IBM حجیم ترین درایو ذخیره سازی اطلاعات با ظرفیت 120 پتابایت را تولید می کند

شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
تصور می کنید دیسک سخت 1TB (یک ترابایات) شما حجیم است؟ درست فکر می کنید اما محققین IBM در حال ساخت بزرگترین درایو جهان با ظرفیت 120 پتابایت می باشد. ظرفیت درایو 120 پتابایتی IBM تقریبا برابر با 200 هزار HDD معمولی است. 120 پتابایت معادل 120 میلیون گیگابایت است و برای ذخیره 23 میلیارد MP3 کافی است.
تبلیغات

در حال حاضر پرحجم ترین آرایه دیسک سخت از قرار گرفتن چندین HDD در کنار هم شکل گرفته است که ظرفیت معادل 15 پتابایت دارد. IBM برای دست یافتن به این 120PetaByte همانند دیتاسنترهای بزرگ، دیسک سخت ها را بصورت افقی در فضای بزرگی کنار یکدیگر قرار داده است. اما مهندسین IBM توانسته اند فاصله بین دیسک های سخت را کاهش داده و HDD های بیشتری را به یکدیگر متصل کنند.

 مهندسین IBM همچنین مکانیزم جدیدی را برای تهیه پشتیبان (Backup) اجرا کرده اند که در آن اطلاعات دیسک های خراب شده به آهستگی برروی دیسک های جایگزین ایجاد می شوند. به این تریتب سیستم بدون مشکل به کار خود ادامه می دهد. این سیستم که GPFS نام دارد فایل های ذخیره شده را برروی دیسک های مختلف پخش می کند و به کامپیوترها اجازه می دهد تا بصورت همزمان بخش های مختلفی از فایل را تغییر دهند یعنی قسمت هایی از فایل را بخوانند یا بنویسند.

IBM قرار است این سیستم را برای یکی از مشتریان خود که نامش اعلام نشده، پیاده سازی کند اما براساس اعلام Bruce Hillsberg، مدیر تحقیقات ذخیره سازی IBM این معماری به زودی در دیتاسنترهای مختلف دنیا استفاده خواهد شد.

منبع: Engadget

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات