سامسونگ سهم سونی از کمپانی مشترک S-LCD را به ارزش 940 میلیون دلار می خرد

سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
زمانی بود که در بسیاری از صنایع صوتی و تصویری، سونی حرف اول را می زد. اما اشتباهات جبران ناپذیری گریبان این کمپانی بزرگ و ریشه دار را گرفت و ضرر های زیادی را در بخش ها مختلف متحمل شد. در واقع به طور کلی کمپانی سونی در حال حاضر درآمد منفی دارد و با استفاده از سودی که از شرکت های بیمه و ... زیر مجموعه خود کسب می کند و به بخش تکنولوژی شرکت تزریق می شوند، توانسته سر پا بماند. یکی از بزرگترین اشتباهات سونی سرمایه گذاری بیش از حد در بخش تولید LCD بود چرا که تصور می کرد تقاضا در این بازار رو به افزایش است. حال که سونی به اشتباه خود پی برده، به دنبال جبران خسارت هاست. سونی در آخرین اقدام برای کوچک تر کردن تجارت خود در بخش LCD قصد دارد سهام خود از S-LCD را به سامسونگ بفروشد. مساله ای که به نظر می رسد برای هر دو کمپانی سودمند باشد.
تبلیغات

بنا به تایید رسمی هر دو شرکت، سونی سهم خود در S-LCD که شراکتا با سامسونگ آن را بنا نهاده بود، به مبلغ 940 میلیون دلار به شریک خود می فروشد. شرکت S-LCD در سال 2004 توسط سامسونگ و سونی پایه گذاری شد و در آن پنل های LCD  با کیفیت تولید و روانه بازار می شد. با این اقدام که احتمالا تا آخر ژانویه 2012 نهایی می گردد، S-LCD به طور کامل جزء شرکت های زیر مجموعه سامسونگ خواهد شد. با وجود پایان این شراکت سونی همچنان در بسیاری از مدل های تلویزیون های تولیدی خود از محصولات S-LCD استفاده خواهد کرد.

سونی اعلام کرده: "این معامله سونی را قادر می سازد تا سهام خود در S-LCD را به پول نقد تبدیل کند و از سویی طبق قرارداد، یک منبع مطمئن و پایدار از پنل های LCD مبتنی بر قیمت بازار برای خود تامین کند، بدون این که مسئولیتی داشته باشد و یا هزینه تولید پنل ها را متقبل شود" در حالی که سامسونگ نیز با دست باز تر و سرعت و کارایی بیشتر در تولید پنل و بخش تجاری می تواند سود بیشتری را از این شرکت برداشت کند.

این قرارداد قدم دیگری در تلاش سونی برای بهره بیشتر از تجارت بسیار بزرگ خود در صنعت LCD است. بخش تلویزیون که سونی سرمایه گذاری های کلان روی آن انجام داده بود، طی چند سال اخیر تبدیل به شکستی بزرگ برای این شرکت شده و سونی به دنبال آن است تا با کوچک کردن تجارت خود در این بخش و تبدیل سهم خود در این بازار به پول نقد تا حدی خسارات را جبران کند. سونی در ماه نوامبر اعلام کرد که به دلیل کاهش تقاضا نسبت به تولید بالای این کمپانی در بخش تلویزیون، 1.15 بیلیون دلار ضرر کرده است.

به گفته سونی، دلیل تولید انبوه LCD این بود که زمانی بازار با مشکل کمبود LCD مواجه بود و تصور عمومی نیز بر آن بود که تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد. اما اثبات شد که این نظریه اشتباه بوده است و سونی را با شکستی عمیق مواجه کرد. کمپانی تصمیمات خود را اعلام کرده و گفته که قصد دارد تجارت بخش LCD را به سه بخش تقسیم نماید. یک بخش برای میراث بر جای مانده از کیفیت بالای LCD های سونی (با استفاده از اجزای طراحی و تولید شده توسط خود سونی)، دیگری برای تجارت ODM (با استفاده از اجزای تولیدی سایر شرکت ها) و در نهایت گروهی به عنوان مسئول بخش "توسعه و طراحی نسل بعدی تلویزیون ها". با این سیاست شاید سونی بتواند جلوی ضررهای بسیار عمیق خود در بخش تولید LCD را بگیرد.

منبع: Slashgear

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات