ده راهکار برای آنکه باهوش‌تر باشیم و باهوش به نظر برسیم!

پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۸
مطالعه 5 دقیقه
اگر یک دوره دانشگاهی را سپری می‌کنید یا این که فقط می‌خواهید در جمع دوستانتان با هوش‌تر به نظر برسید راه‌های زیادی وجود دارد، اما این ده نکته اثبات شده و حساب‌پس‌داده بهترین گزینه‌هایی هستند که پیش‌ روی شما قرار دارند. می‌توانید با به کار بستن این ترفندها بر هوش و قریحه خود بیافزایید، و یا حتی در مواقع لزوم فقط باهوش به نظر برسید.
تبلیغات

۱۰. تندتر و بهتر بخوانید

پرواضح است که یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقای سطح دانش و هوش شما مطالعه است و برای اینکه اطلاعات بیشتری کسب کنید تندخوانی می‌تواند کمک شایان توجهی به شما کند. برای اجتناب از تکرار خوانده‌ها توسط دهان، حتی می‌توانید چیزی بخورید یا آدامس بجوید. پس از قدری خواندن، زمانی را صرف مرور و یادسپاری آنها کنید. بدین‌ترتیب آنچه خوانده شده به حافظه‌تان راه پیدا می‌کند. مهم نیست آنچه که می‌خوانید «جنگ و صلح» تولستوی است یا اینکه مطلبی را به صورت تصادفی از دانش‌نامه مطالعه می‌کنید، مطمئناً پس از مدتی تندخوانی و خوب‌خوانی از دانسته‌هایتان متحیر خواهید شد.

۹. زبان بگشایید

هر چه می‌توانید بیشتر در مباحثات و مکالمات شرکت کنید، چرا که این طور باهوش‌تر به نظر می‌رسید. مهم نیست که به اشتباهات خود اذعان کنید یا اینکه سئوالاتی را مطرح نمایید، در همه حال برنده شمائید که جرئت کرده‌اید بر سکوت خود غلبه نموده و از این رهگذر چیزی بیاموزید. در این بین بهره از بیان همراه با اصطلاحات نیز راه‌گشا است چرا که می‌تواند بر میزان اعتبار و وجهه شما بیافزاید. هر زمان که لازم دیدید تن صدای خود را بالا ببرید و تا آنجا که می‌توانید مکث‌های بی‌مورد را حذف کنید و به خود اعتماد به نفس بیشتری بدهید.

۸. با سفسطه‌ها کنار نیایید

زمانی که فردی می‌کوشد شما را متقاعد نماید، ممکن است که از دلائل سفسطه‌آمیز استفاده نماید، و شاید این موارد از نظر احساسی درست به نظر برسند. بهتر است با این دست تهاجمات کلامی‌ آشنایی پیدا کرده و هر زمان که با آنها مواجه شدید، در دام نیافتاده و به خوبی از عقیده خود پشتیبانی کنید.

۷. پافشاری بر عقاید

زمانی که در مباحثات و منازعات داغ با دوستان و آشنایان شرکت می‌کنید، می‌توانید حتی بر عقایدی که از آنها اطمینان کامل ندارید پافشاری نمایید. اگر در یک مباحثه گیرافتادید می‌توانید بر مشترکات تاکید کنید و کمتر به نقاط اختلاف بپردازید. بدین‌ترتیب با توجه به دانسته‌هایتان می‌توانید موقعیت خوبی در این مکالمه به خود اختصاص دهید.

۶. قدری ورزش کنید

از قدیم‌الایام گفته‌اند که «عقل سالم در بدن سالم». پس بهتر است بین تمامی‌ برنامه‌های مطالعاتی و درسی که برای خود در نظر گرفته‌اید، زمانی را به ورزش و نرمش اختصاص دهید و در کنار ورزش به تغذیه سالم نیز بپردازید. جالب است بدانید که نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی‌ بین ورزش مرتب و افزایش قدرت ذهنی، هوش، خلاقیت و نوآوری وجود دارد. البته نباید در این رویه نیز زیاده‌روی کرد. مسلماً سپری کردن تمام وقت ارزشمند‌مان در باشگاه ورزشی از ما انیشتین نمی‌سازد!

۵. با خود حرف بزنید

علی‌رغم اینکه با خود حرف‌ زدن را اغلب اوقات به دیوانگان و روان‌پریشان نسبت می‌دهند، نتایج تحقیقات علمی‌ جدید نشان می‌دهد که بلندبلند حرف‌ زدن با خود می‌تواند موجب افزایش قوای ذهنی به صورت موقت شده و ما را در یافتن موارد مورد نظر، یاری رساند. تئوری علمی‌ پشت این قضیه آن است که وقتی وظایف خود را به صورت صوتی با خویش در میان می‌گذاریم، قادر خواهیم بود تا تمرکز بهتری بر روی آن موضوعات داشته و بهتر به نتیجه مطلوب برسیم. پس اگر ناخودآگاه زبان‌تان به حرف می‌افتد و با شما سخن می‌گوید به خود شک نکنید!

۴. زبان دیگری بیاموزید

اغلب از افردی که به زبان دوم یا سوم تکلم می‌کنند به عنوان فردی باهوش یاد می‌شود، که از نظر علمی‌ نیز این موضوع به اثبات رسیده است. اگر زبان دومی‌ فراگیرید، قادر خواهید بود تا بین برخی از وظایف ذهنی سوئیچ کنید و نسبت به افرادی که تنها یک زبان می‌دانند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارید. پس اگر حقیقتاً می‌خواهید تا از نظر ذهنی ارتقا پیدا کنید، لازم است تا زبانی دیگر بیاموزید. به کمک تکنیک یادگیری ساده‌ چهار گامی، قادر خواهید بود تا زبان جدیدی را تنها در عرض چند ماه فراگیرید.

۳. از تجربیات درس بگیرید

استفاده از فناوری‌های نو زندگی بشر را به مراتب ساده کرده‌است (و زومیت نیز شما را در این مسیر یاری می‌رساند)، اما همه اینها باعث نمی‌شود تا قدرت آموزش تجربیات کاسته شوند. برای مثال استفاده از تجهیزات مسیریابی GPS کار خوبی است و از گم شدن ما جلوگیری می‌کند، اما اگر عمیقاً بیاندیشیم با اتکای بیش‌ از‌ اندازه به چنین ابزارهایی دیگر قادر نخواهیم بود تا مسیرها را خود فرا بگیریم. استفاده و درس‌گیری از تجربیات می‌تواند موجب تقویت قوای مغزی‌مان شود.

۲. از خنگی‌جات دوری کنید!

تحقیقات گسترده‌ی علمی‌ بر روی مواردی که به افزایش هوش می‌انجامد صورت گرفته است که برخی از آنها را در اینجا برشمرده‌‌ایم، روی دیگر این سکه مواردی است که نه تنها به افزایش هوش و استعداد شما نمی‌انجامد بلکه به اصطلاح خنگ‌تان می‌کند! برای نمونه همین استفاده ناصحیح از اینترنت یکی از مواردی است که به خنگ شدن فرد منتهی می‌شود! گوش دادن به موسیقی کلاسیک و انجام بازی‌های ذهنی نیز از مواردی است که هوش فرد را زیاد می‌کند.

۱. به خود ایمان آورید!

آخرین و مهمترین گام در این بین ایمان به خویش است کافی است به خود اطمینان داشته باشید که می‌توانید فردی باهوش باشید. آزمایشات علمی‌نشان می‌دهند که این گام کوچک اما مهم تاثیرات بسزایی بر فرد دارد. لازم به ذکر نیست که این اعتماد به نفس بدون تلاش کفایت نمی‌کند. در کنار این حس خوب باید واقعیت را باور کرده و بکوشید تا سطح دانش و علم خود را بیافزایید، پرسش کنید و تمام موارد لازم در این بین را فراهم کنید. از یاد نبرید که هیچ محدودیتی برای ذهن وجود ندارد و هوش شما محدود نیست. هنوز بخش‌های خالی زیادی در مغز و ذهنتان وجود دارد که می‌توانید آنها را با علوم گوناگون پر کنید.

حال که فصل تلاش و کوشش فرارسیده و بوی مهر همه جا را پر کرده است، بیایید این بار مردانه همت کنیم و نه برای گرفتن نمره قبولی که با هدف کسب علم و معرفت خود را برای آبادی وطن آماده‌تر از همیشه کنیم، چرا که ایران فردا به من و تو نیاز دارد!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات