تبلیغات ضد اپلی سامسونگ تا چه میزان به واقعیت نزدیک است

یک‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
چندی پیش سامسونگ تبلیغات تصویری عجیبی را نمایش داد که به دلیل وجود جمله Next Best Thing معروف شد. در این تبلیغات سامسونگ تا حدودی به محصول آخر رقیبش اپل، طعنه زد. این تبلیغ سر و صدای زیادی به پا کرد ولی اپل هیچ واکنشی در مقابل آن نشان نداد. حال سامسونگ یک تبلیغ طعنه آمیز دیگر را در مورد اپل تکرار می کند. ما می خواهیم ادعاهای این دو تبلیغ را با واقعیت مقایسه کنیم.
تبلیغات

سامسونگ بار دیگر تبلیغاتی برای زیر سوال بردن اعتبار اپل ساخته است که در آن به مشتریانی که ساعت ها در جلوی فروشگاه های اپل کمپ می زنند کنایه می زند. در این مقاله آخرین کمپین تبلیغاتی سامسونگ و تعدادی از جملات رد و بدل شده در این ویدئو را بررسی می کنیم.

در آخرین آگهی این شرکت، یک دارنده Galaxy S II به گروهی از طرفداران اپل می رسد که مدت هاست در صف منتظرند.

یکی از طرفداران می گوید: "رفیق، 36 ساعت انتظار، در مقابل این که بتوانم همه موزیک هامو همراهم داشته باشم واقع کم است!"

دیگری می گوید: "و فیلم هایمان را هم همینطور" خطاب به تازه از راه رسیده که گوشی گالاکسی دارد: "چطور می توانید این فرصت را از دست بدهید؟"

اجازه دهید آخرین تبلیغ ضد اپل سامسونگ را همراه با تبلیغ قبلی با عنوان "Next Best Thing"، بیشتر تشریح کنیم و آن را با واقعیت بسنجیم:

[contentbox class="contentbox2"]اَه...در وبلاگ ها نوشته شده: باتری آن ناقص است[/contentbox]

این یک حمله کوچک ولی خوب از سامسونگ بود که به مشکل باتری iPhone 4S که برخی کاربران با آن مواجه شده بودند، اشاره کرد. به روز رسانی نرم افزار iOS اپل، موجب رفع مشکل برخی از آیفون ها شد اما برای برخی دیگر مشکلات بیشتری نیز ایجاد کرد. کلمه "ناقص" (Sketchy) به نظر به اندازه کافی منظور و کنایه سامسونگ را می رساند.

[contentbox class="contentbox2"]به صفحه نمایش این نگاه کن. صفحه نمایش بزرگی دارد[/contentbox]

بله، نمایشگر گالکسی اس 2 صفحه خیلی بزرگ تری نسبت به آیفون 4S دارد. این اندازه در مدل های ارائه شده توسط T-Mobile و Sprint است. AT&T یک مدل 4.3 اینچی با نام Galaxy s II دارد که از شبکه HSPA+ پشتیبانی می کند و یک مدل 4.5 اینچی با نام "Skyrocket" که از شبکه 4G LTE پشتیبانی می کند. در واقع سامسونگ در این جمله قصد داشته برتری گوشی خود را بر گوشی آیفون به اثبات برساند.

صفحه نمایش گوشی آیفون 3.5 اینچ است. بنا بر این، این ادعای سامسونگ که نمایشگر موبایلش بزرگتر از نمایشگر آیفون است، کاملا مشروع است. اما بزرگ تر لزوما به معنای بهتر نیست، خصوصا اگر دست های کوچکی داشته باشید.

[contentbox class="contentbox2"]چرا شما گوشی 4G تهیه نمی کنید؟[/contentbox]

سامسونگ می خواهد نشان دهد که گالکسی اس 2 یگ گوشی 4G است، در حالی که iPhone 4S اینگونه نیست. اما در حقیقت آیفون 4S که AT&T ارائه کرده همانند گالکسی اس 2 همین اپراتور از HSPA+ پشتیبانی می کند و گالکسی اس 2 تی موبایل و اسپرینت از شبکه وایمکس پشتیبانی می کنند که بر اساس آزمایشات سرعتش معمولا از HSPA+ پایین تر است. تنها مدلی که می تواند ادعا کند که از آیفون سریع تر است، نسخه اسکای راکت AT&T است. بنابراین چون سامسونگ همه مدل ها را در این آگهی، تبلیغ می کند، این ادعا نمی تواند درست باشد.

[contentbox class="contentbox2"]هزینه کمی میدهم تا همه موزیک هایم را داشته باشم[/contentbox]

به نظر می رسد این سخنان که از زبان یک طرفدار اپل گفته شده نیمه کاره قطع می شود.چیزی که اوباید گفته باشد احتمالا این بوده: "... تا همه موزیک هایم را روی هر دستگاهی که با تکنولوژی cloud سازگار است، داشته باشم" چون این کاری است که iCloud انجام می دهد. می توان عدم تمایل سامسونگ برای توضیح ویژگی های جذاب آیفون را در تبلیغاتش درک کرد ، اما مسلما بی معنی است که فکر کنیم اگر آیفون نداشته باشیم، نمی توانیم موزیکمان را همراه داشته باشیم! سامسونگ می توانست بهتر عمل کند و به نحوی بگوید که Google Music کل موزیک هایتان را مجانی برایتان اجرا می کند. پس این بخش از آگهی نیز چندان واقعی و البته جذاب نیست.

[contentbox class="contentbox2"]آهنگ هایم را از cloud اجرا می کنم[/contentbox]

مشخص نیست منظور سامسونگ دقیقا چیست؟ این شرکت، نرم افزار از پیش نصب شده ای با نام Media Hub دارد تا به وسیله آن بتوان موزیک و فیلم خرید و آن را با دیگر دستگاه های سامسونگ به اشتراک گذاشت. اما برای اجرای موسیقی از روی cloud، کاربران اندروید به نرم افزار MP3 آمازون و یا Google Music نیاز خواهند داشت. هر دوی این نرم افزار ها از طریق اندروید مارکت قابل دسترس هستند، بنابراین با وجود اینکه این آگهی به درستی در مورد این نرم افزار ها توضیحی نمی دهد ولی می توان آن را ادعایی حقیقی در نظر گرفت.

[contentbox class="contentbox2"]و فضا های زیادی برای خرید فیلم وجود دارد[/contentbox]

"جا یا فضا های زیاد" اندکی مبالغه آمیز است. کاربران این گوشی می توانند از طریق مدیا هاب سامسونگ و یا اندروید مارکت فیلم بخرند. این دو جا برای خرید فیلم وجود دارند.اما به هر حال نیازی به وجود چند جا برای خرید فیلم نیست. اگر هر آن چه که بخواهید را داشته باشد و قیمت آن نیز مناسب باشد، یک فروشگاه هم کافی است. ضمن اینکه برای طرفدارن اپل نیز آیتیونز برای خرید فیلم، ویدئو و موزیک وجود دارد. بنابراین، این سخن نیز بی اساس و البته عجیب به نظر می رسد.

با وجود این بررسی ها به نظر شما ادعای کدام شرکت صحیح است و هدف سامسونگ از این تبلیغات چیست؟

منبع: PCWorld

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات