۶ ترفند برای گرفتن عکس‌های ماکرو بهتر با دوربین آیفون

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
عکس‌برداری با موبایل، این روزها آنقدر متداول شده است که برای آن جشنواره نیز برگزار می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های دوربین‌های موبایل‌ نیز دست‌خوش تغییرات بزرگی شده است که باعث شده تعداد طرفداران عکاسی با تلفن‌همراه بیشتر از گذشته شود. اگر شما نیز به عکاسی با موبایل علاقه‌مند هستید با این مقاله از زومیت همراه باشید.
تبلیغات

برای خیلی از کاربران، دوربین آیفون، به دوربین اصلی برای عکاسی تبدیل شده است. اگرچه دوربین آیفون، وسیله‌ای ایده‌آل برای گرفتن عکس‌های معمولی و نسبتاً خوب است، اما به کمک همین دوربین می‌توان، عکس‌های نمای بسته (Close Up) و ماکرو شگفت‌انگیزی گرفت.

در ادامه با ۶ راهکار برای گرفتن عکس‌های ماکرو و کلوزآپ آشنا خواهید شد.

۱. اجتناب از نور مستقیم

دوربین آیفون، با فوکوس روی اجسام روشن و نورانی مشکل دارد، به‌علاوه تصویر نهایی نیز کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. برای داشتن یک تصویر کلوزآپ یا ماکرو موفق، بهتر است از نور غیرمستقیم استفاده کنید. اگر در روزی آفتابی عکس می‌گیرید و نمی‌توانید تغییر زیادی در منبع نور ایجاد کنید، موقعیت خود را تغییر دهید، به نحوی که مثلاً منبع نور از پشت سوژه به جلوی آن منتقل شود یا به کمک سایه خود، نوردهی غیرمستقیم ایجاد کنید. در زیر تصویری از یک ملخ را مشاهده می‌کنید که به خوبی نوردهی غیرمستقیم را نمایش می‌دهد.

macro-photography-guide-iphone-1

۲. به کارگیری ویژگی قفل کردن فوکوس و نمایش سوژه

وقتی برای عکاسی به صورت کلوزآپ روی یک سوژه زوم کرده باشید، حتی کوچک‌ترین حرکات و تکان‌های دست یا دستگاه می‌تواند تمام فریم عکس را به هم بریزد. برای رهایی از این مسئله، از ویژگی‌ قفل کردن فوکوس و نمایش سوژه استفاده کنید تا به خاطر لرزش‌های کوچک همه چیز خراب نشود. برای دسترسی به این ویژگی کافی است در هنگام کار با دوربین آیفون انگشت خود را روی صفحه زده و نگه‌دارید تا عبارت «AE/AF Lock» روی صفحه ظاهر شود. پس از آن، ویژگی فعال شده است.

macro-photography-guide-iphone-2

۳. اجتناب از تصویر برداری در هنگام‌تکان‌خوردن و جابه‌جایی

برای اینکه یک عکس ماکروی خوب بگیرید باید برای مدتی دوربین را ثابت نگه‌ دارید. یکی از بهترین روش‌های انجام این‌ کار هم استفاده از تکنیکی است که تک‌تیراندازها و شکارچیان استفاده می‌کنند، یعنی بند آوردن نفس و گرفتن‌ عکس در بین دم و بازدم. در این صورت، در حالت کلی، شما باید به آهستگی نفس بکشید و بلافاصله پس بازدم‌، یعنی لحظه‌ای که حالت کلی بدن با ثبات‌تر است، عکس‌برداری کنید.

روش دیگر برای جلوگیری از تکان‌خوردن تصاویر کلوزآپ، استفاده از هدفون‌های آیفون برای گرفتن عکس است. روی سوژه فوکوس کنید و در لحظه مناسب به کمک هدفون‌ها از آن عکس بگیرید. حالت ایده‌آل عکس‌برداری با هدفون استفاده از سه‌پایه برای ثابت بودن دوربین آیفون است اما بدون آن هم با کمی‌دقت می‌توان عکس‌های خوبی گرفت.

باید به نکته‌ای که برای عکاسان بدیهی و واضح است نیز توجه داشت و آن این‌که در هنگام عکاسی ماکرو و کلوز‌آپ، کوچک‌ترین تکان‌ها، باعث ایجاد حالتی می‌شود که گویی تصویر در حال حرکت (Motion Blur) گرفته شده است.

۴. استفاده از HDR

شاید این مطلب کمی‌ غیرمنطقی به نظر برسد اما استفاده از ویژگی HDR در بعضی مواقع می‌تواند منجر به گرفتن عکس‌های کلوزآپ بهتری شود. عمل‌کرد ویژگی HDR، به صورت گرفتن عکس‌های متوالی و تلفیق آن‌ها به کمک نرم‌افزار پردازش تصویر برای تنظیم سطوح رنگ‌بندی تصویر نهایی (highlights and lowlights) است. وقتی از این ویژگی استفاده کنید، ممکن است مانند آنچه در تصویر پایین می‌بینید، عکس نهایی، واضح‌تر و همراه با جزئیات بیشتر باشد.

یک توصیه، عکس اصلی و بدون HDR را هم داشته‌ باشید تا در پایان با مقایسه هر دو تصویر تصمیم بگیرید که کدام‌یک را انتخاب کنید.

macro-photography-guide-iphone-3

۵. استفاده از‌ ترفند قطره‌ کوچک آب

قرار دادن یک قطره بسیار کوچک آب روی لنز آیفون، می‌تواند آن را به یک لنز ماکروی فوق‌العاده مؤثر تبدیل کند. تصویر زیر به کمک همین تکنیک از یک اسکناس یک دلاری گرفته شده است.

macro-photography-guide-iphone-4

البته این مسئله کاملاً بدیهی است که هرکسی درگیر استفاده از این تکنیک نخواهد شد، چراکه بی‌دقتی و قرارگیری نادرست این قطره آب کوچک روی لنز، ممکن باعث آسیب‌ رسیدن به آیفون شود. اگر می‌خواهید از این تکنیک استفاده کنید، عواقب نا‌خواسته آن متوجه خودتان است در غیر این صورت می‌توانید از لنزهای ماکروی خارجی استفاده کنید.

۶. یک لنز ماکرو جداگانه

اگر می‌خواهد عکس‌های ماکرو واقعاً خوبی با آیفون بگیرید، به استفاده از یک لنز جدید نیازمندید. یکی از لنزهای اولوکلیپ (Olloclip) یا فتوجوجو (Photojojo) را روی آیفون خود به کار ببرید و به کمک آن‌ها عکس‌هایی بگیرید که کیفیتی در حد و‌اندازه دوربین‌های حرفه‌ای ۲۰۰۰ دلاری داشته باشند. عکس‌های کلوزآپی که به‌شدت با کیفیت هستند و جزئیات زیادی از تصویر را در خود نگه‌داری می‌کنند.

بهترین گزینه، لنزهای اولوکلیپ هستند که در‌واقع سه لنز در یک لنز هستند. یعنی علاوه بر یک لنز ماکرو، شامل دو لنز واید نیز می‌شوند. اگر تصمیم دارید عکاسی با دوربین آیفون را جدی‌تر دنبال کنید، حتماً به این لنز ۷۰ دلاری نیاز خواهید داشت. لنزی سبک‌وزن و با قابلیت نصب و جداسازی بسیار راحت که سطح عکس‌های شما را وارد مرحله جدیدی خواهد نمود.

تصاویر زیر، کلوزآپ‌هایی از یک مکان ماسه‌ای یکسان هستند که تصویر سمت چپ، به کمک لنز معمولی آیفون و بدون زوم و تصویر سمت راست از همان مکان و به کمک لنز اولوکلیپ گرفته شده است. تفاوت جزئیات این دو عکس قابل‌توجه است به‌طوری‌که عکس سمت راست (به کمک لنز اولوکلیپ) نزدیک به عکس‌های میکروسکوپی است. به‌همین‌دلیل، است که گفتیم اگر برای عکاسی با آیفون جدی هستید نمی‌توانید لنز اولوکلیپ را نادیده بگیرید.

macro-photography-guide-iphone-5

نظر شما درباره این ترفندها چیست؟ تجربه کاربری خود را در این زمینه با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات