مایکروسافت رمز تصویری را برای ویندوز 8 ارائه می کند

دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
از آنجایی که امنیت کامپیوترهای شخصی و دستگاه های همراه همیشه برای مصرف کننده از اهمیت بالایی برخوردار است، مایکروسافت روش امنیتی جدیدی مبتنی بر عکس را برای سیستم عامل ویندوز ایجاد کرده است. در این روش که هم ساده تر  و هم از امنیت بالاتری برخوردار است می توان با علامت گذاری دایره یا خط و یا نقطه روی یک تصویر وارد سیستم شد.
تبلیغات

بر اساس آنچه که در وبلاگ تیم مهندسی ویندوز با جزئیات ذکر شده، مایکروسافت در حال کار بر روی روشی برای ورود (Login) به رایانه های مبتنی بر ویندوز 8 به وسیله رمز تصویری است. در این روش که بیشتر برای صفحات لمسی طراحی شده، کاربر با یک تصویر که قبلا آن را انتخاب کرده مواجه است و از او خواسته می شود تا با علامت هایی که با انگشت روی تصویر می گذارد رمزی را ثبت کند. مایکروسافت پیشنهاد می کند که حداقل از سه علامت استفاده شود. همچنین اعلام شده که برای علامت ها می توان از دایره، نقطه و یا خطی میان دو نقطه استفاده کرد. وقتی که کاربری می خواهد به این طریق وارد یک دستگاه ویندوز 8 شود، باید همه این علامت گذاری ها، ترتیب و جهت ها را تکرار کند.

win8

مایکروسافت علامت ها را به سه عدد محدود کرده است چرا که بر اساس تحقیقات انجام شده در صورت عدم محدودیت علامت ها، پروسه ورود به سیستم، به طور متوسط 17 ثانیه طول می کشد در حالی که پس از اعمال این محدودیت ها این زمان به 4 ثانیه کاهش یافته است. کاربران لزوما نیازی به دقت خیلی زیاد ندارند، چرا که الگوریتم به گونه ای است که تصویر را جدول بندی می کند و در صورتی که دقت کاربر در رسم علامت ها بالای 90% باشد اجازه ورود صادر می شود.

مایکروسافت همچنین مدعی شده که با این روش امنیت نیز افزایش می یابد. مثلا اگر کاربری از یک رمز متنی 6 کاراکتری با حداقل یک حرف بزرگ و یک عدد استفاده کند، 7 میلیارد ترکیب متفاوت برای آن وجود دارد. این در حالی است که اگر کاربری از رمز تصویری با 6 علامت که همگی آنها فقط نقطه باشند استفاده کند، این عدد به 1.3 تریلیون ترکیب افزایش می یابد. حال اگر تعداد علامت ها را به 5 کاهش دهیم و حداقل یک دایره و یک خط به آن اضافه کنیم، 70 تریلیون ترکیب خواهیم داشت. تیم مهندسی ویندوز به تازگی کار بر روی بهبود عملکرد رمز تصویری را آغاز کرده و امیدوار است آن را به همراه ویندوز 8 در سال 2012 ارائه نماید.

منبع: digitaltrends

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات