی لکه‌ی مورد نظر بمالید تا رفع گردد. سعی شود سطح پنل تلویزیون‌های این مارک را نیز با همان دستمال‌های خشک تمیز کنید تا آسیبی به آن وارد نیاید. لکه‌ها را هرگز با پشت ناخن یا اجسام تیز پاک نکنید چون در این صورت بر روی سطح خط و خش‌هایی می‌افتد که از بین رفتنی نیستند. علاوه بر این، مراقب باشید تمیزکننده‌های قوی همچون انواع حلال‌ها، تینر یا اسپری‌های مخصوص برحذر باشید که موجب از بین رفتن کیفیت صفحه نمایش تلویزیون دوست داشتنی‌تان می‌شود.

سامسونگ

خیلی مراقب باشید چرا که سطح خارجی و نمایش تلویزیون‌ سامسونگ در حین تمیزکاری به راحتی خط و خش برمی‌دارند. برای این کار از دستمال تمیز پارچه‌ای استفاده کنید و هرگز آب یا مواد شوینده مایع را به طور مستقیم بر سطح دستگاه اسپری ننمایید. توجه داشته باشید که تماس هرگونه مایعی با سطوح داخلی دستگاه می‌تواند منجر به اتصالی یا شک‌های الکتریکی گردد. هیچ وقت مایعات آتش‌زا نظیر بنزین یا تینر را برای تمیزکاری دست نگیرید که برایتان گران تمام می‌شود، به خصوص با این نرخ‌های نجومی ارز!

سونی

از یک دستمال پارچه‌ای تمیز برای زدودن گرد و غبار تلویزیون سونی استفاده فرمایید. اگر روی سطح نمایش لکه‌هایی هست که می‌خواهید پاکشان کنید می‌توانید دستمال تمیزی را در محلولی از آب گرم و صابون خیس کرده و به آرامی بر روی آنها بکشید. اگر از دستمال‌های نانو یا موارد مشابه استفاده می‌کنید حتماً دستورالعمل کارخانه را مد نظر داشته باشید. فکر اسپری کردن مستقیم آب یا مواد شوینده را از سر بیرون کنید! چرا که قطرات آب ممکن است از درزهای کناری یا پایین پنل وارد محیط داخلی شده و صدمات جبران ناپذیری را به دستگاه وارد نماید.

توشیبا

فقط و فقط از دستمال خشک برای تمیز کردن تلویزیون توشیبا استفاده کرده و به آرامی آن را بر روی سطح صفحه بکشید تا کلیه گرد و غبارها زدوده شود. برای پاک کردن پنل و دیگر بخش‌های خارجی نیز همین رویه را در پیش گیرید. توجه داشته باشید که استفاده از پارچه‌های زمخت می‌تواند بر روی سطح دستگاه خط و خش بیاندازد که پاک شدنی نیستند! الکل، تینر، بنزین، مواد اسیدی یا حلال‌های آلکالاین و انواع پارچه‌های شیمیایی و پاک کننده مناسب این نوع امور نیستند.

توجه داشته باشید که اغلب تولید کنندگان اصلی تلویزیون، تکه‌ای از دستمال مناسب برای پاک کردن سطح صفحه نمایش تلویزیون یا مانیتور را در درون جعبه به صورت هدیه (اشانتیون) قرار می‌دهند. اگر این دستمال را گم کرده‌اید یا گربه همسایه آن را خورده است (!) لزومی ندارد دوباره تلویزیون مشابهی بخرید، کافی است به فروشگاه‌های عینک یا دوربین فروشی‌های سطح شهر مراجعه کرده و دستمال مخصوص تمیزکاری وسائل اپتیکی را از آنها تهیه نمایید.

توجه داشته باشید که تمام موارد مورد اشاره در این مقاله، اطلاعات عمومی است که هر کاربر دستگاه‌های تلویزیون و مانیتور باید از آنها اطلاع داشته باشد. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به دفترچه راهنمایی که همراه دستگاه قرار دارد یا پایگاه اطلاع رسانی کمپانی مربوطه مراجعه فرمایید. از این گذشته رعایت موارد ذیل نیز ضروری به نظر می‌رسد:

انواع پاک‌کننده‌های صفحه

چرا از انواع پاک‌کننده‌های شیشه یا سایر تمیزکننده‌های صنعتی در این مورد استفاده نکنیم؟ توجه داشته باشید که شیشه‌شوی‌ها و انواع اسپری‌های همه‌چیزشوی حاوی مقادیری از آمونیاک و الکل هستند که با صفحه نمایش تلویزیون HDTV شما هیچ دوستی و قرابتی ندارند! برای همین بهتر است از مواد شوینده‌ای استفاده شود که فاقد این نوع ترکیبات هستند.

از سوی دیگر اغلب تولید کنندگان مواد شوینده مخصوص نظافت مانیتور و تلویزیون نیز تنها از یک واحد شوینده ملایم به همراه 99 واحد آب استفاده می‌کنند که به نظر می‌رسد هر کسی می‌تواند آن را در خانه و با قیمت بسیار کمتری بسازد. البته برخی از تولید کنندگان در کنار مایع شستشو یک دستمال مخصوص نیز هدیه می‌دهند که تنها اگر دستمالتان گم شده ارزش خرید دارد!

جمع‌بندی

صفحات نمایش تلویزیون و مانیتور ابزارهای گران‌قیمت، حساس و شکننده‌ای هستند. به همین خاطر بجای آنکه با استفاده نادرست از مواد شوینده سلامت وسیله را به خطر بیاندازیم، بهتر است قدری دلسوزانه‌تر با آنها رفتار کنیم. بهترین و ارزنده‌ترین پیشنهاد زومیت به شما خریداری یک دستمال میکرو-فایبر  و استفاده از آب لوله‌کشی شهری است. دقت داشته باشید که نباید زور بازویتان را بر سر تلویزیون بی‌زبان خالی کنید، پس به آرامی دستمال را بر روی سطوح مربوطه بکشید.

اگر در مهمانی آخر هفته، بچه‌های کوچک اقوام و دوستان لطف کرده‌اند و لکه‌های کودکانه‌ی نازی را بر روی سطح تلویزیون به یادگار گذاشته‌اند، کافی است تا مقدار خیلی کمی صابون مایع را در آب حل کرده و دستمال را به آن آغشته نموده و تمیزکاری کنید. نسبت تهیه محلول جادویی فوق یک واحد ماده شونده و 99 واحد آب خواهد بود. حتی می‌توانید نسبت آب را نیز از این بیشتر کنید. اگر هم حال و حوصله این شیمیدان‌بازی‌ها را ندارید می‌توانید از مواد مخصوص تمیز کردن تلویزیون که در فروشگاه‌های صوتی و تصویری نیز یافت می‌شود استفاده کنید؛ اما به یاد داشته باشید که توصیه‌های اغوا کننده‌ی فروشنده‌ها به خوب بودن این قسم مواد شوینده از آنجایی است که سود فروش بیشتری به نسبت تلویزیون‌ نصیبشان می‌شود!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات