بررسی مانیتور سه بعدی ال جی D2342، تجربه هیجان دنیای سه بعدی

پنج‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۸
مطالعه 7 دقیقه
مانیتور سه بعدی D2342 ال جی با پشتیبانی از فناوری سه بعدی پسیو یکی از گزینه‌های مناسب حال حاضر بازار کشور است.
تبلیغات

ال‌جی پس از موفقیت در فروش تلویزیون‌های سه‌بعدی Passive تصمیم به ساخت مانیتور از خانواده Cinema 3D با همان تکنولوژی بکار رفته در تلویزیون‌های سه‌بعدی را گرفت. LG D2342 یکی از مانیتورهای Passive ال‌جی است که ما آن را در این مقاله بررسی می‌کنیم. پیش از این هم، امکان تجربه سه‌بعدی در کامپیوتر از طریق مانیتورهای Active وجود داشت اما بسیار پرهزینه بود. حال ال‌جی راه‌حل نسبتا ارزان خود را وارد دنیای کامپیوتر نیز کرده است. خواندن مقاله را ادامه دهید تا با جزئیات کامل و کم و کیف این مانیتور آشنا شوید.

مانیتور سه‌بعدی LG D2342 توسط مادیران (تولید کننده مانیتورهای ال‌جی در ایران) در اختیار زومیت قرار گرفته است.

پیش از ادامه مقاله باید بدانید که برای پخش تصاویر سه‌بعدی فناوری‌های مختلفی وجود دارد اگر با آن‌ها آشنا نیستند بهتر است مقاله: "سه‌بعدی در خانه: تکنولوژی های پخش را مطالعه کنید" را مطالعه کنید.

فناوری بکار رفته در مانیتور ال‌ جی D2342 از نوع Passive است. اما اکثر مانیتورهای سه‌بعدی بازار از فناوری Active برای نمایش تصاویر سه‌بعدی در کامپیوتر استفاده می‌کنند. مانیتورهای اکتیو برای پخش تصاویر سه‌بعدی نیاز به یک مجموعه به‌نام Nvidia 3D Vision دارند که شامل عینک اکتیو شاتر، فرستنده (Emitter) و کابل های رابط هستند. این کیت حدود 200,000 تومان قیمت دارد. مانیتورهای 120 هرتزی که از فناوری اکتیو پشتیبانی می‌کنند نیز حدود 500,000 تومان قیمت دارند. از طرفی از آنجایی که در فناوری اکتیو هر تصویر باید دو بار (یک تصویر برای چشم چپ و یک بار برای چشم راست) رندر شود برای اجرای بازی ها به‌صورت سه‌بعدی و با فناوری اکتیو شاتر به کارت گرافیک بسیار قوی نیاز خواهید داشت. در مجموع همه این موارد هزینه بسیار زیادی را به‌همراه دارد. اگر تمایل دارید در مورد فناوری اکتیو و کیت سه‌بعدی انودیا بیشتر بدانید به مقاله " بررسی Nvidia 3D Vision Kit - اجرای بازی‌های سه‌بعدی در PC" مراجعه کنید.

نگاه اول:

مانیتور LG Flatron D2342 طراحی ساده ولی جذابی دارد. صفحه مات نمایشگر به لبه باریک و براق مشکی ختم می‌شود. پایه D2342P برخلاف اکثر مانیتورهای بازار سبک و نصب آن بسیار ساده است. ضخامت این مانیتور LED، دقیقا 15 میلی‌متر و وزن آن 3.5 کیلوگرم است. این مانیتور قابلیت Wall-Mount یا نصب روی دیوار را نیز دارد.

قیمت مانیتور  ال‌جی D2342 در بازار تهران حدود 400,000 تومان است.

D2342 یک مانیتور 23 اینچ از نوع LED-Backlit با وضوح تصویر 1920x1080 است. ال‌جی ادعا می‌کند که زمان پاسخگویی پیکسل این مانیتور 5 میلی ثانیه است. پورت های ورودی و خروجی این مانیتور برای اکثر کاربران کافی است. در پشت آن، پورت های HDMI, DVI و D-Sub وجود دارد. یک جک هدفوت 3.5 میلی متری برای اتصال اسپیکر یا هدفون نیز در پشت مانیتور گنجانده  شده است.

دکمه های جلوی دستگاه (پاور و تنظیمات) لمسی نیستند و روی دکمه های منو چیزی نوشته نشده است. اما اگر هر کدام از این دکمه ها را فشار دهید منوی OSD مانیتور در گوشه سمت راست پایین صفحه، نمایان می‌شود تا از طریق آن کارکرد هر منو مشخص شود. کار کردن با منوی دستگاه کاملا ساده است اما پارامترهای مختلفی برای تنظیم تصویر وجود دارد.

یکی از گزینه هایی که در منوی این مانیتور وجود دارد، Super Energy Saving است. با فعال کردن این گزینه روشنایی تصویر کمی کاهش یافته و مصرف برق مانیتور به کمترین میزان خود می‌رسد. ال‌جی ادعا می‌کند که فناوری بکار رفته در این قابلیت باعث کاهش مصرف انرژی تا حدود 65 درصد می‌شود.

حالت های مختلفی برای تصاویر دو بعدی و سه‌بعدی وجود دارد. امکان تبدیل دو بعدی به سه‌بعدی نیز در تنظیمات به چشم می خورد. به‌همراه این مانیتور یک جفت عینک پسیو نیز ارائه می‌شود. البته یکی از این دو عینک تنها شیشه ای است که برای افراد عینکی ساخته شده است. این فریم روی عینک قرار می‌گیرد تا افراد عینکی نیز بتوانند از این مانیتور استفاده کنند. اگر نیاز به عینک اضافه داشته باشید، نگران نباشید عینک های Passive در مقایسه با نمونه های Active بسیار ارزان هستند. خرید هر عینک پسیو حدود 7 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

monitorglasses

عینک های Passive نسبت به عینک های Active، سبک تر هستند، نیازی به باتری ندارند، قیمت بسیار پایین تری دارند و مشکل Flicker یا لرزش تصویر را ندارند. برای مشاهده جزئیات بیشتر و مقایسه کامل اکتیو و پسیو مقاله " مقایسه سه‌بعدی Active با سه‌بعدی Passive -3D Cinema" را مطالعه کنید.

در جعبه مانیتور LG D2342 این موارد وجود دارد:

  • یک کابل D-Sub و یک کابل DVI
  • مانیتور 23 اینچ
  • پایه مانیتور
  • عینک پسیو ( یک عینک با فریم و یک عینک بدون فریم و قابل نصب روی عینک های طبی)
  • یک CD درایور و یک CD نرم‌افزار TriDef 3D

ادامه بررسی را در صفحه بعدی مشاهده کنید.

بازده و کارایی:

صفحه نمایشگر D2342p از نوع مات است اما هنوز مقداری از نور محیط را منعکس می‌کند. روشنایی تصویر و کنتراست این مانیتور بسیار خوب است اما به دلیل فناوری FBR ال‌جی و ماهیت نمایشگرهای سه‌بعدی Passive که در آن‌ها خطوط مربوط به تصاویر مربوط به چشم چپ و راست در یک تصویر شکل می‌گیرند، اگر با دقت به تصویر دو بعدی نگاه کنید خطوط تصویر را مشاهده می‌کنید. درواقع فاصله بین خطوط تصویر کمی بیشتر از مانیتورهای معمولی است. با آزمایشی که توسط نرم‌افزار DisplayMate انجام دادیم متوجه شدیم که طیف رنگ تیره تا سفید این مانیتور خیلی خوب نیست. اما رنگ‌ها به‌صورت شفاف و زنده نمایش داده می‌شوند.

با وجود نمایش جذاب رنگ‌ها در این مانیتور FULL HD، عمق رنگ مشکلی در آن پایین است. با تنظیمات پیش‌فرض و تنظیمات دستی متعددی که روی D2342P امتحان کردیم، باز هم عمق رنگ مشکی تغییر زیادی نکرد. در بعضی تصاویر رنگ مشکی به‌صورت خاکستری تیره نمایش داده می‌شود.

پنل های TN معمولا زاویه دید خوبی ندارند. ولی زاویه دید افقی این مانیتور نسبت به مانیتور های مجهز به پنل TN خیلی خوب است. البته زاویه دید عمودی مانیتور معمولی است و مانند سایر مانیتور های TN، با مشاهده تصویر از بالا و پایین، رنگ‌ها را به‌صورت تیره مشاهده می‌کنید.

در تصاویر تیره Backlight bleeding یا نفوذ رنگ سفید پس‌زمینه، مشاهده نمی‌شود و تصاویر تیره، به‌صورت یکدست نمایش داده می‌شوند. تصاویر رنگی در این مانیتور به دلیل قدرت بالای آن در نمایش رنگ‌ها، بسیار جذاب به‌نظر می رسند.

مشخصات فنی مانیتور LG D2342P:

  • Screen Size: 23"
  • Panel Type: TN
  • Aspect Ratio: 16:9
  • Resolution: 1920 x 1080px
  • Brightness: (cd/m2)250
  • Contrast Ratio (DFC): 5,000,000:1
  • Response Time: 5 ms
  • Viewing Angle: 170°/160°
  • Display Colors: 16.7 M
  • Panel Surface: Anti-Glare, 3H

مشخصات کامل فنی این مانیتور را در وب سایت مادیران مشاهده کنید.

کیفیت تصاویر سه‌بعدی در مانیتور LG Cinema 3D:

برای مشاهده تصاویر سه‌بعدی در این مانیتور به یک عینک Passive ارزان و سبک نیاز دارید. برای آزمایش کیفیت سه‌بعدی در این مانیتور ما سه بازی Call of Duty: Modern Warfare 2، FIFA ۲۰۱۲ و GRID را آزمایش کردیم.

ال‌جی برای تبدیل بازی ها به حالت سه‌بعدی از نرم‌افزار TriDef 3D استفاده می‌کند. این نرم‌افزار برای هر بازی یک پروفایل دارد و از روی الگوهای تعریف شده در آن پروفایل، بازی ها را سه‌بعدی می‌کند. اگر بازی مورد نظر شما در لیست پروفایل های این نرم‌افزار نباشد می‌توانید پروفایل آن را از اینترنت دریافت و به نرم‌افزار اضافه کنید. تمام بازی هایی که ما می شناختیم در لیست پروفایل های این نرم‌افزار وجود داشتند. اما اگر بازی در لیست وجود نداشته باشد می‌توانید حالت پیش‌فرض را انتخاب کنید که در این حالت کیفیت تصاویر سه‌بعدی خیلی مطلوب نخواهند بود.

نرم‌افزار TriDef 3D رایگان نیست ولی برای افرادی که مانیتورهای Passive ال‌جی را خریداری می‌کنند این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و در جعبه مانیتور ارائه می‌شود. TriDef 3D امکان پخش فیلم، عکس و بازی‌های سه‌بعدی را نیز دارد. کار کردن با نرم‌افزار نسبتا ساده است. برای پخش فیلم و عکس، تنها کافی است از منو مربوطه فایل‌های سه‌بعدی را انتخاب کنید. اما برای اجرای سه‌بعدی بازی ها، باید برای هر کدام پروفایل مربوطه را انتخاب کرده آدرس فایل EXE و دایرکتوری آن را نیز به نرم‌افزار بدهید. در زمان پخش بازی با استفاده از کلید های ترکیبی Alt+Shift بعلاوه – یا + می‌توانید حالت دو بعدی را به سه‌بعدی یا برعکس تغییر دهید.

بازده این مانیتور در نمایش فیلم‌های سه‌بعدی بسیار خوب بود، عمق تصویر سه‌بعدی و وضوح تصویر نیز قابل قبول است. از طرفی به دلیل استفاده از عینک های پسیو کنتراست و روشنایی تصویر سه‌بعدی نیز بسیار خوب است.

در مورد بازی ها وظیفه تبدیل بازی 2 بعدی به 3 بعدی برعهده نرم‌افزار TriDef 3D است. بازی ها به خوبی سه‌بعدی می‌شوند. لذت بازی‌های سه‌بعدی بسیار جذاب و هیجان انگیز است. اما عمق سه‌بعدی در حالت Passive کمی کمتر از Active است. به‌نظر می‌رسد نرم‌افزار Nvidia بهتر از TriDef 3D بازی ها را سه‌بعدی می‌کند. البته زمانی‌که با مانیتور پسیو، به‌صورت سه‌بعدی بازی می‌کنید کمتر دچار سردرد یا خستگی چشم می شوید و کنتراست و روشنایی بازی ها نیز بسیار بیشتر از مانیتورهای Active Shuter است. اما در مانیتورهای Active عمق سه‌بعدی در بازی ها کمی بهتر از مانیتورهای Passive است.

در مجموع اگر اهل بازی‌های کامپیوتری باشید. از تجربه بازی ها به‌صورت سه‌بعدی شگفت زده خواهید شد.

به لطف پورت HDMI، مانیتور D2342P به کنسول‌های بازی، گیرنده های دیجیتال، پخش‌کننده Blu-Ray نیز متصل می‌شود و قادر به پخش تصاویر سه‌بعدی یا تبدیل تصاویر دو بعدی به سه‌بعدی آن‌ها است.

جمع بندی:

نقاط قوت:

  • قیمت ارزان‌تر: برای تماشای سه‌بعدی در فناوری پسیو هزینه بسیار کمتری متحمل خواهید شد. عینک، مانیتور و سخت‌افزار مورد نیاز برای پخش سه‌بعدی با فناوری Passive تقریبا نصف فناوری Active است.
  • عینک بهتر: عینک های پسیو علاوه بر ارزان بودن، سبک و شفاف هستند. زمانی‌که با عینک پسیو تصاویر سه‌بعدی را مشاهده می‌کنید کمتر لرزش تصویر را احساس می‌کنید و چشم ها دیرتر احساس خستگی می‌کنند.
  • شفافیت و کنتراست بالا: به لطف فناوری Super LED ال‌جی تصاویر در مانیتور D2342P بسیار شفاف و زنده نمایش داده می‌شوند.
  • تقریبا تمام بازی‌های کامپیوتری توسط Tridef 3D سه‌بعدی می‌شوند. اما برای مشاهده فیلم و عکس سه‌بعدی بهتر است محتوای سه‌بعدی تهیه کنید چون قابلیت تبدیل 2 بعدی به 3 بعدی این مانیتور همانند دیگر نمایشگرهای سه‌بعدی به خوبی عمل نمی‌کند و تصاویر سه‌بعدی خروجی کیفیت قابل قبولی ندارند. اما اگر فیلم سه‌بعدی با این مانیتور مشاهده کنید حتما از آن لذت خواهید برد.

نقاط ضعف:

  • تصاویر 2 بعدی به دلیل استفاده از تکنولوژی FBR و Passive در مقایسه با مانیتورهای غیر سه‌بعدی پایین‌تر است. درواقع اگر با دقت به تصویر توجه کنید خطوط تصویر را مشاهده خواهید کرد.
  • هرچند رنگ‌ها بسیار خوب و زنده نمایش داده می‌شوند اما طیف رنگ مشکی تا سفید کامل نیست.

در نهایت اگر قصد تجربه بازی و فیلم‌های سه‌بعدی در کامپیوتر را دارید مزایای مانیتورهای Passive به مانیتورهای Active سنگینی می‌کند. با خرید مانیتور Passive هزینه بسیار کمتری متحمل خواهید شد و در اکثر موارد لذت بسیار بیشتری خواهید برد.

خدمات پس از فروش این مانیتور به عهده شرکت مادیران است. از برجسته ترین خدمات این شرکت، خدمات پس از فروش 2 ساعته است که در صورت بروز مشکل برای مانیتور شما، کارشناسان این شرکت در کمتر از 2 ساعت در محل شما حاضر شده و مشکل مانیتور را حل خواهند کرد.

این مانیتور وارداتی دارای یک سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش شرکت مادیران است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات