آیا انتشار ویندوز 8، پایان Adobe Flash خواهد بود؟

جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت در وب لاگ رسمی ویندوز 8 اعلام کرد که Internet Explorer 10 از Plug-ins پشتیبانی نخواهد کرد. این بدین معناست که حتی نمی توان Adobe Flash را برروی مرورگر نصب کرد. اما اگر کاربری بخواهد از Plug-ins ها استفاده کند مجبور است دستکتاپ کامپیوتر را به حالت سنتی (مانند ویندوز 7) باز گرداند. حال جایگزین Flash چیست؟ چطور می توان ویدیو آنلاین را مشاهده کرد؟
تبلیغات

راه حل مایکروسافت HTML5 است. در واقع در رابط کاربری اصلی ویندوز 8 که Metro نام دارد نمی توانید از Plug-ins ها استفاده کنید و خبری از Flash نخواهد بود.  در ویندوز 8، ویدیو و انیمیشن های تحت وب می بایست از طریق HTML5 نمایش داده شوند. تمام مرورگرهای مدرن امروزی از IE9 تا Chrome 12، Firefox 4 و Opera از HTML5 پشتیبانی می کنند و بدون نیاز به وصله های اضافی مانند Adobe Flash قادر به نمایش انیمیشن های تحت وب و ویدیو آنلاین می باشند. در HTML5 از زبان جدیدی به نام JSON برای انجام امور اینچنینی استفاده می شود.

مایکروسافت تنها شرکتی نیست که از HTML5 پشتیبانی می کند و سعی در گسترش آن دارد. Google نیز علاقه زیادی به این فناوری نشان داده است و حتی برای تشویق کاربران به استفاده از آن ابزاری به نام Swiffy را تولید کرده است که فایل های Flash با پسوند .swf را به JSON تبدیل می کند.

win8

خوشبختانه از آنجایی که اپل همواره مخالف Adobe Flash بوده و iPad و iPhone از Plug-ins فلش پشتیبانی نمی کنند بسیاری از وب سایت برای وسایلی که Flash ندارند از HTML5 استفاده می کنند. یعنی اگر مرورگر فلش نداشته باشد از HTML5 برای پخش ویدیو استفاده می شود.

مایکروسافت اعلام کرده که 97,000 وب سایت دنیا را بررسی کرده و دریافته است که 62 درصد از وب سایت ها در صورتی که کاربر با ابزاری که Flash نداشته باشد متصل شود از HTML5 استفاده می کنند. پس اکثر  وب سایت های دنیا می توانند سرویس خود را بدون استفاده از Flash نیز ارائه دهند.

حال اگر کاربر بخواهد در Internet Explorer 10 ویندوز 8 و در رابطه کاربری Metro، وب سایتی که نیاز به کنترل های ActiveX دارد را مشاهده کند مرورگرو به او پیشنهاد می دهد تا از دسکتاپ سنتی استفاده کند.

چه به سر Silverlight خواهد آمد؟

مایکروسافت به این نکته اشاره ایی نکرده است که چه به سر رقیب فلش یعنی Silverlight خواهد آمد. مایکروسافت Silverlight را برای مقابله با Flash تولید کرده بود و از آنجایی که رفتار Silverlight نیز شبیه Flash است آیا مایکروسافت با Silverlight نیز خداحافظی خواهد کرد؟ یا Internet explorer 10 از Silverlight پشتیبانی خواهد کرد؟ هنوز جواب این سئوال ها اعلام نشده است ولی اگر گفته های مایکروسافت در مورد عدم پشتیبانی از Plug-ins ها را بسط دهیم به نظر می رسد که Silverlight نیز به انتهای خط رسیده است.

چه اتفاقی برای Add-Ons های دیگر می افتد؟

مایکروسافت بصورت شفاف به این موضوع اشاره نکرده است و تنها اعلام کرده که در دسکتاپ سنتی از تمام Plug-ins و Toolbar ها پشتیبانی می شود اما اشاره نکرده که Internet Explorer 10 در رابط کاربری جدید ویندوز 8، Metro نیز از Plug-ins ها پشتیبانی خواهد کرد یا خیر.

اما در حقیقت Internet Explorer هیچ وقت به اندازه Firefox یا Chrome تول بار یا AddOns نداشته است ولی به هر حال جای خالی برخی از Add-Ons ها مانند آنهایی که رمز های عبور را ذخیره می کنند احساس خواهد شد.

در نهایت این اقدام مایکروسافت ممکن است باعث مرگ Flash شود و شاید مایکروسافت پس از عدم حمایت وب سایت ها و عدم علاقه کاربران مجبور به پشتیبانی از Flash شود.

البته Adobe نیز بی کار ننشسته و در حال تولید نرم افزار جدیدی به نام Adobe Edge است که با HTML 5 کار می کند.

منبع: PC World

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات