هر آنچه پیش از خرید کنسول بازی PlayStation Vita باید بدانید

دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۲
مطالعه 6 دقیقه
اگر شما هم به کنسول‌های بازی قابل حمل علاقه مندید، به این فکر می‌کنید که آیا خرید جدید ترین کنسول بازی سونی، یعنی Play Station Vita گزینه مناسبی است؟ و احتمالا سوالاتی درباره این محصول و نحوه خرید آن دارید. خواندن مقاله را ادامه دهید تا پاسخ سوالاتتان را در این مقاله بیابید.
تبلیغات

پلی استیشن ویتا چیست؟

به جرات می‌توان گفت قوی ترین کنسول بازی قابل حمل دنیا است. پلی استیشن ویتا یک پردازنده چهار هسته‌ای با عملکرد گرافیکی دو برابر iPad 2، نمایشگر AMOLED پنج اینچ، کنترلرهای دوقلوی آنالوگ، پد لمسی در جلو و پشت دستگاه، یک D-Pad (پد جهت ها)، هشت دکمه و کنترل کننده حرکت 6 محوره دارد. مدل استاندارد PS Vita مجهز به Wi-Fi است، اما مدل‌های متنوع با 3G یا GPS نیز وجود دارد. این محصول فعلا فقط در ژاپن عرضه شده و به‌زودی راهی بازار جهانی خواهد شد. نسخه ژاپنی آن درسایت معتبر TheVerge امتیاز 8.5 را از 10 کسب کرده است.

اطلاعات کامل در مورد PS Vita را در مقاله "NGP نسل جدید PSP، بازی‌های PS3 را اجرا می‌کند" بخوانید.

آیا امکان‌پذیر هست که بخواهم آن را هم‌اکنون تهیه کنم؟ عرضه جهانی آن چه زمانی خواهد بود؟

این محصول تا دو ماه دیگر یعنی اواخر فوریه ۲۰۱۲ وارد بازار جهانی می‌شود. البته این محصول حدودا 4 ماه دیگر وارد بازار ایران خواهد شد.

آیا این محصول مستقل از محل استفاده آن (Region Free) است؟

بله، این موضوع یکی از بهترین ویژگی‌های آن است. بنا به گفته های شرکت سونی، کارت‌های بازی ویتا هیچ‌گونه قفلی که محدودیت منطقه ای ایجاد کند، ندارند. به‌طور مثال می‌توان کارت‌های آمریکایی را در نسخه ژاپنی این کنسول استفاده کرد.

آیا لازم است زبان ژاپنی بلد باشم؟

یکی از اولین مواردی که بعد از روشن کردن ویتا به چشم می خورد، صفحه ای است که شما می‌توانید زبان سیستم را تنظیم کنید. البته اگر قصد دارید از فروشگاه دیجیتال ژاپنی دیدن کنید و از آنجا بازی دانلود کنید، بد نیست کمی ژاپنی بلد باشید. اما بازی‌های اصلی نصب شده روی دستگاه مانند Golden Abyss را می‌توانید کاملا به زبان انگلیسی بازی کنید و بازی هایی چون Ultimate Marvel vs Capcom 3 و BlazBlue دارای منوهای انگلیسی با زیرنویس ژاپنی هستند. همچنین اگر از بازی‌های نسخه آسیا استفاده کنید امکانات انگلیسی بیشتری نیز خواهید داشت.

play-station-vita-585

باتری آن را چگونه باید شارژ کرد؟

در سیستم‌های برق خانگی استاندارد این کار بسیار ساده است. آداپتور AC آن 100 تا 240 ولت را پشتیبانی می‌کند و در فرکانس برق خانگی 50 تا 60 هرتز کار می‌کند. بنابراین کافی است دو شاخه آن را به پریز برق متصل کنید و هم‌زمان بازی کنید. تنها چیزی که لازم است در برخی کشور ها مثل بریتانیا تغییر دهید، پلاگ یا سری دو شاخه آن است. ازآنجاکه پلاگ این دستگاه به‌صورت دو شاخه است کافی است در سیستم برق خانگی استاندارد بریتانیا، دو شاخه آن را به سه شاخه های مخصوص این کشور تغییر دهید. همچنین توجه کنید که یک سر کابل شارژ، USB است و این امکان وجود دارد که درحالی‌که ویتا خاموش است بتوان آن را با کامپیوتر شارژ نمود.

قیمت PS VITA چقدر است؟ هم‌اکنون از کجا قابل تهیه است؟

PS Vita در بازار جهانی حدود 250 دلار برچسب قیمت خواهد داشت. اما اگر بخواهید آن را زود تر وارد کنید باید دو برابر هزینه بپردازید. امکان سفارش اینترنتی این محصول در سایت‌های Play-Asia، YesAsia و JapanVideoGames وجود دارد. اگر راغب به خرید مدل 3G آن باشید، بین 30 تا 50 دلار و احتمالا در ایران حدود 100 هزار تومان تفاوت قیمت با مدل Wi-Fi دارد. هزینه حمل ونقل هم اگر اضافه شود قیمت تمام شده سر به فلک می کشد.

شنیده ها حاکی از آن است که همه روزه به محض شروع کار فروشگاه‌های سونی، همه ویتاها ها به فروش می رسند. ما پیشنهاد می‌کنیم اگر دوست و آشنایی در ژاپن دارید و او لطفی به شما بدهکار است (!) از او بخواهید که یک روز صبح به یکی از فروشگاه‌های سونی رفته و قبل از فروش کامل آن یکی برای شما تهیه کند. چرا که در این صورت، هزینه خرید VIta بسیار کمتر خواهد بود.

آیا به چیزی غیر از خود سخت‌افزار ویتا نیاز هست؟

بله، شما به یکی از کارت‌های حافظه اختصاصی سونی نیاز خواهید داشت. اگر یکی از این کارت‌های حافظه را نداشته باشید حتی نمی توانید بازی‌های پیش‌فرض ویتا را بازی کنید چرا که برای ذخیره فایل بازی ها به آن نیاز دارید. همچنین به فضای اضافی برای ذخیره محتویات دانلود شده نیز نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید به هر قیمتی یکی از این دستگاه‌ها را وارد کنید، باید به هزینه آن، 35 دلار (برای کارت حافظه 4 گیگابایتی) یا 60 دلار (برای 8 گیگابایتی) یا 90 دلار (برای 16 گیگابایتی) دیگر اضافه کنید.

play-station-vita-586

چه بازی هایی برای آن قابل تهیه است؟

بازی که حتما باید آن را تهیه کرد بدون شک Uncharted: Golden Abyss است و اگر علاقمند به بازی‌های جنگی باشید، Ultimate Marvel vs. Capcom 3 و BlazBlue: ContinuumShift Extend نیز از بهترین ها هستند. این دو بازی جنگی در کنسول خانگی پلی استیشن نیز وجود دارند. بازی‌های دیگری که می‌توانید از ژاپن تهیه کنید عبارت‌اند از:

  • Army Corps of Hell
  • Asphalt: Injection
  • Dark Quest Alliance -Dungeon Hunter Alliance
  • Makai Senki Disgaea 3 Return -Disgaea 3: Absence of Detention
  • Dream Club Zero Portable
  • Shin Sangoku Musou Next -Dynasty Warriors Next
  • F1: ۲۰۱۱
  • Katamari Damacy No Vita -Touch My Katamari
  • Lords of Apocalypse
  • Mahjong Fight Club: Shinsei Zenkoku Taisen Han
  • Michael Jackson The Experience HD
  • Monster Radar -3G model only
  • Minna no Golf 6 Hot Shots Golf: World Invitational
  • Power Smash 4 Virtua Tennis 4: World Tour Edition
  • Ridge Racer
  • Shin Kamaitachi no Yoru: 11 Hitome no Suspect
  • Shinobido 2: Sange (Shinobido 2: Revenge

آیا بازی‌های PSP روی ویتا قابل اجرا هستند؟

بله قابل اجرا هستند. اما فعلا فقط نسخه های ژاپنی آن‌ها این امکان را دارند؛ یعنی بازی هایی که از فروشگاه ژاپنی پلی استیشن با حساب کاربری ژاپنی دانلود شده باشند. اگر بازی‌های PSP که دارید از فروشگاه‌های اروپایی یا آمریکایی دانلود شده‌اند، باید تا عرضه جهانی آن صبر کنید.

آیا می توانم از حساب PSN خودم استفاده کنم؟

بله اما فعلا انتظار زیادی نداشته باشید. فروشگاه‌های غیر ژاپنی هنوز به‌طور کامل از ویتا پشتیبانی نمی کنند، ولی وقتی این اتفاق بیافتد هیچ مشکلی در استفاده از حسابتان نخواهید داشت.

من شنیده ام که به ازای هر ویتا فقط می‌توان یک حساب PSN داشت. این به چه معنا است؟

اگر بخواهید از دو حساب متفاوت، مثلا آمریکایی و ژاپنی، یا حساب خودتان و دوستتان روی یک ویتا استفاده کنید، باید هر بار که حساب PSN را تغییر می دهید، دستگاه را به تنظیمات اولیه (Factory Reset) باز گردانید و سخت‌افزار ویتا را دوباره فرمت کنید.

این بدان معنا نیست که بازی‌های خریداری شده تان را از دست می دهید، چرا که آن‌ها در حساب کاربری شما ذخیره شده‌اند. حتی فایل‌های ذخیره بازی را نیز از دست نمی دهید، چون می‌توانید آن‌ها را در کارت حافظه داشته باشید و نسخه پشتیبانی از آن‌ها روی کامپیوتر شخصی یا PS3 تهیه کنید. چیزی که با این کار از دست می دهید درواقع، دسترسی به بازی ها و محتویات دانلود شده با حساب کاربری قبلی است. همچنین لازم به تذکر است که امکان تعویض کارت‌های حافظه برای شما مقدور نیست، چرا که هر کارت حافظه نیز به‌طور مستقیم فقط با یک حساب PSN قابل دسترس است.

آیا اگر نسخه ژاپنی آن را هم‌اکنون تهیه کنم، در آینده در استفاده از نرم‌افزار‌ها و سرویس‌های غیر ژاپنی مشکل خواهم داشت؟

پاسخ به این سؤال بسیار دشوار است. اگر در مورد بازی‌های قابل دانلود صحبت کنیم ، مسلما به بسیاری از آیتم ها در فروشگاه PS محلی دسترسی خواهید داشت. اما در مورد به‌روزرسانی نرم‌افزار سیستم، همه چیز در هاله ای از ابهام است و سونی هیچ چیزی اعلام نکرده است.

درباره مدل 3G/Wi-Fi بیشتر توضیح دهید. آیا می توانم از سیم‌کارت محلی برای اتصال به شبکه استفاده کنم؟

در این مورد نیز هنوز اطلاعات کاملی وجود ندارد، ولی هر روز گزارش‌ها جدیدی در این زمینه می‌شنویم: انتظار می‌رود مدلی که در فوریه در آمریکا ارائه می‌شود نسخه Locked کمپانی AT&T باشد، اما احتمالا مدل اروپایی آن که توسط Vodafone ارائه خواهد شد، Unlocked باشد. همه چیز به تصمیمات آتی شرکت‌های درگیر این موضوع ربط دارد و باید فعلا منتظر بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات