فایرفاکس 9: نسخه سریعتر PC و نسخه کاملا متفاوت برای تبلت

چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
فایرفاکس موزیلا سهم نسبتا زیادی در بازار مرورگرها دارد، نسخه جدید این مرورگر، فایرفاکس 9 که هم برای کامپیوترهای شخصی (ویندوز و مک) و هم ابزارهای مبتنی بر اندروید منتشر شده است گام بلندی را برداشته و سرعت مرورگر را تسریع کرده است. در ادامه با ویژگی های نسخه جدید بیشتر آشنا می شوید.
تبلیغات

موزیلا مدعی شده که در ویرایش 9 فایرفاکس، تغییرات اساسی در جهت افزایش کارایی ایجاد شده است. همچنین ظاهر نسخه تحت اندروید آن به کلی تعییر کرده است. 

بهبود جاوا اسکریپت که موزیلا بیش از یک سال است که روی آن کار می کند در نسخه PC این نرم افزار اعمال شده است و نتیجه این که سایت هایی که تکیه زیادی بر جاوا دارند، مثل سایت ها یا نرم افزارهای تحت وب بازی یا پخش ویدئو و گرافیک سه بعدی با سرعت بسیار بیشتری بارگذاری و رندر می شوند. این روش جدید که موزیلا نام Type Inference (استنباط از نوع) را روی آن گذاشته، اطلاعات مربوط به نوع را از نوع تعریف شده مقادیر و هم چنین آنالیز کد برنامه در حین اجرای آن به دست می آورد که موجب کاهش اشغال حافظه و اشغال فضای اضافی می گردد که در نهایت موجب افزایش سرعت می شود. موزیلا می گوید بنچمارک های معتبر از جمله تست Kraken خود این شرکت و V8 گوگل نشان داده اند که با افزایش این ویژگی، مرورگر حدود 30% سریعتر شده است.

برای کاربران مکینتاش Lion نیز به زودی نسخه ای ارائه خواهد شد که از لمس دو انگشتی این سیستم عامل پشتیبانی می کند و معنای آن این است که کاربران آخرین ویرایش مک می توانند به سادگی از یک سایت به سایت دیگر بروند.

در فایرفاکس 9 به برنامه نویسان وب نیز اهمیت زیادی داده شده است. مهمترین تغییرات یکی این است که سایت هایی که از Ajax استفاده می کنند و یا اطلاعاتی با حجم بالا را بارگذاری می کنند، با سرعت بیشتری نمایش داده می شوند.

نسخه اندروید فایرفاکس 9 روش جدیدی را برای تعامل با تب ها و پورت ها به کار گرفته است. تصاویر زیر از نسخه اندروید این مرورگر تهیه شده اند.

tab_interaction

در نسخه اندروید شاهد اصلاحات و تغییرات اساسی هستیم. جای بسیاری از دکمه ها و شمای ظاهری کلی آن کاملا تغییر کرده و بسیاری از مشکلات این نسخه مرتفع گشته اند. همچنین دو تغییر مهم در جهت بهبود پشتیبانی از HTML5 صورت گرفته است. مرورگر از ورودی دوربین پشتیبانی می کند. یعنی برنامه نویسان می توانند نرم افزار ها و وب سایت های مخصوص دستگاه های همراه را ایجاد کنند که بتوان بدون اینکه از مرورگر خارج شد با دوربین ارتباط برقرار کرد. مثلا نرم افزار تحت وبی که داخل فایرفاکس اجرا شود و بتواند بارکد را بخواند.

دومین تغییر از API اعتبار فرم HTML5 پشتیبانی می کند. این ویژگی کار را برای سنجش اعتبار فرم ها بسیار ساده تر می کند. موزیلا به تغییرات اساسی در رابط کاربری نسخه اندروید چشم امید بسته تا بتواند در این پلتفرم جایگاه بهتری ایجاد کند، اما بیشتر نگاهش متوجه به نسخه دسکتاپ این مرورگر پر طرفدار است. چرا که با تغییرات به وجود آمده هم عملکرد و سرعت افزایش یافته و هم رون بروز رسانی بسیار ساده تر شده است.

منبع: CNET

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات