معرفی تکنولوژی نانو به کار رفته در تلویزیون های ال جی

سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
مطالعه 4 دقیقه
کلمه نانو معمولاً به معنی "بسیار کوچک" است. الجی نیز در تلویزیون‌های جدید خود از یک قشای بسیار باریک به ضخامت 10 به توان منفی 9 متر استفاده کرده و به دلیل ضخامت بسیار کم این قشای تلقی، نام تکنولوژی جدید خود را نانو گذاشته است. در ادامه به بررسی مزایای این تکنولوژی و تأثیر آن بر کیفیت تصویر می‌پردازیم.
تبلیغات

برای معرفی تکنولوژی نانوی به کار رفته در تلویزیون‌های جدید الجی، ابتدا باید نکات زیر را اعلام کنیم.

پیش از هر چیز باید بدانید که LED TV یا LCD LED-Backlit TV در واقع همان LCD TV هستند با این تفاوت که در LED TV ها، لامپ های LED وظیفه تولید نور پس‌زمینه پنل را برعهده دارند ولی در LCD ها نور فلورسنت روشنایی پنل را تأمین می‌کند اطلاعات بیشتر در داریکتوری IT

به‌طور کلی LED TV ها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

  • FULL-LED یا تمام ال ای دی از ال ای دی حاشیه ای ضخیم تر هستند. این نوع تلویزیون‌ها شبیه تلویزیون‌های LCD اصلی عمل می‌کنند، با این تفاوت که بجای CCFL نور پس‌زمینه توسط LED تولید می‌شود. در Full-array یا Full LED تمام LED ها در سرتاسر پشت پنل LCD چیده شده‌اند.
  • EDGE-LED یا ال ای دی حاشیه ای معمولاً باریکتر و سبک تر از فول ال ای دی ها هستند، به‌همین‌دلیل، برای نصب روی دیوار مناسب تر هستند. برخلاف Full-LED ها در Edge-LED تمام LED ها در در لبه های پنل قرار دارند و در سرتاسر پشت پنل گسترده نشده اند اما LED ها قادرند نور را به مرکز و سطوح دیگر صفحه بتابند این عمل را Light Guide می نامند.

برای مشاهده تفاوت های کامل این دو مدل LED مقاله "هر آنچه در مورد LED TV ها باید بدانید" را مطالعه کنید. هر دو دسته می‌توانند دارای قابلیت Local Dimming یا تاریکی موضعی باشند.

Local Dimming یا تاریکی موضعی

Local Dimming به معنای قابلیت کنترل کم یا زیاد کردن روشنایی قسمت های مختلف پنل با استفاده از کنترل LED هاست. تعداد نقاط کنترل نور در تلویزیون‌هایی که مجهز به تکنولوژی Local Dimming هستند، متفاوت است. هرچه تعداد این نقاط قابل کنترل نور بیشتر باشد، کیفیت تلویزیون‌ها بهتر است. تلویزیون‌های Full LED که مجهز به تکنولوژی Local Dimming نیز باشند کیفیت تصویر و رنگ بندی بسیار خوبی دارند.

مهم‌ترین مشکل Local Dimming یا همان تاریکی موضعی، Clouding یا درز نور ال ای است. این مشکل باعث می‌شود نور نقاط روشن روی نقاط تاریک تأثیر بگذارد. یعنی نور تابیده شده از نقاط روشن به نقاط تاریک درز کرده و میزان تاریکی نقاط تاریک را کم می‌کند. بدین‌ترتیب اگر روشی برای جلوگیری از درز این نور به نقاط تاریک پیدا شود، تلویزیون‌های با کیفیت تری را مشاهده خواهیم کرد.

نقش تکنولوژی نانو در کیفیت تصویر

الجی با استفاده از یک تکنولوژی جدید که نانو نام دارد، جلوی درز نور تابیده شده به نقاط تاریک را می‌گیرد. به دلیل باریکی قشای به کار رفته در این تکنولوژی، آن را تکنولوژی"نانو" نام‌گذاری کرده‌اند.

تفاوت کیفیت تصویر در تلویزیون‌های LED و Nano LED

lg-lw980s-3d-tv

همان‌طورکه اشاره کردیم تلویزیون‌های Full LED معمولاً ضخامت بیشتری نسبت به تلویزیون‌های Edge LED دارند. تکنولوژی نانو علاوه بر تأثیر روی ظاهر تلویزیون بر کیفیت تصویر تأثیر گذاشته و از ایجاد پدیده Clouding یا "درز نور در تصاویر" تیره جلوگیری می‌کند.

مقایسه فنی و بررسی تعداد نقاط کنترل کننده Local Dimming در LED های مختلف الجی

الجی در سال 2010 تلویزیون‌های جدیدی با تکنولوژی IOP تولید کرد. هدف از استفاده از این تکنولوژی، تولید تلویزیون‌های Full LED باریک تر بود. البته الجی نتوانست با استفاده از تکنولوژی IOP این هدف را محقق سازد و در سال 2011 به تولید تلویزیون‌هایی با تکنولوژی نانو روی آورد.

به دلیل استفاده از تکنولوژی نانو و از بین رفتن مشکل Clouding در تلویزیون‌های ال جی جدید، تعداد نقاط کنترل تاریکی موضعی در تلویزیون‌های ال ای دی بیشتر شده است. جدول زیر تعداد نقاط کنترل موضعی نور را در تلویزیون‌های نانو و تلویزیون‌های قدیمی که IOP نام داشتند، اعلام کرده است. تعداد این نقاط با سایز تلویزیون رابطه مستقیم دارد و هرچه تعداد نقاط بیشتر باشد کیفیت تصویر بهتر خواهد بود.

مقایسه تعداد LED ها در تلویزیون‌های مجهز به فناوری نانوی الجی و تلویزیون‌های IOP در سایزهای مختلف

lgnanotable-1

مقایسه عمق نور پس‌زمینه در تلویزیون‌های مجهز به فناوری نانوی الجی و تلویزیون‌های IOP در سایزهای مختلف

lgnanotable-3

مقایسه تعداد نقاط قابل کنترل در LED های نانو و ال ای دی های IOP الجی

lgnanotable-2

دو مدل از جدید ترین تلویزیون‌های LED الجی با شماره مدل LW9500 و LW9800 مجهز به فناوری Nano هستند. به نظر شما کیفیت و ظاهر تلویزیون‌های جدید الجی مجهز به فناوری نانو، تا چه میزان نسبت به تلویزیون‌های LED پیشین پیشرفت کرده است؟

منبع: FlatPanelsHD

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات