در سال 2012 از تبلت ها چه انتظاری دارید؟

شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
مطالعه 6 دقیقه
تبلت ها کم کم مرحله کودکی را پشت سر گذاشته، وارد مرحله بلوغ می شوند. در سال جدید شاهد چه تغییراتی در تبلت ها خواهیم بود؟ تبلت ها در سال آینده چه انداه یا چه ظاهری خواهند داشت؟ آیا باید منتظر تغییرات بزرگ در طراحی تبلت و پیشرفت های شگرف در اجزای آن باشیم؟ تبلت های اندرویدی با معرفی اندروید 4.0 و ویندوز 8 جانی تازه خواهد گرفت. این تغییرات به چه شکل کرد پیدا خواهند کرد؟ این ها سوالاتی است که اکنون با آنها مواجه هستیم. خواندن مقاله را ادامه دهید تا هر کدام از موارد را بررسی کنیم.
تبلیغات

تبلت های سبک تر و نازک تر

سال آینده می توان انتظار داشت که تبلت ها از آنچه هم اکنون هستند، سبک تر و نازک تر شوند. در واقع هم اکنون این جهش ها آغاز شده اند. برای تبلت های رده 10 اینچ، وزن در حدود 680 تا 700 گرم است که در طول سال 2011 برای این رده از تبلت ها مقبول بود. اما در انتهای سال به حدود 540 تا 580 گرم کاهش یافت. همچنین استاندارد جدید ضخامت نیز از 0.5 اینچ به 0.3 تا 0.4 اینچ کاهش یافته است.

این اعداد و ارقام وقتی محصول جدید اپل یعنی iPad 3 (که احتمالا باید در سه ماه اول سال 2012 منتظرش باشیم) وارد بازار شود، کمتر نیز خواهد شد.

حال که دوران ساخت اولین تبلت ها برای کمپانی های مختلف به پایان رسیده، احتمالا توجه آنها به جزئیات مختلف (کیفیت نمایشگر، بلندگوها، پورت های مادون قرمز برای استفاده از تبلت به عنوان کنترل از راه دور) بیشتر خواهد شد. احتمالا در سال جدید شاهد تنوع وسیع تری از سایز نمایشگر بین 7 تا 10.1 اینچ خواهیم بود چرا که هنوز تمایل کاربران به سایزهای متوسط به طور کامل سنجیده نشده است.

علاوه بر این با ظهور تبلت هایی چون کیندل فایر آمازون با قیمت 199 دلار، شاهد کاهش قیمت ها نیز خواهیم بود. بنا به گزارشی مدیر عامل شرکت Nvidia نیز انتظار دارد قیمت تبلت هایی که از تراشه های Tegra 3 استفاده می کنند تا میانه سال 2012 به 299 دلار تنزل یابد.

تراشه های چهار هسته ای

انویدیا پلتفرم Tegra 3 را در نوامبر 2011 عرضه کرد. طی پروژه ای که به Kal-El معروف بود Tegra 3 در قالب یک پردازنده چهار هسته ای به نام ARM Cortex A9 عرضه شد. که مصرف هر هسته آن هنگام انجام Task های ثانوی (جانبی)، یک پنجم نمونه قبلی این تراشه است. همچنین این پردازنده شامل یک پردازنده گرافیکی 12 هسته ای GeForce است که امکان پردازش گرافیکی را به شدت بالا می برد. با تراشه های چهار هسته ای، تبلت ها تبدیل به دستگاه هایی با ظرفیت بالاتر می شوند که این امر امکان رقابت با لپ تاپ ها را آسان تر می کند.

به نظر می رسد اولین تبلتی که با تراشه Tegra 3 راهی بازار خواهد شد Asus Transformer Prime باشد. این تبلت نسخه ای نازکتر و زیباتر از نسل اول تبلت های ایسوس، یعنی Eee Pad Transformer است. Prime در ماه جاری یعنی دسامبر با قیمت 500 دلار (برای مدل 32 گیگابایتی) عرضه خواهد شد.

مقالات مرتبط:

  • اسوس اولین تبلت 4 هسته ای دنیا را با نام Transformer Prime معرفی کرد

انویدیا ممکن است یک سیطره زود هنگام بر بازار تراشه های چهار هسته ای تبلت ها را به دست بیاورد. Qualcomm اعلام کرده که تا زمانی که خط تولید Snapdragon S4 این شرکت در نیمه دوم سال آینده به راه نیفتد نمی تواند تراشه های چهار هسته ای برای تبلت ها عرضه کند. Qualcomm همچنین گفته که تراشه هایش برای تبلت های مبتنی بر ویندوز 8 استفاده خواهند شد. در عین حال Freescale و Texas Instruments هر دو گفته اند که در سال 2012 تراشه های ARM چهار هسته ای خواهند داشت.

ما منتظریم تا در نمایشگاه بین المللی CES که در ژانویه برگزار خواهد شد، خبرهای بیشتری مبنی بر استفاده تبلت ها از تراشه های چهار هسته ای در سال 2012 بشنویم.

وضوح بیشتر نمایشگرها

در حالی که iPad 2 با وضوح 768*1024 پیکسل، تراکم پیکسل 132ppi (پیکسل در هر اینچ) دارد. تبلت جدید توشیبا که تا مدتی بعد عرضه خواهد شد، یعنی Toshiba Thrive 7 رزولوشن 800*1280 خواهد داشت. یعنی 225 پیکسل در هر اینچ!

تراکم بالاتر پیکسل ها اهمیت دارد، چرا که به نمایش بهتر تصاویر و متون بسیار کمک می کنند. شایعات مبنی بر آن است که یک نمایشگر با وضوح بالا –نه به اندازه وضوحی که iPhone 4S دارد- در نسل بعدی iPad به کار برده خواهد شد.

مقالات مرتبط:

  • توشیبا نسخه 7 اینچی تبلت Thrive را با نمایشگر HD عرضه می کند
  • جمع بندی: هر آنچه در مورد iPad 3 می دانیم

مهمترین نقش را سیستم عامل ایفا می کند

سیستم عامل تبلت ها در سال 2012 مرحله ای بزرگی از تکامل را طی خواهند کرد. هم اکنون می دانیم که اندروید 4.0 با نام رمز ساندویچ بستنی، یک سیستم عامل مخصوص دستگاه های همراه است که به عقیده گوگل می تواند اندروید سری 2.X (مخصوص تلفن های هوشمند) و 3.X (مخصوص تبلت ها) را با هم پیوند دهد.

اسوس اعلام کرده که نرم افزار قابل دانلود به روز رسانی از نسخه 3.2 اندروید به نسخه 4.0 را برای Transformer Prime عرضه خواهد کرد. اما این به روز رسانی تا آغاز سال 2012 صورت نخواهد گرفت.

مقاله مرتبط:

  • بهترین قابلیت های اندروید 4.0 برای حرفه ای ها
  • اولین تبلت مجهز به اندروید 4 با قیمت فوق العاده زیر 100 دلار وارد بازار شد

مزایای واقعی ساندویچ بستنی برای تبلت ها هنوز در هاله ای از ابهام است، چرا که تا کنون هیچ تبلتی با اندروید 4.0 وارد بازار نشده است. علاوه بر تبلت های جدیدی که با ساندویچ بستنی ارائه می شوند، برخی تولیدکنندگان اعلام کرده اند که تعدادی از تبلت های کنونی شان در بازار، به نسخه جدید به روز رسانی خواهند شد. اما جزئیات آن فعلا نا معلوم است.

خواندن مقاله را در صفحه دوم ادامه دهید.

تبلت های ویندوز 8

همه اخبار مربوط به سیستم عامل تبلت ها در سال آینده به اندروید ختم نمی شود. ارائه محصول پر هیاهوی مایکروسافت، ویندوز 8، طبق برنامه ریزی ها در سال 2012 خواهد بود، و نام ویندوز 8، با تبلت ها گره خورده است.

این روز ها برخی شرکت ها تبلت هایی با سیستم عامل ویندوز 7 ارائه می دهند. شرکت هایی چون Dell، ExoPC، Fujitsu، Hewlett-Packard، Motion Computing، Samsung و ViewSonic. با قیمت هایی در بازه 650 دلار تا دو برابر آن! تبلت های مجهز به ویندوز 7 تولید کرده اند. اما تولیدکنندگان، عموما این تبلت ها را برای استفاده های تجاری، جایی که سیستم عامل ویندوز حرف اول را می زند، ساخته اند.

تبلت های ویندوزی به خاطر قیمت بسیار بالاتر، عمر باتری کوتاه تر، و بی بهره بودن از سیستم عامل و برنامه های بهینه شده برای صفحات لمسی، چندان توجه بازار را جلب نکرده اند. اما این موضوع با ویندوز 8 کاملا تغییر خواهد کرد.

مقالات مرتبط:

رابط کاربری ویندوز 8 که پر شده از مربع ها یا کاشی های "Metro-Style"، برای استفاده در صفحات لمسی بهینه شده است. و در مقابلِ تبلت های کنونی ویندوز 7 که باید از پردازنده اتم اینتل استفاده کنند، ویندوز 8 می تواند روی تراشه های ARM نیز اجرا شود.

windows-8-metro-ui-5243382

وقتی که صحبت از رقابت در سازگاری با داده ها، برنامه ها و دستگاه های جانبی می شود هیچ چیزی نمی تواند با یک سیستم ویندوزی مقایسه شود. این یک مزیت نسبت به اندروید و iOS است که تبلت های ویندوزی باید از آن به خوبی بهره گیرند.

هنوز زمان دقیقی برای عرضه ویندوز 8 نداریم. اما درباره تبلت هایی که با این سیستم عامل در تابستان 2012 وارد بازار می شوند خبرها و شایعات زیادی شنیده ایم. حداقل این است که تبلت های ویندوز 8 با CPU های ARM ارزان قیمت وضعیت کنونی بازار تبلت را تکان خواهند داد.

تبلت های اپل

در نهایت، با توجه به آنکه اپل به تازگی iOS 5.0 را ارائه کرده، نمی توان انتظار نوآوری های آنچنانی برای این سیستم عامل و این که در iPad 3 به چه شکل خواهد بود، را داشت. این روند تا تا اوابل سال آینده، هنگامی که اپل اولین کنفرانس جهانی برنامه نویسان و توسعه دهندگان را برگزار می کند (تاریخ دقیق مشخص نیست اما شایعات حاکی از برگزاری این مراسم در ماه ژوئن دارد)، ادامه خواهد یافت. به موازات این موضوع، تکلیف خبرها و شایعات مربوط به نسخه بعدی سیستم عامل اندروید، با نام رمز Jelly Bean نیز در کنفرانس I/O گوگل در ماه آوریل مشخص خواهد شد.

منبع: PCWorld

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات