هر آنچه در مورد اولترابوک باید بدانید

دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶
مطالعه 4 دقیقه
اصطلاح اولترابوک Ultrabook توسط اینتل و برای نسل جدید لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده سبک تعریف شد.
تبلیغات

نسل جدید لپ‌ تاپ‌ باریک و سبک تر می‌شوند و این موضوع ممکن است شما را به فکر فرو برد که آیا به تبلت نیاز خواهید داشت؟ اصطلاح Ultrabook توسط اینتل و برای نسل جدید لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده سبک تعریف شده است. نسل جدید لپ‌تاپ‌ها طراحی زیبا، وزن سبک و ضخامت بسیار کمی خواهند داشت و به این ترتیب کاربر به‌راحتی می‌توانند آن‌ها را حمل کند. در ادامه اطلاعات کاملی در رابطه با Ultrabook و نسل آینده لپ‌تاپ‌ها که به‌زودی جایگزین نوت‌بوک‌های فعلی خواهند شد، مشاهده می‌کنید.

اگر اینتل و تولید‌کنندگان نوت‌بوک‌های Ultrabooks بتوانند طراحی درستی ارائه دهند و تکنولوژی جدید را صحیح پیاده‌سازی کنند، کاربران نوت بوک بالاخره می‌توانند نوت‌بوک‌های باریک و سبک را با قیمت مناسب خریداری کنند. جالب است بدانید که اگر محاسبات اینتل درست از آب درآید رقبای ارزان‌قیمت و زیبای MacBook Air در پاییز امسال با قیمت بسیار مناسب وارد بازار خواهند شد.

پس اگر شما هم از نوت بوک سنگین و ضخیم خود خسته شده‌اید می‌توانید خود را آماده خرید یک Ultrabook کنید.

اولترابوک چیست؟

اولترابوک به طراحی لپ‌تاپ‌هایی که اینتل در نمایشگاه Computex معرفی کرد اشاره دارد. از طرفی اینتل تولید کننده تراشه است نه کل نوت بوک اما از آنجایی که مهم‌ترین قطعات نوت‌بوک‌های امروزی از تراشه اصلی مادبرد تا پردازنده و تراشه های مرتبط با شبکه بی‌سیم و غیره توسط این شرکت تولید می‌شوند اینتل همواره نقش اساسی در فناوری‌های مرتبط با نوت بوک ها داشته است. اینتل در Computex مشخصات کامل پنج مدل مختلف از Ultrabook را معرفی کرد تا تولید‌کنندگان لپ تاپ بتوانند محصولات سبک و باریک خود را براساس این مشخصات تولید کنند.

Ultrabook هایی که اینتل تعریف کرده است، پردازنده اینتل داشته و تنها حدود 21 میلی متر (0.8 اینچ) ضخامت دارند. طول عمر باتری آن‌ها نیز حدود 7 ساعت است. براساس اطلاعاتی که اینتل منتشر کرده نوت‌بوک‌های 11 تا 13 اینچی حدود 1.360 کیلوگرم وزن خواهند داشت و به لطف حافظه های SSD بکار رفته در آن‌ها کاربر می‌تواند نوت بوک را همیشه در زمانی که به آن احتیاج ندارد به حالت Sleep ببرد تا در زمان نیاز بلافاصله در دسترس باشد. نکته جذاب Ultrabook ها این است که تمام این امکانات زیر 1000 دلار قیمت خواهند داشت.

پس بصورت مختصر می‌توان گفت Ultrabookها نوت‌بوک‌های ارزان، قدرتمند و قابل حمل هستند.

در حال حاضر نوت‌بوک‌های ویندوزی فوق‌العاده باریک مانند سری 9 سامسونگ وجود دارند اما این نوت بوک ها یکی از مشخصه های Ultrabook ها را ندارند و آن هم قیمت ارزان است. Ultrabook ها قرار است علاوه بر قدرت، وزن کم و طراحی زیبا، قیمت مناسبی نیز داشته باشند.

اولترابوک‌ها شبیه Macbook Air هستند ولی متفاوت هستند

از نظر مفهوم، Ultrabook ها واقعا تازه نیستند چون Macbook Air اپل که در سال 2008 معرفی شد نیز معیارهای Ultrabook را دارد پس از عرضه Macbook Air تولید‌کنندگان نوت بوک همگی مدل‌های سبک و باریک خود را عرضه کردند ولی هیچ کدام نتوانستند از نظر قیمت و کیفیت با Macbook Air رقابت کنند و هرگز محبوب نشدند.

برخی از مردم اعتقاد دارند که Macbook Air یک Ultrabook است اما Ultrabook نشان تجاری است که اینتل امسال به ثبت رسانده و تعریف آن برای لپ‌تاپ‌های PC است. Ultrabookها برای رقابت با تلفن های هوشمند و تبلت ها طراحی شده است.

در حال حاضر اگر بدنبال لپ تاپ با بازده خوب، قابلیت حمل ساده، قیمت مناسب و عدم نیاز به شارژ پس از هر یکی دو ساعت باشید تنها گزینه شما Macbook Air است. Ultrabookها ممکن است اولین رقیب جدی Macbook Air باشند چون قادرند در تمام زمینه ها از جمله: مشخصات فنی، قیمت و طراحی با Air رقابت کنند.

اولین اولترابوک‌ها

اولین Ultrabookها در پاییز امسال توسط Asus، Acer، Lenovo و Toshiba عرضه خواهند شد. ممکن است تصور کنید که سری 9 سامسونگ نیز جزء Ultrabook ها به شمار می‌رود ولی از آنجایی که این نوت بوک ها قبل از معرفی Ultrabook عرضه شده‌اند و از طرفی قیمت آن‌ها بسیار بالاتر از استاندارد اینتل برای Ultrabook ها است پس نمی‌توان سری 9 سامسونگ را جز خانواده Ultrabookها به شمار آورد.

Asus UX21

UX21 اولین Ultrabook معرفی شده است که وزن آن تنها 1.08 کیلوگرم و صفحه‌نمایش آن 11.06 اینچ است. UX21 بسیار باریک است و تنها 1.67 سانتی‌متر ضخامت دارد. پردازنده آن نیز از خانوادهCore i7 اینتل است. UX21 قرار است تا یک ماه دیگر با قیمت زیر 1000 دلار وارد بازار شود. اطلاعات بیشتر در مورد UX21 را در مقاله نمایش لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده باریک Asus UX31 و Asus UX21 در IDF مشاهده کنید.

Toshiba Portege Z830

Z830 عنوان سبک ترین لپ تاپ 13 اینچ دنیا را در دست دارد. ضخامت این Ultrabook تنها 1.6 سانتی‌متر است و وزن آن نیز 1.33 کیلوگرم است. اطلاعات بیشتر در مورد Portege Z830 را در مقاله لپ تاپ توشیبا Portege Z830 از MacBook Air هم سبک تر است مشاهده کنید.

Acer Aspire S3

این Ultrabook قرار است با قیمت 799 یورو (حدود 1100 دلار) و به امید غلبه بر Macbook Air عرضه شود! این نوت بوک 13.3 اینچی با پردازنده‌های Core i3, Core i5 و Core i7 وارد بازار خواهد شد و کاربر می‌تواند آن را با حافظه SSD یا HDD تهیه کند.

Lenovo IdealPad U300

قیمت لپ تاپ لنوو U300 قرار است در ماه نوامبر حدود 1200 دلار است. این نوت بوک با مشخصات فنی مختلف و پردازنده‌های Core i5 و Core i7 عرضه می‌شود.

آیا انتخاب و خرید Ultrabook صحیح است؟

Ultrabookها برای مصارف تجاری و شخصی واقعا جذاب به نظر می رسند مخصوصا اگر زیاد سفر می‌کنید یا نوت بوک خود را همواره همراه دارید. Ultrabook ها مشخصات سخت‌افزاری بسیار خوبی دارند یعنی قدرت و بازده آن‌ها برای انجام اکثر امور کافی است از طرفی وزن و ضخامت آن‌ها نیز قابل قبول است. اگر قصد خرید لپ تاپ را دارید بهتر است حدود یک ماه صبر کنید تا Ultrabook ها وارد بازار شوند چون حتی اگر قصد خرید Ultrabook را نداشته باشید با ورود آن‌ها، قیمت لپ‌تاپ‌های عادی نیز کاهش خواهد یافت.

پس اگر بتوانید چند ماهی صبر کنید می‌توانید نوت‌بوک‌های اولترابوک با قیمت مناسب خریداری کنید اگر بیشتر صبر کنید، حدود یک سال دیگر اولترابوک‌های مجهز به ویندوز 8 نیز وارد بازار خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات