اپلیکیشن‌های ضروری که هر دانشجو و دانش آموزی باید نصب کند

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
فردی درحال نوشتن
با این اپلیکیشن‌ها می‌توانید کنترل بیشتری بر نحوه‌ی درس خواندن خود داشته باشید و استرس خود را تاحد امکان کاهش دهید.
تبلیغات

فرقی نمی‌کند دانش‌آموز باشید یا دانشجو، درهرصورت می‌دانید که انجام مسئولیت‌های روزانه چقدر می‌تواند طاقت‌فرسا باشد؛ زیرا همیشه به‌نظر می‌رسد که زمان کافی وجود ندارد و باوجود گوشی‌های هوشمند این نگرانی تشدید می‌شود. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که یک نوجوان به‌طور متوسط حدوداً ۴ ساعت در روز را صرف تلفن‌همراه می‌کند و این می‌تواند کاهش بهره‌وری و عملکرد تحصیلی پایین را در پی داشته باشد.

برای مدیریت هرچه بیشتر زمان و بهره‌وری بیشتر از تلفن‌همراه، درادامه اپلیکیشن‌هایی را معرفی خواهیم کرد که به شما کمک می‌کنند در سال تحصیلی جدید، گوشی هوشمند را از وسیله‌ای برای حواس‌پرتی به ابزاری کارآمد برای بهره‌وری و یادگیری تبدیل کنید.

۱. Notion؛ ابزاری برای یاددا‌شت‌برداری

محیط برنامه‌ی Notion
محیط برنامه‌ی Notion
محیط برنامه‌ی Notion

امتیاز: ۳٫۵

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید و iOS

Notion به‌عنوان یکی از بهترین برنامه های یادداشت برداری به شما کمک می‌کند جدای از یادداشت برداری، پروژه‌های خود را مدیریت کنید، تقویم بسازید، مجله‌ی روزانه بنویسید و برای سفرهایتان برنامه‌ریزی کنید. همچنین این امکان را دارید که از آن برای سازماندهی تکالیف دانشگاه یا مدرسه و تمام برنامه‌ریزی‌های درسی و غیردرسی خود استفاده کنید.

با Notion می‌توانید یادداشت‌ها و برنامه‌هایتان را در دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی کنید. این بدان معنا است که می‌توانید در تبلت خود یادداشت بردارید و درمواقع لزوم در لپ‌تاپ به تمام یادداشت‌های خود دسترسی داشته باشید. این برنامه الگوهای مختلفی را ارائه می‌دهد که به‌واسطه‌ی آن‌ها می‌توانید یادداشت‌های خود را به بهترین شیوه سازماندهی کنید.

۲. Soundnote؛ ابزاری برای دانشجویان

فضای برنامه‌ی Soundnote
فضای برنامه‌ی SoundNote

امتیاز: ۳٫۹

قیمت: ۴٫۹۹ دلار

پلتفرم: iOS

تاکنون برایتان پیش آمده است که نکته‌ای مهم را در طول کلاس از دست بدهید و مجبور شوید کل ضبط خود را مرور کنید تا نکته‌ی موردنظر را پیدا کنید؟ در چنین مواقعی Soundnote همزمان با یادداشت‌برداری شما، تمام گفته‌ها را ضبط و درنهایت آن‌ها را با یادداشت‌ها همگام‌سازی می‌کند.

پس از همگام‌سازی یادداشت‌ها و گفته‌های ضبط‌شده، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی بخش‌ موردنظرتان ضربه بزنید تا برنامه شما را به همان قسمت از صدای ضبط‌شده هدایت کند. SoundNote به شما کمک می‌کند با شنیدن صدای ضبط‌شده، بخش‌هایی را که جا انداخته‌اید، یادداشت و جاهای خالی متن را پر کنید. این برنامه تنها برای iOS در دسترس قرار دارد و دستگاه‌های اندرویدی نمی‌توانند از امکانات آن بهره‌مند شوند.

۳. SimpleMind Lite؛ ابزاری برای ترسیم نقشه‌های ذهنی

نقشه‌های پیش‌فرض برنامه‌ی SimpleMind
نقشه‌های پیش‌فرض برنامه‌ی SimpleMind
نقشه‌های پیش‌فرض برنامه‌ی SimpleMind

امتیاز: ۴٫۶

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید و iOS

اگر بخواهید نقشه‌ی ذهنی خود را روی کاغذ ترسیم کنید، چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ SimpleMind Lite به‌خوبی این کار را برایتان انجام می‌دهد. ترسیم نقشه‌ی ذهنی روشی کارآمد برای یادداشت برداری است که این برنامه به‌خوبی از پس آن برآمده است.

SimpleMind Lite که هم در مرورگر و هم تلفن‌همراه در دسترس قرار دارد، تمام آنچه را که پیش از این با دست به تصویر می‌کشیدید در اختیارتان قرار می‌دهد. دارای گزینه‌هایی برای افزودن چندین نقشه به یک صفحه و استفاده از رنگ‌های مختلف است. بااین‌حال، اگر حوصله‌ی طراحی نقشه را ندارید، می‌توانید از نقشه‌های پیش‌فرض برنامه استفاده کرده و تنها ایده‌های خود را تایپ کنید.

۴. Mathway؛ ماشین حسابی پرکاربرد

برنامه‌ی Mathway
برنامه‌ی Mathway
برنامه‌ی Mathway

امتیاز: ۴٫۵

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید و iOS

Mathway یکی از بهترین برنامه‌ها برای دانش‌آموزانی است که گاهی برای حل مسائل ریاضی به کمک نیاز دارند. این برنامه درواقع ماشین حسابی متفاوت است که علاوه‌بر ارائه‌ی پاسخ مسئله، راهنمای گام‌به‌گام و دقیقی نیز از نحوه‌ی حل مسئله آموزش می‌دهد.

برای استفاده از Mathway تنها کافی است مسئله‌ی موردنظر را تایپ کنید تا آن را برایتان حل کند. این برنامه به افرادی که حوصله‌ی تایپ کردن ندارند امکان می‌دهد که تصویری از مشکل مربوطه را ارائه دهند تا برنامه محتوای آن را تشخیص دهد. Mathway مانند معلمی عمل می‌کند که ۲۴ ساعت شبانه‌روز در کنارتان حضور دارد تا در حل مسائل ریاضی به مشکل برنخورید.

۵. Forest؛ برنامه‌ای برای مدیریت زمان

محیط برنامه‌ی Forest
محیط برنامه‌ی Forest
محیط برنامه‌ی Forest

امتیاز: ۴٫۶

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید و iOS

برنامه‌های مختلفی برای مدیریت زمان وجود دارند؛ اما Forest این کار را به‌شیوه‌ای متفاوت انجام می‌دهد. این نرم‌افزار سعی می‌کند با تشویق به کاشت درخت به شما کمک کند گوشی را برای مدتی کنار گذاشته و متمرکز شوید.

وقتی برای درس‌خواندن یا مطالعه به تمرکز نیاز دارید، در جنگل خود درختی می‌کارید که کنارگذاشتن گوشی باعث رشد آن می‌شود. هنگامی که تلفن خود را بردارید و سراغ برنامه‌ی دیگری بروید، درخت از بین می‌رود؛ اما اگر به زمان تعیین‌شده برای مطالعه متعهد بمانید، روزبه‌روز درخت‌های بیشتری را پرورش داده و جنگل شما رشد می‌کند. در مقاله‌ی معرفی بهترین اپلیکیشن های برنامه ریزی و مدیریت کارها می‌توانید به بسیاری از اپلیکیشن‌های مدیریت زمان دسترسی داشته باشید.

۶. AnkiDroid Flashcards؛ تمرین با فلش‌کارت

برنامه‌ی AnkiDroid
برنامه‌ی AnkiDroid
برنامه‌ی AnkiDroid

امتیاز: ۴٫۵

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید و iOS

یادگیری با فلش‌کارت‌ها روشی بسیار کارآمدتر از روش‌های مطالعه‌ی سنتی است و Anki یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها برای انجام این کار است. این برنامه به شما کمک می‌کند زمان مطالعه را تاحد زیادی کاهش داده و درعین‌حال میزان یادگیری را افزایش دهید.

Anki نه‌فقط برای دانش‌آموزان یا دانشجویان که برای هرشخصی که به یادآوری نکاتی در زندگی‌اش دارد، می‌تواند کاربردی باشد؛ برای مثال، برای یادگیری لغت‌های زبان جدیدی که درحال آموختن هستید می‌توانید از این برنامه کمک بگیرید. افزون‌بر این، به خاطر سپردن نام و چهره افراد، آشنایی با جغرافیا و یادگیری اشعار، همگی از مواردی هستند که می‌توانید با Anki آن‌ها را به‌ بهترین شیوه پیش ببرید.

۷. Trello؛‌ مدیریت پروژه‌های گروهی

محیط Trello
محیط Trello
محیط Trello

امتیاز: ۴

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید و iOS (دارای نسخه‌ی تحت‌ وب)

Trello روشی منحصربفرد برای مدیریت پروژه‌های گروهی محسوب می‌شود. برنامه به‌صورت ستون‌هایی ساخته شده است که می‌توانید برای هرکدام نام خاصی را درنظر بگیرید و سپس، وظایف هر تیم را در کارت‌های موجود در ستون‌ها ثبت کنید. با ایجاد هر تغییر یا به‌روزرسانی در کارت‌ها، سایر اعضای تیم با دریافت نوتیفیکیشن‌، متوجه تغییرات خواهند شد. درنهایت می‌توانید وضعیت پروژه و پیشرفت تیم را با نمای جدول زمانی اندازه گیری کنید.

ترلو کمتر از ۳۰ مگابایت از فضای ذخیره‌سازی تلفن‌همراه را ذخیره می‌کند، بااین‌حال، درصورت تمایل می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب برنامه در گوشی یا دسکتاپ استفاده کنید.

۸. Google Drive؛ ذخیره‌سازی فایل‌ها در فضای ابری

گوگل درایو
گوگل درایو
گوگل درایو

امتیاز: ۴٫۳

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید و iOS (دارای نسخه‌ی تحت وب)

ذخیره‌سازی فایل‌ها در فضای ابری مزایای بسیاری دارد:‌ اول اینکه با استفاده از اینترنت دسترسی به فایل‌های مهم در هر دستگاهی امکان‌پذیر می‌شود و دوم روشی مطمئن برای ذخیره‌ی فایل‌های مهم و ارزشمند به حساب می‌آید. گوگل درایو یکی از بهترین برنامه‌ها برای ذخیره‌ی فایل‌های ابری محسوب می‌شود که می‌توانید تمام فایل‌های خود را با خیال راحت در آن ذخیره کنید.

Google Drive به‌طور پیش‌فرض در فهرست برنامه‌های اندروید وجود دارد و در اپ‌استور نیز برای کاربران آیفون در دسترس است. این برنامه ۱۵ گیگابایت فضای ابری برای ذخیره‌سازی فایل‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد.

۹. Adobe Acrobat Reader؛ ویرایش و تبدیل پی‌دی‌اف

برنامه‌ی Adobe Acrobat

امتیاز: ۴٫۶

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید و iOS

Adobe Acrobat یکی دیگر برنامه‌های کاربردی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و هرشخصی است که به‌نحوی با فایل‌های پی‌دی‌اف بسیاری سروکار دارد. با این برنامه که یکی از بهترین پی دی اف خوان های موجود به شمار می‌آید، می‌توانید فایل‌های PDF را روی تلفن‌همراهتان اجرا و ویرایش کنید.

Adobe Acrobat به شما امکان می‌دهد که فایل‌های پی‌دی‌اف را حاشیه‌نویسی و درصورت لزوم امضای الکترونیکی خود را ثبت کنید. تنظیم اندازه فونت یا فاصله‌ی بین کلمات، قابلیت جستجو و حالت مایع از امکانات این برنامه به‌شمار می‌آیند. این برنامه یکی از قابل‌اعتمادترین برنامه‌هایی است که از طریق آن می‌توانید فایل‌های PDF را به‌صورت حرفه‌ای ویرایش کنید. همچنین، اگر به نرم‌افزاری برای تبدیل پی‌دی‌اف به ورد نیاز دارید، PDF Reader Pro گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

۱۰. Canva؛ طراحی پوستر و محتوای گرافیکی

نمونه‌ پوسترهای برنامه‌ی Canva
نمونه‌ پوسترهای برنامه‌ی Canva
نمونه‌ پوسترهای برنامه‌ی Canva

امتیاز: ۴٫۸

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید و iOS

Canva نرم‌افزاری رایگان برای انجام فعالیت‌های گرافیکی دانش‌آموزان و دانشجویان است که رابط‌کاربری صیقلی آن، طراحی پوستر و کارهای گرافیکی را برای هر شخصی حتی افراد کم‌تجربه آسان می‌کند. این برنامه که هم برای تلفن‌همراه و هم دسکتاپ در دسترس قرار دارد،‌ انواع مختلفی از قالب‌های پیش‌فرض را برای دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.

Canva تمام طرح‌های ایجادشده را به‌طور خودکار ذخیره می‌کند و بدین‌ترتیب،‌ نیازی نیست نگران از دست دادن فایل‌های خود به‌صورت اتفاقی باشید. این برنامه که افزون‌بر اندروید و iOS برای دسکتاپ نیز در دسترس قرار دارد، با بهره‌مندی از ابزارهای ویرایش عکس رایگان مثل فوکوس خودکار برای محو کردن پس‌زمینه، گزینه‌های کنتراست و روشنایی و فیلترهای پیش‌فرض، به شما امکان می‌دهد تصاویر را به بهترین نحو ویرایش کنید.

۱۱. Student Calendar؛ تقویم دانش‌آموزی

محیط Student Calendar
محیط Student Calendar
محیط Student Calendar

امتیاز: ۴٫۴

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید

تقویم دانشجویی Student Calendar به شما کمک می‌کند سازماندهی بیشتری روی برنامه‌های روزانه‌ی خود داشته باشید. هدف از این برنامه، انجام به‌موقع تمامی وظایف تعیین‌شده، تقسیم بهتر زمان بین زندگی تحصیلی و شخصی و انجام امور روزمره با آرامش بیشتر و استرس کمتر است.

در Student Calendar تاریخ و جزئیات تمام آزمون‌ها، تکالیف، قرار ملاقات‌ها و کلاس‌ها را وارد کنید تا برنامه زمان دقیق هرکدام را به شما یادآوری کند. بدین‌تریب، به‌راحتی می‌توانید به همه‌ی فعالیت‌های خود برسید و فهرست کارهایی را که موفق به انجام آن‌ها نشده‌اید تحت‌نظر داشته باشید.

۱۲. Google Docs؛ جایگزینی برای ورد

برنامه‌ی Google doxc
برنامه‌ی Google doxc
برنامه‌ی Google doxc

امتیاز: ۴٫۱

قیمت: رایگان

پلتفرم: اندروید و iOS (دارای نسخه‌ی تحت وب)

Google Docs برنامه‌ای برای ایجاد و ویرایش اسناد مختلف است که اکثر امکانات مایکروسافت ورد را ارائه می‌دهد. اما آنچه این برنامه را از ورد متمایز می‌کند، سازگاری آن با دستگاه‌های مختلف است. این برنامه به شما امکان می‌دهد اسناد جدیدی ایجاد کنید، به ویرایش فایل‌های موجود بپردازید و درنهایت آن‌ها در فرمت‌های مختلف استخراج کنید.

نکته‌ی قابل‌توجه درمورد گوگل داکس این است که تمام فایل‌های ایجادشده را به‌طور خودکار ذخیره می‌کند. از دیگر ابزارهای گوگل برای پیشبرد اهداف می‌توان به Google Slides برای ایجاد اسلایدهای ارائه یا Google Sheets برای سازماندهی اطلاعات و همکاری تیمی اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات