بهترین سایز تلویزیون در منزل برای بازی و تماشای فیلم

یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
پخش کننده ویدیو تلویزیون Q80A سامسونگ
آیا خرید تلویزیون‌های بزرگ برای اتاق‌های کوچک منطقی است؟ چه تلویزیون‌هایی برای خانه‌های با متراژ بالا مناسب هستند؟
تبلیغات

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخصه‌هایی که افراد هنگام خرید تلویزیون در نظر می‌گیرند، ابعاد آن است؛ اما با توجه به قیمت نجومی تلویزیون، حتی برای مدل‌های داخلی، انتخاب سایز مناسب تلویزیون، موضوعی پیچیده و چالش‌برانگیز به‌نظر می‌رسد. در مقاله‌ی پیش‌ رو می‌خواهیم شما را با ساده‌ترین معیار برای انتخاب سایز تلویزیون آشنا کنیم.

بهترین تلویزیون های بازار اکنون پنل‌های سریع با رنگ‌های شفاف و انبوهی از امکانات را در دل خود دارند؛ اما همین تلویزیون مدرن و پیشرفته اگر مناسب با معیار‌ها و اندازه‌های اتاق شما انتخاب نشود، شاید پس از مدت کوتاهی شما را از خریدتان پشیمان کند. سایز تلویزیون نه‌تنها تأثیر زیادی بر قیمت آن دارد، بلکه کیفیت و وضوح تصویر را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

چگونه سایز تلویزیون مناسب برای منزل خود را انتخاب کنیم؟

فاکتورهای زیادی برای تعیین بهترین فاصله‌ی دید وجود دارد؛ فارغ از اندازه، مواردی مانند رزولوشن و حتی قدرت بینایی افراد نیز می‌تواند در تعیین فاصله‌ی مناسب از تلویزیون تأثیرگذار باشد. از آنجا که قدرت بینایی هر فرد متفاوت است، معیار علمی دقیقی در این زمینه در دست نیست؛ اما هنوز هم اصولی کلی در مورد انتخاب سایز وجود دارد.

به‌طور کلی اگر بیش‌‌ازحد به تلویزیون یا هر نمایشگر دیگری نزدیک شوید، احتمالاً می‌توانید پیکسل‌ها را از هم تشخیص دهید که همین موضوع باعث افت چشمگیر وضوح و تجربه‌ی بصری نمایشگر می‌شود. در این میان، تلویزیون‌های 4K به‌دلیل تراکم پیکسلی بالاترشان درمقایسه‌با تلویزیون‌های فول اچ‌دی، زاویه و فاصله‌ی دید ایدئال متفاوتی دارند و می‌توان از فواصل نزدیک‌تری، آن‌ها را تماشا کرد.

از طرف دیگر اگر شما دورتر از فاصله‌ی مشخصی از تلویزیون قرار بگیرید، عملاً فرقی نمی‌کند که وضوح دستگاه شما 4K باشد یا 8K، زیرا چشم ما در بیشتر از فواصل مشخص‌شده‌‌ای که در ادامه بدان می‌پردازیم، نمی‌تواند رزولوشن‌های بالا را درک کند. از این رو خرید تلویزیون‌های 8K بدون توجه به فاصله‌ی درست، کار بیهوده‌ای است.

در مورد مقایسه‌ی تلویزیون‌های 1080p و 4K نیز به همین صورت است؛ مثلاً اگر در فاصله‌ی ۵ متری تلویزیون قرار بگیرید، فرقی نمی‌کند که وضوح تلویزیونتان FHD باشد یا UHD، زیرا در چنین فاصله‌ای چشم ما درک یکسانی از رزولوشن‌های یادشده دارد.

بهترین سایز تلویزیون برای منزل با توجه به ابعاد اتاق نشیمن

منظور از ابعاد اتاق نشیمن، فاصله‌ی محل قرارگیری تلویزیون و مبلمان یا همان محل نشستن شما است. شاید این باور کلی درست به‌نظر برسد که «هرچه اتاق نشیمن بزرگ‌تر باشد باید سایز تلویزیون هم بزرگ‌تر باشد»؛ اما تعیین فاصله‌ی محل نشستن افراد با محل قرارگیری تلویزیون، اهمیت به‌مراتب بالاتری دارد.

کارشناسان و شرکت‌ها برای تعیین اندازه‌ی مناسب تلویزیون، پارامترها و فرمول‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهند؛ اما یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین راهکارها را سامسونگ معرفی کرده است.

برای تلویزیون‌های 4K یکی از راهکارهای خوب اندازه‌گیری فاصله‌ی مناسب، این است که سایز تلویزیون (اینچ) را در عدد ۱٫۲ ضرب کنیم و نتیجه‌ی به‌دست‌آمده با واحد اینچ را به متر تبدیل کنیم تا فاصله‌ی دقیق و درست برای قرارگیری مقابل تلویزیون، به‌دست آید. توجه داشته باشید که هر یک اینچ با ۲٫۵۴ سانتی‌متر برابری می‌کند.

برای اندازه‌گیری فاصله‌ی مناسب از تلویزیون‌های 1080p نیز باید سایز تلویزیون را در عدد ۱٫۷ ضرب کنیم. در جدول زیر فاصله‌ی مناسب از تلویزیون‌های 4K و Full HD در ابعاد مختلف را مشاهده می‌کنید.

فاصله مناسب

سایز تلویزیون FHD

فاصله مناسب

سایز تلویزیون 4K

۱٫۷ متر

۴۰ اینچ

۱٫۲ متر

۴۰ اینچ

۲٫۲ متر

۵۰ اینچ

۱٫۵ متر

۵۰ اینچ

۲٫۵ متر

۵۵ اینچ

۱٫۷ متر

۵۵ اینچ

۳ متر

۶۵ اینچ

۲ متر

۶۵ اینچ

۳٫۴ متر

۷۵ اینچ

۲٫۳ متر

۷۵ اینچ

۳٫۷ متر

۸۵ اینچ

۲٫۶ متر

۸۵ اینچ

۴٫۵ متر

۹۸ اینچ

۳ متر

۹۸ اینچ

در مورد تلویزیون‌های 8K، سامسونگ به‌صورت دقیق به معیار خاصی اشاره نمی‌کند؛ اما فرمول کلی در مورد وضوح یادشده این است که ارتفاع تلویزیون را در عدد ۰٫۷۵ ضرب کنیم تا فاصله به سانتی‌متر به‌دست بیاید.

راهنمای خرید تلویزیون با توجه به اندازه اتاق

با توجه به محاسباتی که پیش‌تر انجام دادیم، اکنون می‌توانیم سایز مناسب تلویزیون برای اتاق‌های مختلف را به‌صورت حدودی حدس بزنیم. همچنین بهتر است زاویه‌ی دیدتان به سمت تلویزیون، بین ۳۰ تا ۴۰ درجه باشد.

  • تلویزیون‌های زیر ۴۰ اینچ برای آشپرخانه، اتاق‌های کار یا اتاق‌خواب‌های کوچک مناسب‌ هستند.
  • تلویزیون‌های ۴۰ تا ۵۵ اینچ برای اتاق‌های نشیمن کوچک که فاصله‌ی شخص تا تلویزیون کم است، گزینه‌های خوبی هستند. باید بدانید که سایز ۵۵ اینچ یکی از ایدئال‌ترین سایز‌ها برای خرید تلویزیون و بهترین سایز تلویزیون برای بازی در چنین اتاق‌هایی محسوب می‌شود.
  • برای اتاق‌های بزرگ‌تر که فاصله‌ی مبلمان از تلویزیون نسبتاً زیاد است، تلویزیون‌های ۶۵ اینچ تا ۸۵ اینچ گزینه‌های خوبی برای تماشای فیلم، مسابقات ورزشی و بازی‌ کردن هستند. اگر در چنین اندازه‌هایی قصد خرید تلویزیون برای بازی کردن را دارید، شاید بهتر باشد به راهنمای خرید بهترین تلویزیون های گیمینگ سری بزنید.

بهترین پنل تلویزیون برای اتاق‌های مختلف

پنل‌های LCD نسبت به پنل‌های OLED زاویه‌ی دید محدودتری دارند؛ بنابراین تلویزیون‌های OLED برای تماشا از اطراف نیز گزینه‌های مناسبی هستند. برای خانه‌هایی که مبلمان دور تا دور تلویزیون چیده شده، شاید بهتر باشد سراغ تلویزیون‌هایی با پنل OLED بروید و برای خانه‌هایی که تلویزیون درست جلوی مبلمان قرار دارد، با توجه به قیمت، انتخاب تلویزیون‌های LCD خرید بصرفه‌تری است.

زاویه دید تلویزیون LCD
زاویه دید تلویزیون OLED

پنل‌های LCD پیشرفت‌ چشمگیری داشته‌اند؛ به‌عنوان مثال می‌توان فناوری Mini-LED را نام برد که پنل را با چراغ‌های بسیار کوچک LED نوردهی کرده و حسی شبیه به تلویزیون‌های OLED ایجاد می‌کند. چنین پنل‌هایی از پنل‌های OLED ارزان‌تر هستند و برای تماشا از طرفین، نسبت به پنل‌های LCD معمولی گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند؛ اما پنل‌های LCD دیگری نیز وجود دارد.

اکثر تلویزیون‌های داخلی و حتی تعداد زیادی از بهترین تلویزیون های سامسونگ در بازار ایران، از پنل VA استفاده می‌کنند که مانند IPS نوعی پنل LCD محسوب می‌شود؛ اما زاویه‌ی دید کمتری دارد؛ بنابراین بازهم توصیه می‌کنیم که اگر چیدمان مبلمان منزل خیلی وسیع باشد، خرید تلویزیون‌های با پنل VA منطقی نیست.

در نهایت اگر تصمیم به خرید تلویزیون‌های VA گرفتید سعی کنید سراغ مدل‌های ارزان‌تر نروید، زیرا برای تماشا از طرفین شما را ناامید خواهند کرد. لازم به ذکر است که چنین پنل‌هایی برای تماشا از روبه‌رو گزینه‌هایی عالی هستند، زیرا هم روشنایی بیشتری درمقایسه‌با مدل‌های IPS دارند، هم کنتراست بالاتری را دراختیارتان می‌گذارند.

امیدواریم با خواندن این مقاله‌ اطلاعات کاملی درباره‌ی فاصله‌ی مناسب برای نشستن مقابل تلویزیون به‌دست آورده باشید.

توجه داشته باشید که در نهایت، کلی‌ترین معیار برای تماشای تلویزیون با توجه به رزولوشن آن‌ها تعریف می‌شود، یعنی هرچه روزولوشن دستگاه بیشتر باشد، به‌دلیل تراکم پیکسلی بالاتر می‌توان از فاصله نزدیک‌تری آن‌ها را تماشا کرد، بدون اینکه پیکسل‌ها قابل تفکیک باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات