هر آنچه در مورد Apple iOS 5 باید بدانید

سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۹
مطالعه 6 دقیقه
اگرچه اپل در روز گذشته iPhone 5 را معرفی نکرد اما از نسخه جدید سیستم عامل iOS پرده‌برداری کرد. اپل در کنفرانس WWDC علاوه بر معرفی سرویس iCloud اعلام کرد که iOS 5 با بیش از 200 قابلیت جدید در راه است. iOS 5 روی تلفن های iPhone 3GS و iPhone 4، تبلت های iPad و پخش‌کننده های iPod Touch نصب خواهد شد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین قابلیت های سیستم عامل iOS 5 اشاره خواهیم کرد.
تبلیغات

اپل در کنفرانس Worldwide Developer Conference بصورت رسمی سیستم عامل iOS 5 را معرفی کرد.

نحوه جدید اطلاع‌رسانی - Notification

ios5_notificationcenter

همان‌طورکه در تصویر مشاهده می‌کنید یک نوار از بالای صفحه اصلی iPhone به پایین باز می‌شود و مواردی که کاربر باید از آن‌ها مطلع شود را اطلاع‌رسانی می‌کند این نوار بصورت واضح و دسته‌بندی شده موارد را اطلاع‌رسانی می‌کند سمت راست هر آیتم نیز یک علامت X وجود دارد که باعث چشم پوشی کردن از آن مورد می‌شود. یکی از موثرترین تغییرات در اطلاع‌رسانی امکان مشاهده اطلاعیه ها در زمان قفل بودن صفحه است. اطلاعیه ها نیز بصورت دسته‌بندی شده و هر گروه نیز با یک آیکان مشخص شده‌اند. (به‌عنوان برای متون، تماس ها، نرم افزارها و غیره دارای آیکان جداگانه هستند)

یکپارچگی با Twitter

features_twitter_overview

یکی از قابلیت های جدید iOS 5 امکان اتصال بهتر به شبکه اجتماعی Twitter است. پیش از این در نسخه های قبلی iOS امکان اتصال به Twitter وجود داشت ولی iOS 5 کاملاً با این شبکه اجتماعی یکپارچه شده است. iOS دارای سرویس داخلی لاگین در توییتر است و نرم افزارهای دیگری که به توییتر متصل می‌شوند از اطلاعات همین سرویس استفاده می‌کنند درنتیجه، نرم افزارهای مختلف بصورت جداگانه به توییتر متصل نمی‌شوند. در iOS 5 نرم افزارهای خود اپل نیز بصورت طبیعی با توییتر ارتباط برقرار می‌کنند. کانتکت ها، دوربین، مرورگر سافاری، یوتیوب، نقشه و نرم افزارهای عکس همگی به تویتتر وصل هستند یعنی با یک اشاره، محتوای مورد نظر کاربر در تویتتر به اشتراک گذاشته می‌شود. iOS 5 با سرویس جدید به اشتراک‌گذاری عکس توییتر نیز سازگار است.

مرورگر Safari

features_safari_overview

مرورگر Safari نیز تغییرات عمده ایی کرده است. نسخه جدید Safari در iOS از تب پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند صفحه های مختلف وب را در تب های جداگانه مشاهده کند. البته به نظر می‌رسد این قابلیت باعث شلوغ شدن صفحه کوچک iPhone و iPod می‌شود ولی بازهم حرکت بین صفحه های مختلف را آسان می‌کند.

Reader و Reader List دو قابلیت جدید Safari هستند. Reader شبیه قابلیتی است که در نسخه دسکتاپ Safari وجوددارد و همانند Google Reader عمل می‌کند، Reader محتوا را بدون تبلیغ و لینک های اضافی و اطلاعات بی ربط نمایش می‌دهد. Reader List نیز همانند بوک مارک کردن عمل می‌کند. Reader List یک لیست از صفحه هایی است که بعدا قصد خواندن آن‌ها را دارید بعنوان مثال اگر با صفحه خاصی مواجه شدید که فعلا وقت خواندن آن را ندارید می‌توانید آن را به لیست Reader List اضافه کرده تا بعدا به‌راحتی به آن مراجعه کنید.

iMessages

نرم افزار جدید پیام کوتاه iMessages شبیه نرم افزار فعلی Messages کار می‌کند ولی قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده است. در iMessage کاربر از روند پاسخ دادن فرد مقابل مطلع می‌شود یعنی متوجه می‌شود که طرف مقابل در حال پاسخ دادن به پیغام اوست. iMessage تنها با ابزارهای اپل کار می‌کند یعنی نمی توانید با iMessage برای شخصی که تلفن غیر iPhone دارد پیغام ارسال کنید. iMessage تنها با 3G و Wi-Fi کار می‌کند و تمام پیغام ها بصورت رمزگذاری شده ارسال یا دریافت می‌شوند تا امنیت اطلاعات کاربر حفظ شود.

یادآوری کننده – Reminder

features_reminders_listviews

راه‌های مختلفی برای ایجاد یک Reminder در ابزارهای iOS وجود دارد. در سیستم عامل های اپل روش‌های مختلفی برای یادآوری یک مورد خاص به کاربر وجود دارد. راه‌های ساده مانند Note تا روش‌های فنی چون Voice Memo. اما با این وجوددر iOS 5 یک ابزار جدید برای یادآوری اضافه شده است. اپل یک ابزار مانند To-Do (لیست کارهای روزانه) به iOS 5 افزوده است. آیتم های مندرج در To-Do علاوه بر متن می‌توانند شامل تاریخ یا محل خاصی باشد. حال اگر قرار است شما یک مکان خاصی را به یاد بیاورید یا تمایل دارید زمان خروج از مکان خاصی به شما یادآوری شود این نرم افزار به شما کمک می‌کند و زمانی که در آن مکان خاص هستید به شما هشدار داده می‌شود و مورد به شما یادآوری می‌شود. این نرم افزار با iCal و Outlook نیز همگام (Sync) می‌شود.

ارتباط بی‌سیم

در حال حاضر برای انجام بسیاری از امور مجبور هستید ابزار مبتنی‌بر iOS خود (ipad, iphone, ipod) را به کامپیوتر متصل کنید اما در iOS 5 کاربر قادر است تمام امور خود را بصورت بی‌سیم و ازطریق Wi-Fi انجام دهد. همچنین کاربر می‌تواند ابزارهای مبتنی‌بر iOS 5 خود را به‌راحتی به سرویس مجانی iCloud متصل کرده و اطلاعات خود را بین ابزارهای خود همگام کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرویس iCloud اپل به مقاله "اپل، iCloud را رسما معرفی کرد" مراجعه کنید.

Newsstand

با Newsstand تمام مطالب روزنامه، مجلات و وب سایت‌های مختلف را در یک مکان مشاهده خواهید کرد در Newsstand می‌توانند RSS های مختلف را اضافه کرده و آن‌ها را دسته‌بندی کنید. همچنین مکان جدیدی برای روزنامه و مجلات در App Store در نظر گرفته شده است که کاربر می‌تواند به‌راحتی ازطریق Newsstand به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

Camera

features_camera_quickaccess

Camera همواره یکی از مهم‌ترین نرم افزارهای iOS بوده است اپل امکانات جدیدی را به نرم افزار Camera در iOS 5 اضافه کرده است. زمانی که صفحه قفل است با دو بار لمس کردن دکمه Home می‌توانید Camera را اجرا کنیدو با استفاده از دکمه های Volume عکس بگیرید. قابلیت های ابتدایی ویرایش عکس نیز به این نرم افزار اضافه شده است.

Game Center

Apple Game Center در حال حاضر بسیار محبوب است و حدود 50 میلیون کاربر دارد. در iOS 5 کاربر می‌تواند تصویر پروفایل خود را تغییر دهد، دوستان خود را مشاهده کرده و بازی‌های مختلف را به آن‌ها پیشنهاد کند. یکی از امکانات جذاب اضافه شده در Game Center پشتیبانی از بازی‌های نوبتی است. بازیکنان همچنین می‌تواند امتیاز رقبای خود را در بازی‌های مختلف مشاهده نمایند.

AirPlay Mirroring برای iPad 2

در iOs 5 کاربر می‌تواند تصویر iPad 2 خود را هم‌زمان روی تلویزیون یا ویدئو پروژکتور نمایش دهد این قابلیت مناسب کلاس های درس، کنفرانس و جلسات آموزشی است. AirPlay در iOS 5 ارتباط بی‌سیم و ایمنی را ازطریق Apple TV با تلویزیون HDTV برقرار می‌کند و کاربر می‌تواند ازطریق آن هر آنچه روی صفحه‌نمایش خود مشاهده می‌کند را در تلویزیون نیز نمایش دهد. کاربر در زمان استفاده از AirPlay می‌تواند وضعیت تصویر را از حالت افقی به عمودی یا برعکس تغییر دهد یا در قسمتی از تصویر بزرگنمایی داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات