چگونه بازتاب نور در صفحه تلویزیون را کاهش دهیم

سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۹
مطالعه 3 دقیقه
بازتاب نور در تلویزیون شما را هم آزار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد تا نهایت لذت را از فیلم ببینید؟ راهکار اینجاست.
تبلیغات

اگر هنگام تماشای تلویزیون چراغ های زیادی روشن کنید، بازتاب نور چراغ ها در تلویزیون، شما را آزار خواهد داد. بنابراین برای جلوگیری از بازتاب نور لامپ در صفحه تلویزیون، مجبور به خاموش کردن چراغ ها می شوید. ولی بسیاری از افراد تمایل ندارند در اتاق تاریک تلویزیون تماشا کنند. چراکه تماشای تلویزیون در نور کم چشم را اذیت می کند.  بهترین راه برای تماشای تلویزیون در تاریکی بدون اینکه چشم اذیت شود چیست؟ و چگونه می توان از بازتاب نور چراغ ها در تلویزیون جلوگیری کرد؟

علت بازتاب نور در تلویزیون چیست

بیشتر LCD ها دارای صفحه های براقی هستند که مانند آیینه عمل می کنند. اگر تلویزیون شما هم صفحه براقی دارد، احتمالا از رفلکس نور در تلویزیون خود رنج می برید. این مشکل حتی برای تلویزیون هایی با صفحه نمایش مات هم وجود دارد. ولی شدت رفلکس نور در آنها نسبت به شدت رفلکس نور در نمایشگرهای براق، کمتر است.

ساده ترین راه برای رفع مشکل بازتاب نور در تلویزیون

  • ساده ترین راه برای رفع این معضل این است که تعدادی از لامپ های خانه را خاموش کنید تا میزان نور محیط کم شود.
  • اگر شما هم جزو دسته ای از افراد هستید که تمایل دارند هنگام مشاهده تلویزیون، چند چراغ را روشن نگه دارند، در این صورت بهترین راه برای کاهش بازتاب نور در صفحه تلویزیون این است که نور پس زمینه تلویزیون را کمی کاهش دهید. برای این کار به منوی تلویزیون رفته و مقدار Backlight را کاهش دهید. اگر از تلویزیون های LED یا LCD استفاده می کنید، نگران کنتراست تلویزیون نباشید. اگر نور پس زمینه را به میزان مناسبی کم کنید کنتراست تلویزیون خیلی کم نخواهد شد.

در تلویزیون های پلاسما با کاهش نور پس زمینه، کنتراست کم می شود. بنابراین نباید نور پس زمینه را کم کنید.

  • روش دیگر برای جلوگیری از رفلکس نور این است که به تلویزیون نزدیک تر شوید، البته ما این روش را خیلی توصیه نمی کنیم چراکه سلامت چشمان شما مهم تر است. در عوض برای جلوگیری از فرسودگی عنبیه چشم به شما توصیه می کنیم، تلویزیون بزرگتری تهیه کنید.
  • در واقع عنبیه زمانی فرسوده می شود که دائما باز باشد. اگر در محیط تاریکی باشید و قصد تماشای تلویزیون را داشته باشید، عنبیه چشم شما کاملا باز می شود و مانند زمانی که در محیط تاریک از یک چراغ قوه نوری به سوی شما بتابد، چشم را اذیت می کند. در حالی که اگر تلویزیون بزرگ تر باشد، نور محیط را کمی زیاد می کند و در نتیجه عنبیه چشم شما کمی بسته تر می شود و به این ترتیب دچار فرسودگی زودرس عنبیه نمی شوید.

علاوه بر این تهیه تلویزیون بزرگتر باعث می شود، رفلکس نور کمتری از محیط در تلویزیون مشاهده کنید.

  • مشاهده تلویزیون در طول روز کاملا متفاوت است. اگر منزل شما پنجره های زیادی دارد و نور خورشید باعث رفلکس در تلویزیون شما می شود، نمی توانید کار زیادی برای جلوگیری از بازتاب نور بگیرید و بهترین پیشنهاد برای شما تعویض پرده ها و تهیه پرده ضخیم و تیره رنگ است.
  • یکی دیگر از روش ها برای جلوگیری از بازتاب نور در تلویزیون، این است که یک لامپ در پشت تلویزیون خود روشن کنید (مثلا یک آباژور یا هر وسیله نورانی). در این صورت نه چشم شما هنگام خاموش کردن چراغ ها اذیت خواهد شد و نه رفلکس نور زیادی مشاهده خواهید کرد. هر چه این لامپ رنگ طبیعی تری داشته باشد شما وجود آن را کمتر احساس خواهید کرد. به طور مثال اگر پشت تلویزیون لامپ قرمز  قرار دهید، به نظر می رسد که تلویزیون شما لباس قرمز رنگی به تن کرده است.

اگر این روش ها را برای جلوگیری از بازتاب نور در تلویزیون امتحان کردید، نتیجه را در قسمت نظرات اعلام کنید.

منبع: Cnet

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات