مقایسه Galaxy S II سامسونگ با Optimus 2X ال جی

دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹
مطالعه 9 دقیقه
با پردازنده‌های دو هسته‌ای در تلفن های هوشمند، امکان اجرای روان نرم افزار، پخش ویدیوهای Full HD و اجرای بازی‌های مختلف بصورت هم‌زمان میسر می‌شود.
تبلیغات

در این مقاله دو تلفن هوشمند قدرتمند Samsung Galaxy S II و LG Optimus 2X که هر دو دارای پردازنده دو هسته‌ای هستند و به‌زودی روانه بازار خواهند شد را با یکدیگر مقایسه کرده ایم.

تلفن جدید سامسونگ با نام I9100 Galaxy S II مجهز به پردازنده Exynos است که از ترکیب یک جفت هسته Coretex-A9 با یک GPU از نوع Mali-400MP ساخته شده است.

اولین تلفن دو هسته‌ای دنیا یعنی گوشی ال جی LG Optimus 2x که چند ماه زودتر از گوشی سامسونگ Galaxy S II معرفی شد نیز مجهز به پردازنده دو هسته‌ای Tegra 2 انویدیا است.

تلفن Galaxy S II هنوز وارد بازار نشده است و در این آزمایش که توسط GSM Arena انجام شده است، نمونه‌ای از این تلفن دراختیار این وب سایت قرار داده شده که دارای پردازنده دو هسته‌ای 1GHz است البته سامسونگ اعلام کرده که این تلفن با پردازنده قوی تر 1.2GHz وارد بازار خواهد شد.

بسیاری معقتقدند که Galaxy S II قوی ترین تلفن همراه هوشمند جهان تا اینجای کار است ولی ما در این آزمایش قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم.

در ابتدای این مقاله به بررسی نمایشگر Super AMOLED Plus که در Galaxy S II استفاده شده است، می‌پردازیم. این نمایشگر نسبت به نسل قبلی Super AMOLED که در Galaxy S نیز استفاده شده بود تفاوت های قابل ملاحظه ای دارد. در این مقاله این نمایشگر از جنبه های مختلف بررسی شده است.

پس از بررسی نمایشگر، به بررسی دوربین 8 مگاپیکسلی Galaxy SII که قادر به ضبط تصاویر Full HD 1080p است، خواهیم پرداخت و آن را با دوربین 8 مگاپیکسلی LG Optimus 2X و Sony Ericsson XPERIA Arc مقایسه خواهیم کرد.

پس از آن نیز مقایسه پردازندهای دو هسته‌ای این دو تلفن در شرایط متفاوت آمده است. در نهایت نیز جمع بندی مقایسه Galaxy S II با LG Optimus 2X را مشاهده خواهید کرد.

خواندن این مقاله را در صفحه های بعدی ادامه دهید تا برتری و نقاط ضعف این دو گوشی آشنا شوید.

بررسی Super AMOLED Plus

نمایشگر Super AMOLED که در نسخه اول Galaxy S استفاده شده بود کیفیت و وضوح تصویر خوبی داشت ولی این نمایشگر نیز مشکلات خود را داشت. مهم‌ترین مشکل Super AMOLED ها استفاده از ماتریکس PenTile به جای RGB است.

در نسل جدید نمایشگرهای Super AMOLED Plus از ماتریس RGB به جای PenTile استفاده شده است و سایز پنل نمایشگر Galaxy S2 نیز به 4.3 اینچ افزایش یافته است.

در فناوری PenTile Matrix هر پیکسل دارای 2 ساب پیکسل (Sub-Pixel) است ولی هر پیکسل در نمایشگرهای LCD معمولی دارای 3 ساب پیکسل (ساب پیکسل های قرمز، سبز و آبی) است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به مقاله "بررسی انواع نمایشگرهای Retina، Super AMOLED و Super AMOLED Plus" مراجعه کنید.

در تصویر زیر تفاوت این دو فناوری بصورت اغراق آمیز نمایش داده شده است:

Super AMOLED Plus vs Super AMOLED

اگرچه وضوح تصویر Galaxy S و Galaxy S II هر دو 480x800 پیکسل است ولی نحوه چیدن ساب پیکسل ها در نمایشگرهای Super AMOLED Plus به نحوی است که تعداد ساب پیکسل ها 50 درصد افزایش یافته است و درنتیجه، باعث بالا رفتن کیفیت تصویر به میزان قابل ملاحظه و نمایش بهتر تصاویر شده است. این تفاوت در زمان نمایش متون ریز به وضوح مشاهده می‌شود.

در عکس‌های میکروشات گرفته شده از سه نمایشگر Retina در iPhone 4 و Super AMOLED بکار رفته در Galaxy S و Super AMOLED Plus بکاررفته در Galaxy S II تفاوت کیفیت تصویر این سه نمایشگر به وضوح مشخص است البته در استفاده روزمره اختلاف این سه نوع نمایشگر تا این حد محسوس نیست و هر سه تلفن همراه نمایشگرهای واضح و شفافی دارند.

نمایشگر Super AMOLED Plus استفاده شده در Galaxy S II زاویه دید بسیار خوبی دارد ولی زاویه دید نمایشگر Super AMOLED استفاده شده در Galaxy S نیز نسبت به LCD های معمولی خوب است.

برای مقایسه نمایشگرهای LG Optimus 2X با نسل اول و دوم Galaxy S این سه تلفن را در کنار یکدیگر قرار دادیم و از آن‌ها عکس گرفتیم. باید بگوییم که نمایشگر LG Optimus 2X کیفیت پایین تری نسبت به هر دو نسخه Galaxy دارد. در تصاویر پایین از چپ به راست تصاویر مربوط به LG Optimus 2X و Samsung I9100 Galaxy S II و Samsung Galaxy I9000 Galaxy S است:

براساس گزارش‌ها اعلام شده، نمایشگر جدید Super AMOLED Plus نسبت به نسل قبلی دارای روشنایی تصویر بهتر و مصرف پایین‌تر است. ولی براساس آزمایش هایی که ما انجام دادیم مشخص شد که روشنایی Galaxy S با Galaxy S II تفاوت چندانی نمی‌کند. در جدول پایین روشنایی نمایشگر تلفن های مختلف در حالت 50 درصد و 100 درصد روشنایی آمده است. روشنایی هر کدام از این نمایشگرها در دو حالت روشن و تاریک اندازه گیری شده است.

دوربین 8 مگاپیکسلی با کیفیت

هرچند تلفن Samsung I9100 Galaxy S II بسیار باریک است اما یک دوربین 8 مگاپیکسلی با فلش LED را در خود جای داده است. Galaxy S II قادر است با وضوح 3264x2448 پیکسل عکس بگیرد. این وضوح تصویر برای دوربین تلفن همراه بسیار خوب است.

برای مقایسه کیفیت دوربین 8 مگاپیکسلی I9100 Galaxy S II، آن را با دو دوربین تلفن های Sony Ericsson XPERIA Arc و LG Optimus 2X مقایسه کردیم. پس از عکاسی با هر کدام از این سه گوشی متوجه شدیم که کیفیت عکس‌های گرفته شده با Samsung Galaxy S II از هر دو رقیب خود بهتر است. سطح نویز در عکس‌های Galaxy S II پایین‌تر بوده و تصاویر شفاف تر و واضح تر به نظر می رسند.

کنتراست عکس‌های گرفته شده و رنگ‌های آن‌ها نیز بسیار خوب است. البته رنگ‌ها کمی سیرشده به نظر می رسند ولی بسیاری از مردم رنگ‌های اشباع شده را بیشتر دوست دارند. تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید عکس‌های بدون روتوش و دست نخورده هستند و حجم هر کدام بیش از 3MB است.

نمونه تصاویر عکاسی شده با Samsung I9100 Galaxy S II

عکس 1 | عکس 2 | عکس 3 | عکس 4 | عکس 5 | عکس 6

نمونه تصاویر عکاسی شده با LG Optimus 2X

عکس 1 | عکس 2 | عکس 3 | عکس 4 | عکس 5 | عکس 6

نمونه تصاویر عکاسی شده با Sony Ericsson XPERIA Arc

عکس 1 | عکس 2 | عکس 3 | عکس 4 | عکس 5 | عکس 6

فاصله زمانی فوکوس تا عکس گرفتن در دوربین I9100 Galaxy S II بسیار کوتاه و حدود 2 ثانیه است دوربین Galaxy S2 دارای امکانات قابل قبولی همچون تشخیص چهره و لبخند، تشخیص چشم بسته، تنظیمات پیش‌فرض برای موقعیت‌های مختلف، لرزش گیر و بسیاری قابلیت های دیگر است.

در ادامه دو عکس دیگر که با دوربین 2 مگاپیکسلی و ثانویه Galaxy S II گرفته شده را مشاهده می‌کنید، این دوربین در جلوی گوشی و برای مکالمه ویدیویی قرار داده شده است.

مثل حرفه ای ها فیلم‌برداری HD کنید

فیلم‌برداری با رزولوشن HD نیاز به پردازش سنگین دارد و برای انجام آن پردازنده تلفن همراه باید به اندازی کافی قوی باشد اما ضبط یک ویدئو با کیفیت FULL HD 1080p حتی با یک پردازنده قدرتمند نیز دشوار است. Galaxy S II در فیلم‌برداری FULL HD بسیار خوب عمل می‌کند و قادر است ویدیوهای ضبط شده را با فرمت .MP4 و با Bitrate بالا ذخیره کند.

دوربین Galaxy S II از Optimus 2X در ضبط ویدئو HD بهتر عمل می‌کند. Bitrate فایل‌های ویدیوی ذخیره شده با Galaxy S 2 برابر 17Mbps (مگابیت در ثانیه) درمقابل 10Mbps دوربین Optimus 2X است. اختلاف کیفیت ویدیوی های ضبط شده با این دو گوشی محسوس است به‌عنوان نمونه در تصویر پایین یک فریم از ویدئو ضبط شده با هر دوربین را مشاهده می‌کنید. فریم جداشده توسط Galaxy S II با یک عکس 2 مگاپیکسلی تفاوتی نمی‌کند:

نرخ فریم در وضوح 1080p در تلفن Galaxy S 2 برابر با 25 فریم در ثانیه است ولی در Optimus 2X این مقدار حداکثر به 24 فریم در ثانیه می‌رسد.

در وضوح تصویر 720p هر دو تلفن Galaxy S II و Optimus 2X کیفیت تقریباً یکسانی دارند و برتری Galaxy S II محسوس نیست. در تصویر پایین می‌توانید نمونه یک فریم از یک فیلم ذخیره شده با هر یک از دو گوشی و با کیفیت 720p را مشاهده کنید:

در آزمایش‌ها، Exynos قدرت نمایی می‌کند

Galaxy S II مجهز به پردازنده Exynos است. Optimus 2X نیز از Tegra 2 استفاده می‌کند. هر دو پردازنده دارای CPU و GPU هستند و با فرکانس 1GHz کار می‌کنند. البته قرار است سامسونگ نسخه نهایی Galaxy S II را با پردازنده 1.2GHz عرضه کند ولی نمونه آزمایشی ما دارای پردازنده 1GHz بود.

امتیاز مربوط به CPU این دو پردازنده نزدیک به هم است ولی LG Optimus 2X کمی قوی تر از Samsung Galaxy S2 به نظر می‌رسد. اما در آزمایش مربوط به گرافیک و GPU نتیجه کاملاً خیره کننده است. GPU بکار رفته در پردازنده Tegra 2 اندویدیا حدود 20 فریم در ثانیه بیشتر از GPU بکار رفته در Exynos سامسونگ (Mali-400MP GPU) نمایش داد. ممکن است دلیل این اختلاف و برتری LG Optimus 2X نسبت به Galaxy S 2 مربوط به مشکلات نرم‌افزاری باشد ولی به هر حال در آزمایش قدرت پردازنده LG Optimus 2X امتیاز بهتری نسبت به Galaxy S2 کسب کرد. در ادامه نتیجه آزمایش‌ها را مشاهده خواهید کرد:

مشخصات فنی گلکسی اس 2 TV سامسونگ
گلکسی اس 2 TV سامسونگ-1گلکسی اس 2 TV سامسونگ
مدل‌‌ نامبرهاGT-S7273T
تاریخ معرفی2013
وضعیت عرضهعرضه شده
تاریخ عرضه2013
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.47 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.71 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملاندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 4.2 (آبنبات پاستیلی)
ابعاد121.2 در 62.7 در 9.8 میلی‌متر
وزن115 گرم
رنگمشکی
ابعاد نمایشگر4.0 اینچ
نوع نمایشگرTFT LCD
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز
رزولوشن480 در 800 پیکسل
تراکم پیکسلی~233 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر5:3
نسبت نمایشگر به بدنه~59.9 درصد
تعداد هسته پردازنده2 هسته
مشخصات هسته‌ها1.0 گیگاهرتز
ترکیب حافظه داخلی و رم4 گیگابایت / 1 گیگابایت رم
رم1 گیگابایت رم
حافظه داخلی4 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
دارد
نوع درگاه کارت حافظهجایگاه اختصاصی
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده32 گیگابایت
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردفوکوس خودکار
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت720p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو720p@30fps
دوربین سلفی اصلیVGA
ظرفیت باتری1500 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریقابل تعویض توسط کاربر
درگاه اتصالmicroUSB 2.0
پشتیبانی از OTG
ندارد
نوع اسپیکرمونو
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
حسگرهاشتاب‌سنج حسگر مجاورت قطب‌نما
Wi-FiWi-Fi 4 (802.11n) b/g/n
توضیحات Wi-Fiهات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث4.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP پشتیبانی از aptX
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA
پشتیبانی از 5G
ندارد
سیم‌کارتدو سیم‌کارت dual stand-by (میکرو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS

Samsung Galaxy S II (1GHz dual-core CPU, Mali-400MP GPU, 1GB RAM, Android 2.3 Gingerbread)

LG Optimus 2X (1GHz dual-core CPU, ULP GeForce GPU, 512MB RAM, Android 2.2 Froyo)

البته در دنیای واقعی و در آزمایش اجرای بازی‌های مختلف، هر دو گوشی LG Optimus 2X و Galaxy S II به خوبی از پس بازی‌های مختلف برآمدند و هیچ کدامی مشکلی با اجرای آن‌ها نداشتند.

آزمایش بازده در نمایش صفحات وب

در آزمایش انجام شده توسط نرم افزارهای مختلف Optimus 2X امتیاز بهتری نسبت به Galaxy S 2 کسب کرد ولی معمولا نتیجه آزمایش‌ها با دنیای واقعی کمی متفاوت است. به‌همین‌دلیل، سعی کردیم کارایی این دو گوشی را در اجرای بازی‌های مختلف و نمایش وب سایت‌های گوناگون آزمایش کنیم.

پیش از ادامه آزمایش لازم به یادآوری است که Galaxy S II مجهز به نسخه 2.3 اندروید است ولی Optimus 2X از نسخه 2.2 اندروید استفاده می‌کند. بازده و سرعت انجام امور در نسخه 2.3 اندروید نسبت به نسخه های قبلی بهبود یافته است.

سه تلفن Galaxy S، Galaxy S II و LG Optimus 2X را ازطریق شبکه بی‌سیم Wi-Fi به اینترنت متصل کردیم تا آزمایش مرور صفحات وب را آغاز کنیم. دراین آزمایش علاوه بر سرعت نمایش صفحات وب، موارد دیگری مانند بزرگنمایی صفحات، استفاده از تب ها و حرکت بصورت افقی و عمودی در صفحات وب بررسی شد.

مهم نیست چند نرم افزار بصورت هم‌زمان باز باشد و صفحه وب در حال مشاهده دارای بنرهای فلش باشد، در تمام شرایط، Galaxy S II صفحات وب را به نرمی باز می‌کند. با Galaxy S II می‌توان ویدیوهای فلش را با کیفیت 720p و بدون مشکل در همان مرورگر وب تماشا کرد.

هنگام مرور صفحات وب با Galaxy S II احساس راحتری نسبت به LG Optimus 2X یا Galaxy S خواهید داشت. صفحات وب سریع‌تر و نرم تر باز می‌شوند و صفحه‌نمایش 4.27 اینچی Super AMOLED Plus آن نیز باعث شده صفحات و متون مندرج را به خوبی مشاهده کنید.

در ادامه می‌توانید ویدیوی مقایسه دو تلفن هوشمند دو هسته‌ای Galaxy S II و LG Optimus 2X را مشاهده کنید:

اجرای بازی در تلفن های دو هسته‌ای اندروید

وقتی نوبت به بازی برسد، Galaxy S II به خوبی LG Optimus 2X بازی ها را اجرا می‌کند، نمایشگر Super AMOLED Plus آن نیز باعث می‌شود کاربر لذت بیشتری از گرافیک بازی ببرد. در بازی Shrek Kart HD هر دو گوشی با سرعت مراحل و ویدئو ها را نمایش می دادند ولی نمونه آزمایش شده Galaxy S II بعضی اوقات ایست یا Lag داشت که به نظر می‌رسد به دلیل عدم سازگاری بازی با این گوشی اتقاق می‌افتد.

این مشکل در بازی Ultimate Spider Man وجود نداشت و هر دو گوشی به خوبی از پس اجرای این بازی نیز برآمدند. اما بازی کردن با نمایشگر Super AMOLED Plus لذت بخش تر است.

در ویدیویی که در ادامه مشاهده خواهید کرد هر دو گوشی LG Optimus 2x و Samsung Galaxy S II هنگام اجرای بازی در کنار هم قرار گرفته‌اند. در این ویدئو می‌توانید مشاهده کنید کدام گوشی بازی ها را سریع‌تر اجرا می‌کند و تصویر کدامیک با کیفیت تر است:

جمع بندی:

LG Optimus 2X مجهز به سیستم عامل Android 2.2 است درحالی‌که Samsung Galaxy S II از نسخه جدیدتر یعنی Android 2.3 استفاده کرده است. نمونه Galaxy S II آزمایش شده دارای پردازنده 1GHz دو هسته‌ای بود ولی نسخه ای که به‌زودی روانه بازار خواهد با پردازنده قوی تر 1.2GHz عرضه خواهد شد.

در این مقایسه، Samsung Galaxy S II با اتکا به نمایشگر Super AMOLED Plus، حافظه بیشتر RAM، دوربین باکیفیت تر و نسخه جدیدتر اندروید (با رابط کاربری بهینه تر) برنده میدان است.

در حقیقت با توجه به معرفی Galaxy S 2 چند ماه پس از Optimus 2x، سامسونگ زمان بیشتری برای آماده کردن گوشی خود داشته است. LG Optimus 2X عنوان اولین تلفن همراه دو هسته‌ای دنیا را به همراه دارد. و LG برای کسب این عنوان تلفن خود را خیلی زود و با نسخه قدیمی تر اندروید ارائه کرد. ولی سامسونگ پس از بررسی تلفن های رقیب، تلفن هوشمند Galaxy S II را با امکانات بهتر معرفی کرد.

اما این بدین معنا نسیت که Optimus 2X به‌طور کامل شکست خورده است. اولین تلفن هوشمند دو هسته‌ای دنیا هم زیبا است و هم قدرتمند. LG Optimus 2X دارای پردازنده قوی، دوربین 8 مگاپیکسلی باکیفیت و نمایشگر خوب است. LG Optimus 2X تلفن بسیار خوبی است ولی بهترین نیست. این عنوان از آن Galaxy S II است.

منبع: GSM Arena

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات