ال جی و سامسونگ نسل جدید نمایشگرهای با رزولوشن بسیار بالا را معرفی می کنند.

شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
ال جی با نمایشگر Retina که در تلفن iPhone 4 بکار رفته در رقابت "تراکم پیکسل" نمایشگرها پیروز میدان بود هرچه تراکم پیکسل ها بیشتر باشد رزولوشن نمایشگر بالاتر می‌رود. تا به امروز به دلیل محدودیت های فناوری امکان بزرگتر کردن پنل نمایشگرهای Retina وجود نداشت و این نمایشگرها تنها با حداکثر سایز حدود 4 اینچ و برای تلفن های هوشمند بکار گرفته می شدند ولی دو شرکت کره‌ای ال جی و سامسونگ این محدودیت را شکسته اند و قرار است نمایشگرهای جدید خود را در نمایشگاه SID 2011 به نمایش عموم در آورند.
تبلیغات

سامسونگ در نمایشگاه SID 2011 که تا کمتر از یک هفته دیگر برگزار خواهد پنل‌های جدید LCD خود را در ابعاد 10.1 اینچ و با 300ppi (پیکسل در اینچ) به نمایش خواهد گذاشت. بدین‌ترتیب، وضوح تصویر این نمایشگر حدود 2,560x1,600 پیکسل خواهد بود که برای یک تبلت بی‌نظیر است. سامسونگ از فناوری ماتریس PenTile RGBW در ساخت این پنل ها استفاده کرده است. ماتریس PenTile RGBW (قرمز، سبز، آبی، سفید) را با ماتریس PenTile RGBG (قرمز، سبز، آبی، سبز) که در نمایشگر های AMOLED و Super AMOLED بکار رفته است اشتباه نگیرید. اطلاعات بیشتر در مورد نمایشگرهای AMOLED در دایرکتوری IT زومیت و مقاله ای که پیش تر تحت عنوان " بررسی انواع نمایشگرهای Retina، Super AMOLED و Super AMOLED Plus" منتشر شده بخوانید.

pentile-subpixels

مشکل اصلی ماتریس PenTile RGBG که در نمایشگرهای Super AMOLED (نمایشگر تلفن Galaxy S) و AMOLED بکار رفته است PPI (پیکسل در اینچ) پایین و درنتیجه، رزولوشن کم بود. نمایشگرهای Super AMOLED Plus سامسونگ که در تلفن Galaxy S2 بکار رفته نیز مشکل رزولوشن کم را دارد ولی با فناوری جدید سامسونگ این مشکل حل شده است. نمایشگرهای جدید سامسونگ تا انتهای سال 2011 وارد بازار خواهند شد.

ال جی هنوز رزولوشن نمایشگرهای جدید خود را اعلام نکرده است این نمایشگرها که دارای رزولوشن بسیار بالا خواهند بود در سایزهای بزرگ عرضه خواهند شد و همچنین به‌زودی در نمایشگاه SID 2011 معرفی می‌شوند. ال جی اعلام کرده که نمایشگرهای جدید خود را در سایزهای 3.5، 4.5، 7، 9.7، 55 و حتی 84 اینچ عرضه خواهد کرد. نمایشگر Retina ال جی بکار رفته در iPhone 4 دارای تراکم پیکسل 326PPI است.

حال باید تا شروع نمایشگاه SID 2011 یک هفته صبر کرد تا جنگ میان این دو شرکت کره‌ای را در پنل‌های با رزولوشن بالا و مناسب تبلت ها یا حتی تلویزیون‌های آینده مشاهده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات