کاربرد هوش مصنوعی در بازارهای مالی

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
در حال حاضر هوش مصنوعی در بازارهای مالی نقش مهمی ایفا می‌کند. بسیاری از فعالان بازارهای مالی شفاف و کارا در سطح جهان نظیر بازارهای بزرگ بورس دنیا، از متخصصان علوم کامپیوتر و ریاضی هستند که با ایجاد برنامه‌های کامپیوتری، فضایی را در این بازارهای مالی ایجاد کرده‌اند که رقابت اصلی میان تحلیل و دانش ریاضیدانان و دانشمندان علوم کامپیوتر باشد. بدین صورت که برنامه‌های کامپیوتری که این تحلیل‌گران الگوریتم‌های آن‌ها‌ را پیاده‌سازی کرده‌اند، به صورت اتوماتیک به خرید و فروش سهام، کالا یا ابزارهای مشتقه مالی پرداخته و شهود و احساس معامله‌گران در آن دخالتی ندارد. در واقع تمامی رقابت نیز میان الگوریتم‌ها و بهبود آن‌ها است.
تبلیغات

علوم تخصصی حوزه‌ی کامپیوتر، نظیر داده‌کاوی، پردازش زبان‌های طبیعی، یادگیری ماشین و مشتقات آن نظیر الگوشناسی آماری، شبکه‌های عصبی همگی می‌توانند در حوزه‌ی پیش‌بینی روند آتی بازارهای مالی نقش تعیین کننده‌ای ایفا کنند.

2h

الگوشناسی آماری یا بازشناخت الگو نیز حوزه‌ای از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است که به‌دنبال طبقه‌بندی الگوهاست، برای مثال اگر ورودی‌های یک برنامه‌ی الگوشناسی آماری، تصاویر انسان و درخت باشند، چنین برنامه‌ای می‌تواند با مشاهده‌ی تعدادی داده‌ی یادگیری، در ادامه تصاویر مختلفی که به‌عنوان ورودی به آن داده می‌شود را تحت عنوان انسان یا درخت تشخیص داده و برچسب گذاری کند. در مثال دیگر اینکه چنین برنامه‌هایی می‌توانند با مشاهده‌ی تعداد زیادی از ایمیل‌های هرزنامه و غیر هرزنامه به ایمیل‌هایی که به‌عنوان ورودی به برنامه داده می‌شود، برچسب هرزنامه یا عادی را بزنند. طبقه‌بندی، خوشه‌بندی، رگرسیون و دیگر الگوریتم‌های حوزه‌ی الگوشناسی آماری همگی در راستای ایجاد هوش‌مندی بدون دخالت انسان ایجاد شده‌اند. چنین الگوریتم‌هایی در بازارهای مالی نیز می‌توانند به ایفای نقش پرداخته و الگوهای بالارونده را از الگوهای پایین رونده تشخیص داده و برچسب گذاری کرده یا به محاسبات احتمالی برای آن‌ها بپردازند.

3h

سایت تحلیلی آموزشی طلانگر که فعالیت آزمایشی خود را در زمینه معاملات بازار آتی سکه بهار آزادی به‌تازگی آغاز کرده است نیز در راستای چنین فعالیت‌هایی بوجود آمده است. به گفته‌ی سرپرست این گروه، این سایت که حاصل تلاش فارغ التحصیلان و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف است در پی پیوند فناوری هوش مصنوعی و به‌طور خاص الگوشناسی آماری و بازارهای مالی در ایران است. گردانندگان این سایت قصد دارند تا در جهت ایجاد هوشمندی در بازارهای مالی بکوشند. آن‌ها می‌خواهند تا فضایی را فراهم کنند که متخصصان کامپیوتر، هوش مصنوعی و ریاضی به بازارهای مالی ایران ورود کرده و بازارهای مالی ایران نیز چون بازارهای کارای موجود در سطح جهان، فضای رقابت میان متخصصان شود و سوداگران و دارندگان رانت‌های اطلاعاتی نقش تعیین کننده‌ای نداشته باشند.

علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این وب‌سایت به آدرس www.Talanegar.com مراجعه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات