مهمترین دستاوردهای گوگل در زمان مدیریت اریک اشمیت

دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل طی 10 سال مدیریت اشمیت پیشرفت و دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته است که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را گردآوری کرده‌ایم.
تبلیغات

امروز اریک اشمیت مدیرعامل گوگل، تغییر سمت داد و لری‌ پیچ یکی از دو موسس گوگل جایگزین او شد. البته او گوگل را ترک نخواهد کرد و به‌عنوان مشاور و مدیر اجرایی گوگل فعالیت خود را ادامه خواهد داد و در زمینه قراردادهای تجاری و توسعه ارتباطات دولتی فعال خواهد شد.

AdSense

سرویس تبلیغاتی AdSense که امروزه در بسیاری از وب سایت‌های دنیا استفاده می‌شود، در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. وب‌سایت‌ها می‌توانند با استفاده از این سرویس کسب درآمد کنند. این سرویس که در واقع رابط بین تبلیغ دهنده و تبلیغ کننده است، آگهی مشتری را بصورت اتوماتیک در وب سایت‌هایی که تمایل دارند نمایش می‌دهد و مبلغی از هزینه تبلیغ را به صاحب وب سایت پرداخت می‌کند. این سرویس در سه ماه آخر سال 2010 حدود 30 درصد (8.44 میلیارد دلار) درآمد گوگل را به خود اختصاص داده است.

YouTube

زمانی که گوگل، YouTube را در سال ۲۰۰۶ خرید، یوتیوب بین سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو محبوب بود ولی بسیاری معتقد بودند مبلغ 1.65 میلیارد دلاری که بابت خرید یوتیوب پرداخت شد، بیشتر از ارزش یوتیوب بود. اما یوتیوب طی چند سال اخیر پول را به گوگل جاری کرد و براساس اعلام گوگل هزینه خریدش را به گوگل بازگردانده است. در حال حاضر هر هفته در یوتیوب بیش از 3 میلیارد تبلیغ نمایش داده می‌شود.

Google Maps

217180-google-maps-5-traffic-_180

سرویس نقشه برای گوگل پول ساز نبوده ولی لازمه سرویس‌های مهم دیگری همچون Latitude، Place، Map Navigation است. بسیاری از سرویس‌های محلی گوگل مانند HotSpot از Google Map استفاده می‌کنند و داشتن سرویس نقشه برای شرکتی همچون گوگل الزامی است. این سرویس روی وسایل الکترونیکی قابل حمل به خوبی کار می‌کند و راهنمای سفر بسیاری از مردم است.

Gmail

اگرچه Gmail محبوب‌ترین یا پرطرفدارترین سرویس ایمیل دنیا نیست و Hotmail و Yahoo کاربران بیشتری نسبت به Gmail دارند ولی هر روز به تعداد کاربران این سرویس افزوده می‌شود و ازآنجاکه اکثر سرویس‌های گوگل به یکدیگر مرتبط شده‌اند و برای استفاده از آن‌ها باید اکانت گوگل داشت این سرویس لازمه سرویس‌های دیگر مانند Gtalk یا مکالمه ویدیوی و صوتی و نوشتاری شده است.

Android

173927-verizon-droid-android-phone_original

گوگل در سال ۲۰۰۵ کمپانی اندروید را خرید و دو سال بعد سیستم عامل اندروید را برای تلفن های همراه هوشمند عرضه کرد. در آن زمان بالمر مدیرعامل مایکروسافت، خبر انتشار سیستم عامل گوگل را "کلماتی روی کاغذ" نامید ولی تنها پس از گذشت دو سال از تولد اندروید، این سیستم عامل بیشترین سهم بازار تلفن های همراه هوشمند در امریکا را از آن خود کرد.

اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم عامل را می‌توانید در "راهنمای سریع ولی حرفه ای اندروید " مشاهده کنید.

مشارکت با Verizon

HTC Dream اولین تلفن هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید بود که در سال 2008 وارد بازار شد. ولی در حیقیقت اندروید زمانی معروف و محبوب شد که در اواخر سال ۲۰۰۹ توسط شبکه Verizon Wireless و با فشار تبلیغاتی روی تلفن Motorola Droid فروش بالایی کرد و طرفدارن اندروید افزایش یافت. توافقات بین Verizon و Google تأثیر بسزایی در موفقیت و محبوبیت Android داشت.

iPhone Search

153871-iphone_googlevoice_secondary_180

مشارکت و توافق با اپل برای قرار دادن موتور جستجوی گوگل بعنوان موتورجستجوی پیش‌فرض iPhone، باعث رشد بسیار زیاد گوکل در مارکت موتورهای جستجوی موبایل شد و پس از آن با عرضه تلفن های اندروید، موتورجستجوی گوگل علاوه بر عنوان موتورجستجوی اول کامپیوترهای رومیزی، عنوان محبوب‌ترین موتور جستجوی مویایل را نیز از آن خود کرد. البته در حال حاضر شایعاتی مبنی بر جایگزینی Bing به جای Google در iPhone مطرح شده که هنوز صحت آن مشخص نشده است.

Chrome

مرورگر وب Chrome در سال 2008 بصورت رسمی ارائه شد، هرچند پس از گذشت دو سال از عرضه Chrome، هنوز سهم بالایی در مرورگرهای وب ندارد و پس Internet Explorer و Firefox در رتبه سوم قرار دارد، ولی رشد آن در این مدت زمان کم، کاملاً محسوس است. گوگل برنامه‌های وسیعی برای Chrome دارد و قرار است نوت‌بوک‌های مبتنی‌بر Chrome OS و Google TV از این مرورگر استفاده کنند.

منبع: PC World

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات