بررسی زومیت: لپ تاپ سری 7 سامسونگ Chronos

پنج‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۸
مطالعه 10 دقیقه
نبرد میان اپل و سامسونگ محدود به بازار تلفن های هوشمند نمی‌شود. سامسونگ در بازار لپ‌تاپ‌ها نیز با قدرت حضور پیدا کرده و روزبه‌روز محصولات متنوع تری را معرفی می‌کند. لپ‌تاپ‌های سری 7 سامسونگ که طراحی فوق‌العاده زیبایی دارند مشخصات سخت‌افزاری یکسانی نسبت به Macbook Pro 15 دارند. سری 7 سامسونگ به‌لطف طراحی بسیار خاص و جذابش از یک طرف و قدرت و بازده فوق‌العاده اش از طرف دیگر به یکی از پر سروصدا ترین نوت بوک های موجود در بازار جهانی تبدیل شده است. خواندن مقاله را ادامه دهید تا بررسی کامل سری 7 سامسونگ را  به همراه قیمت و مشخصات دقیق آن مشاهده کنید.
تبلیغات

لپ‌تاپ Samsung Series 7 Chronos 700Z5A-S02 توسط هورداد رایان نماینده رسمی نوت بوک های سامسونگ در ایران در اختیار زومیت قرار داده شد.

نگاه اول

بسته‌بندی مناسب و ایمن سری 7 سامسونگ نیز همانند دیگر نوت بوک های این شرکت شباهت زیادی به بسته‌بندی Macbook Proها دارد. نوت بوک به خوبی بین محافظ های پلاستیکی جای گرفته و کابل ها و لوازم جانبی نیز هر کدام جای مشخصی دارند.

در جعبه لپ‌تاپ سری 7 سامسونگ:

  • لپ‌تاپ 15.6 اینچ
  • کابل برق + آداپتور
  • دفترچه راهنما
  • DVD درایو نرم‌افزاری
  • کابل تبدیل mini Display Port به خروجی VGA یا D-Sub

وقتی سری 7 سامسونگ یا Chronos را از جعبه خارج می‌کنید، رنگ بسیار خاص آن شما را جذب خود می‌کند. بدنه آلومینیومی، لبه های منحنی شکل، رنگ آلومینومی - خاکستری و طراحی ساده و شیک این لپ‌تاپ واقعا جذاب است.

در لبه راست سری 7 سامسونگ، DVD R/W و یک پورت USB 2.0 قرار دارد، باقی پورت ها شامل ورودی AC، خروجی HDMI، پورت Ethernet یا شبکه، دو پورت USB 3.0، خروجی mini Display Port و جک هدفون 3.5 میلی متری در لبه چپ آن جای گرفته‌اند. کارت خوان 4 به 1 حافظه نیز در لبه جلوی لپ‌تاپ قرار دارد. از آنجایی که این نوت بوک پورت VGA یا D-Sub ندارد اگر بخواهید خروجی تصویر را به ویدئو پروژکتور یا مانیتورهای معمولی ارسال کنید می‌توانید از تبدیل DisplayPort به D-Sub که در داخل خود جعبه نوت بوک وجود دارد، استفاده کنید.

Bottom-of Samsung Series 7 Chronos

یک وب کم 1.3 مگاپیکسلی در وسط لبه بالای نمایشگر و یک میکروفن در سمت راست تاچ پد وجود دارد. مکان قرار گرفتن میکروفن داخلی خیلی مناسب نیست چون دست برروی آن قرار می‌گیرد و اگر در هنگام ضبط صدا قصد تایپ کردن با کی برد را داشته باشید دست برروی دریچه میکروفن قرار می‌گیرد و صدا به خوبی ضبط نمی‌شود.

لبه های نمایشگر بسیار باریک و به رنگ مات هستند خوشبختانه خود نمایشگر نیز از نوع مات است و رفلکس نور در آن آزاردهنده نیست. طراحی لولای نمایشگر سری 7 همچون RV509 به نحوی است که نمی توان آن را بصورت کامل و با زاویه 180 درجه باز کرد. حداکثر زاویه باز شدن نمایشگر، حدود 130 درجه است. این زاویه در حالت عادی و زمانی‌که روبروی نوت بوک نشسته اید کاملا مناسب است اما اگر بایستید یا بخواهید تصویر خاصی را برای شخصی که درکنار شما ایستاده است نشان دهید، مناسب نیست.

لپ‌تاپ

ابعاد (cm)

ضخامت (cm)

وزن (kg)

Samsung Series 7

36.32 در 23.87

2.38

2.29

Apple MacBook Pro - 15-inch

36.57 در 24.89

2.41

2.54

HP Envy 15 - ۲۰۱۱

37.84 در 24.34

2.79

2.85

مشخصات سخت‌افزاری و قیمت لپ‌تاپ 700Z5A-S02 سری 7 سامسونگ:

  • پردازنده: Intel Core i7 2720QM – Sandy Bridge با چهار هسته 2.20GHz
  • تراشه اصلی مادربرد: Intel HM65
  • حافظه DDR3 RAM با ظرفیت 6GB
  • کارت گرافیک اصلی: AMD Radeon HD 6750M 1GB
  • کارت گرافیک ثانویه: Mobile Intel HD GT2
  • حافظه ذخیره‌سازی: HDD 750GB
  • سیستم‌عامل Windows 7 Home Premium
  • قیمت با گارانتی هورداد رایان: 2,100,000 تومان / فهرست قیمت کلیه لپ‌تاپ‌های هوردادرایان را در این آدرس مشاهده کنید.
  • جزئیات بیشتر و مشخصات کامل فنی 700Z5A-S02 را در وب سایت هورداد رایان مشاهده کنید.

بررسی کی برد و تاچ پد را در صفحه بعد مشاهده کنید.

بررسی کی برد و تاچ پد

کی برد سری 7 سامسونگ از نوع Chicklet یا جزیره ای است. فاصله کلید ها مناسب است و طراحی Chicklet باعث می‌شود تا گرد و غبار و مایعات به‌راحتی به داخل کلیدها نفوذ نکنند. کلیدهای اختصاصی اعداد نیز در سمت راست کی برد وجود دارند. به‌دلیل فاصله مناسب کلید ها به‌راحتی و بدون مشکل می‌توان با آن تایپ کرد.

نور پس زمینه کلید ها نیز امکان پیدا کردن کلیدها در فضاهای تاریک را میسر می‌کند. به کمک نرم‌افزار Easy Setting سامسونگ می‌توان میزان روشنایی نور پس زمینه کلید ها را نیز کم و زیاد کرد. زمانی‌که در فضای تاریک از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید روشنایی آبی رنگ دور کلید های مشکی جلوه بسیار زیبای به لپ‌تاپ 700Z5A-S02 می‌دهد.

علاوه‌بر حروف انگلیسی، حروف فارسی نیز برروی کلیدهای کی برد سری 7 سامسونگ حک شده است. البته تنها لپ‌تاپ‌های وارداتی به سفارش هوردادرایان مجهز به برچسب های فارسی هستند.

کلیدهای کنترلی مانند کم و زیاد کردن صدا و روشنایی نمایشگر و روشن و خاموش کردن شبکه بی‌سیم با استفاده از کلید های ترکیبی Fn و اعداد بالای کی برد امکان‌پذیر است.

متاسفانه جنس کلید های کی برد از پلاستیک خاصی است که اثر انگشت برروی آن‌ها باقی می ماند و به‌راحتی نیز تمیز نمی‌شود.

ابعاد تاچ پد بسیار بزرگ این لپ‌تاپ 4.2x3.0 اینچ است. کارکردن با تاچ پد راحت است و از دستور همزمان چند انگشت نیز پشتیبانی می‌کند. اما ابعاد بزرگ تاچ پد باعث می‌شود زمانیکه در حال تایپ کردن با کی برد هستید ناخودگاه دستتان به تاچ پد برخورد کرده و عمل کلیک انجام شود. این موضوع در زمان کار اصلا خوشایند نیست.

از طرفی ویندوز 7 به خوبی Mac دستورها چند لمسی را دریافت نمی کند و نمی توان تجربه ایی که با مک بوک می‌توان داشت را با این تاچ پد تجربه کرد. تاچ لپ‌تاپ نمونه ایی که در اختیار زومیت قرار گرفته بود، دارای مشکلاتی نظیر عدم یکسان بودن کیفیت سطح تاچ بود. به‌عنوان مثال قسمت های پایین تاچ پد به خوبی قسمت بالای آن کار نمی کردند و بعضی اوقات حرکت نشانگر ماوس به عقب باز می گشت.

در صفحه بعد بررسی صفحه‌نمایش و اسپیکرها را مشاهده کنید.

صفحه‌نمایش و اسپیکرها

نمایشگر 15.6 اینچی لپ‌تاپ سری 7 سامسونگ دارای وضوح تصویر 1600x900 پیکسل و شدت روشنایی 300nit است. کیفیت ، روشنایی و کنتراست تصاویر این نمایشگر خوب است. لبه های مانیتور بسیار باریک و از نوع مات است. عدم براق بودن لبه های نمایشگر باعث می‌شود تا در هنگام کار تمرکز خود را از دست ندهید. خوشبختانه صفحه نمایشگر نیز از نوع مات است و نور را منعکس نمی کند.

samsung_lcd_series_7

کیفیت تصویر از رو‌به‌رو بسیار خوب است اما زاویه دید این نمایشگر نیز مانند دیگر نمایشگرهای مجهز به پنل TN قابل قبول نیست. یعنی اگر با زاویه به نمایشگر نگاه کنید رنگ‌ها را به خوبی مشاهده نخواهید کرد.

رنگ‌ها در این نمایشگر 15.6 اینچ به روشنی و زنده ایی نمایشگرهای براق نمایش داده می‌شوند. اگر سامسونگ از نمایشگر با رزولوشن 1920x1080 پیکسل یا FULL HD در این لپ‌تاپ استفاده می‌کرد جذابیت بیشتری را به همراه می داشت.

طراحی لولای نمایشگر به نحوی است که نمی توان آن را به‌طور کامل (زاویه 180 درجه نسبت به بدنه) باز کرد، حداکثر زاویه باز شدن نمایشگر حدود 130 درجه است. این زاویه برای کاربردهای عادی و زمانی‌که در روبروی لپ‌تاپ نشسته اید کاملا ایده آل است اما اگر بخواهید ایستاده با نوت بوک خود کار کنید یا بخواهید تصویری خاصی را به شخصی که درکنار شما ایستاده است نشان دهید شاید کمی دچار مشکل شوید.

samsung_series_7_chronos_open

سری 7 سامسونگ دارای دو اسپیکر است یکی در قسمت بالای لپ‌تاپ و بین صفحه‌نمایش و کی برد و دیگری در قسمت پایین لپ‌تاپ قرار دارد. کیفیت صدای این لپ‌تاپ نسبت به اسپیکر بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار بهتر و بلند تر است.

کیفیت صدای خروجی اسپیکرها حتی زمانیکه حجم صدا را روی حداکثر قرار می دهید واضح و قابل قبول است.

بازده و قدرت گرافیکی

همان‌طور که از مشخصات فنی این نوت بوک انتظار می‌رود بازده و قدرت آن بسیار بالاست و دستورها را به سرعت پردازش می‌کند. پردازنده چهار هسته‌ای 2.20GHz، حافظه 6 گیگابایتی و کارت گرافیک AMD Radeon HD 6750M با 1GB حافظه RAM باعث می‌شوند تا برنامه های بصورت کاملا روان و سریع اجرا شوند. از طرفی سامسونگ علاوه‌بر دیسک سخت 750GB یک SSD با ظرفیت 8GB را نیز به همراه این نوت بوک عرضه می‌کند که باعث سرعت بسیار بالای بوت سیستم‌عامل و اجرای آن می‌شود. سیستم‌عامل ویندوز برروی SSD فوق‌العاده سریع نصب می‌شود و از HDD نیز برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود. SSD Sandisk که برروی مادربرد این نوت بوک جای گرفته است به همراه فناوری ExpressCache سامسونگ باعث شده تا سیستم‌عامل ویندوز 7 در کمتر از 37 ثانیه بوت شود. نرم‌افزارها نیز به میزان قابل ملاحظه ای سریع‌تر از کامپیوترهای معمولی با حافظه HDD اجرا می‌شوند.

لپ‌تاپ سری 7 سامسونگ دارای دو کارت گرافیک است یک کارت گرافیک کم مصرف و کم قدرت Intel HD که برای امور سبک و کار با نرم افزارهای عادی استفاده می‌شود و یک کارت گرافیک قدرتمند AMD HD 6750M که برای امور سنگین و گرافیکی و بازی‌های کامپیوتری بکار گرفته می‌شود. سیستم بصورت خودکار بین دو کارت گرافیک سویچ می‌کند. AMD همچون Nvidia در درایور کارت گرافیک خود تنظیمات مربوط‌به سویچ کردن بین دو کارت گرافیک را قرار داده است. برای دسترسی به این تنظیمات تنها کافی است برروی دستکتاپ دکمه سمت راست ماوس را فشار داده و گزینه Configure Switchable Graphics را انتخاب کنید. به این ترتیب زمانی‌که در ویندوز و نرم افزارهای معمولی در حال کار هستید کارت گرافیک اینتل وظیفه پردازش گرافیکی را بعهده می‌گیرد اما اگر شروع به کار سنگین گرافیکی کنید سیستم بصورت خودکار عملیات پردازش گرافیکی را به کارت گرافیک AMD می سپارد و تراشه اینتل به استراحت می پردازد. این سیستم باعث کاهش مصرف باتری به میزان قابل ملاحظه ای می‌شود.

ما برای آزمایش سیستم، چندین نرم‌افزار را بصورت همزمان باز کردیم اما هنوز پردازنده، امکان پردازش امور بیشتر را داشت.

لپ‌تاپ‌های سری 7 سامسونگ به خوبی از پس نرم افزارهای گرافیکی مانند فوتوشاپ بر می آیند.

گرافیک و بازی

نتایج بسیار خوب آزمایش‌ها با نرم افزارهای مخصوص تست سیستم، نشان از بازده و قدرت شگفت انگیز این لپ‌تاپ دارند.

کارت گرافیک این لپ‌تاپ به خوبی از پس بازی Modern Warfare 2 با رزولوشن طبیعی نمایشگر یعنی 1600x900 پیکسل البته زمانی‌که AA خاموش است، بر می آید.

لپ‌تاپ

3D Mark ۲۰۰۶

3D Mark Vantage

PC Mark ۲۰۰۷

Win 7 Score

15.6 - Samsung Series 7

9,720

7,592

2,282

5.7

Apple MacBook Pro - 17

8,971

7,669

-

5.9

Samsung RV-509

3,857

4,959

-

5

ما از DPC Latency برای آزمایش توانایی نوت بوک در مدیریت استریم فایل‌های صوتی و تصویری استفاده کردیم. سری 7 سامسونگ به خوبی از پس این آزمایش برآمد.

از CrystalDiskMark و HD Tuner Pro برای آزمایش توانایی دیسک سخت در خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده شد. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در دیسک سخت 750 گیگابایتی Z5A برابر با 124.6MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در این HDD برابر 47.8MB/s، میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 96.6MB/s است.

در صفحه بعد بررسی طول عمر باتری و نرم‌افزار را مشاهده کنید.

طول عمر باتری و نرم‌افزار

خوشبختانه سامسونگ برروی سیستم‌عامل Windows 7 Home Premium ای که برروی سری 7 نصب شده تغییرات چندانی ایجاد نکرده است. رابط کاربری نرم‌افزار کیبرد زیبا و ساده است و تنظیمات مربوط‌به نور پس زمینه کلیدها و برخی تنظیمات دیگر نیز توسط نرم‌افزار Easy Setting به‌راحتی قابل انجام هستند.

سامسونگ یک نرم‌افزار به نام Launcher نیز برروی این سری از نوت بوک های خود نصب کرده است که شباهت زیادی به داک سیستم‌عامل Mac دارد. کاربر به‌راحتی می‌تواند آیکان نرم افزارهای مختلف را در آن قرار دهد تا دسترسی به آن‌ها ساده تر شود. یک نرم‌افزار دیگر برای تهیه بک آپ از اطلاعات  برروی این نوت بوک نصب شده که هر چند وقت یک بار به کاربر یادآوری می‌کند تا از اطلاعاتش بک آپ بگیرد. البته به نظر زومیت، سیستم بک آپ ویندوز 7 به اندازه کافی بالغ و کارآمد است و نیازی به نرم‌افزار سامسونگ نیست. اگر کاربر اندروید هستید و تلفن سامسونگ دارید می‌توانید ازطریق نرم‌افزار Kies این شرکت که برروی این نوت بوک نصب شده با تلفن هوشمند خود در ارتباط باشید.

easy_setting

طول عمر باتری سری 7 سامسونگ

طول عمر باتری نوت بوک سری 7 سامسونگ بسیار خوب است. در آزمایش اول ما یک فیلم Full HD را بصورت پشت سرهم پخش کردیم در این حالت روشنایی تصویر روی 50 درصد تنظیم گردید و نور پس زمینه کی برد نیز روشن بود. در آزمایش پخش فیلم بصورت متناوب، لپ‌تاپ Z5A (سری 7 سامسونگ) توانست 4:56 (4 ساعت و 56 دقیقه) دوام بیاورد که برای یک نوت بوک با نمایشگر 15.6 بسیار خوب است. یعنی با این نوت بوک بدون نیاز به شارژ باتری می‌توانید سه فیلم 1080p را مشاهده کنید و باز هم کمی شارژ برای کارهای دیگر خواهید داشت.

در امور روزمره شارژ باتری بیش از این هم خواهد بود. به‌عنوان مثال در زمان تهیه این بررسی و تایپ کردن متنی که الان در حال خواندن آن می باشید و همچنین باز کردن صفحه های وب، باتری این لپ‌تاپ حدود 5:30 دقیقه دوام می آورد.

در آزمایش بعدی که توسط نرم‌افزار Battery Eater انجام شد لپ‌تاپ سری 7 سامسونگ توانست 2:58 (2 ساعت و 58 دقیقه ) دوام بیاورد.

لپ‌تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

در صفحه بعد جمع بندی نقاط ضعف و قوت لپ‌تاپ سری 7 را مشاهده کنید.

جمع بندی

بررسی های اختصاصی زومیت:نوت بوک 17 اینچ Macbook Pro اپلنوت بوک 15.6 اینچی RV509 سامسونگ

سامسونگ بسیار خوب می‌داند که چطور با اپل رقابت کند. نوت بوک سری 7 سامسونگ با بازده و قدرت نسبتا یکسان با Macbook Pro حدود 800 هزار تومان ارزان‌تر است. طول عمر باتری، پردازنده سریع، کارت گرافیک قدرتمند، همه و همه باعث شده‌اند تا سری 7 سامسونگ به‌عنوان یکی از بهترین نوت بوک های ویندوزی شناخته شود. حتی زمانی‌که فشار زیادی به پردازنده سیستم می آید باز هم مانند مک بوکی که آزمایش کردیم بدنه نوت بوک داغ نمی‌شود.

هرچند سری 7 سامسونگ زیبایی بسیار خاصی داشته و ظاهر آن بسیار دلچسب است اما کیفیت بدنه نوت بوک و موادی که در آن استفاده شده به خوبی Macbook Pro نیست. به‌عنوان مثال تاچ و پد و کی برد سری 7 سامسونگ به خوبی MacBook Pro عمل نمی کنند.

chronos_15.6inch

فهرست قیمت کلیه لپ‌تاپ‌های هورداد-رایان را در این آدرس مشاهده کنید.

نقاط قوت:

  • باتری با طول عمر بسیار خوب
  • نمایشگر شفاف، واضح و با تصاویر زنده
  • قابلیت تنظیم نور پس زمینه کی برد
  • قدرت و بازده فوق‌العاده بالا از نظر گرافیکی و پردازش امور سنگین محاسباتی
  • طراحی و ظاهر زیبا

نقاط ضعف:

  • زاویه دید محدود نمایشگر مخصوصا زاویه دید عمودی
  • کیفیت نسبتا پایین بدنه و کی برد و تاچ پد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات