CES 2012: تبلت 100 دلاری XO در سایز 8 اینچ با سیستم عامل اندروید

یک‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
نزدیک به 4 سال پیش شرکت OLPC تصاویری از تبلت های XO خود به نمایش گذاشت و وعده داد که این تبلت ها را با قیمت 100 دلار و مشخصات جذاب برای کودکان و نوجوانان در سال 2010 عرضه خواهد کرد. اگر چه OLPC نتوانست تبلت های 100 دلاری خود را در سال 2010 عرضه کند ولی بالاخره موفق به تولید تبلت XO شد و اکنون نیز تصمیم دارد در نمایشگاه CES 2012 که تا دو روز آینده بر گزار می شود از محصول جدید خود رونمایی کند.
تبلیغات

XO 3.0 توسط Yves Behar طراحی شده و ظاهر نسبتا بچه گانه ای دارد. این تبلت با استفاده از انرژی خورشیدی و همچنین وسیله ای همانند هندل شارژ می شود و عمر باتری آن بین 8 تا 10 ساعت است. در واقع زمانی که شارژ دستگاه تمام شود می توانید با دست خود هندل مکانیکی را حرکت داده و دستگاه را شارژ کنید. این هندل به صورت جدا از تبلت عرضه می شود. باتری XO به ازای 1 دقیقه هندل زدن 10 دقیقه شارژ می شود. هدف OLPC از این کار این است که کودکان با برق سر و کار نداشته باشند و برای شارژ مجدد تبلت، خطری آنها را تهدید نکند.

olpc3_61

XO 3.0 مجهز به نمایشگر 8 اینچی با رزولوشن 1024x768 و پردازنده Marvell Armada PXA618 است. البته این تبلت با دو نوع نمایشگر عرضه می شود. یک مدل مجهز به LCD معمولی است و مدل دیگر مجهز به نمایشگر PixelQi است که به کاربر اجازه می دهد تا زیر نور خورشید بدون رفلکس نور تصاویر را به خوبی مشاهده کند. PixelQi همان نمایشگری است که در تبلت Kindle Fire هم استفاده شده است.

حافظه RAM این تبلت 512 مگابایت و مجهز به دو سیستم عامل اندروید و Sugar است. Sugar سیستم عامل لینوکسی OLCP است که به طور خاص برای بچه ها طراحی شده است. کاربران می توانند OS مطلوب خود را بین این دو سیستم عامل انتخاب کنند. بدنه این تبلت پلاستیکی و تا حدودی ضخیم و قدرتمند است تا در اثر ضربه خوردن، آسیب نبیند.

OLPC همچنین اعلام کرده که این تبلت ها را به کشور های خاصی که قادر به تولید قطعات نیستند و احتمالا نوجوانان در آنها از کامپیوتر بی بهره هستند، عرضه خواهد کرد. قیمت مدل پایه تبلت XO که مجهز به LCD معمولی می باشد، 100 دلار بوده و در نمایشگاه CES 2012 از این تبلت رو نمایی خواهد شد.

اخبار کامل نمایشگاه CES 2012 را در زومیت دنبال کنید.

منبع: DigitalTrends

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات