روباتی که خود را می شناسد!

پنج‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
Qbo روباتی است که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی های تشخیص صوت و تصویر می تواند اشیا و موجودات اطراف خود را تشخیص داده، نام آنها را یاد بگیرد و در بانک داده خود ذخیره کند تا دفعات بعد به راحتی آنها را بشناسد. اخیرا این روبات می تواند خودش را در آینه تشخیص داده و بشناسد. در ادامه اطلاعات بیشتری از این روبات هوشمند خواهید یافت.
تبلیغات

تصویری که می بینید متعلق به روباتی با نام Qbo است. یک روبات کوچک با مزه که می شنود، صحبت می کند و حالا حتی خود را می شناسد!

او تکنیسین خود آتورو را از روی صدایش و با بهره گیری از نرم افزار تشخیص صدای سورس باز Julius می شناسد. به دستورات آرتورو پاسخ می دهد و با دیدن تصویر یک پنگوئن و فهمیدن نام آن رویش را بر می گرداند و به خود آموزش می دهد!

توانایی Qbo در دیدن بسیار پیچیده است، چرا که از یک بینایی استریوسکوپیک که به او اجازه می دهد با دیدن یاد بگیرد استفاده می کند. او از یک چشم برای تشخیص شی استفاده می کند در حالی که چشم دیگرش عملیات تشخیص چهره را انجام می دهد.

وقتی Qbo می خواهد یک شی را تشخیص دهد از چشمانش و همچنین تکنولوژی SURF بهره می گیرد تا تصویر آن را بر اساس ویژگی های جزئی آن (مثلا نقاط، منحنی ها و خطوط) بشناسد. سپس، یک کلمه را به آن تصویر اختصاص می دهد و تصویر و اسمش را در پایگاه داده داخلی خود ذخیره می کند. بنابراین همانطور که یاد می گیرد ، تصویر نماد لینوکس، یک پنگوئن است، او واژه "خودم" یا "من" را به تصویری که در آینه می بیند اختصاص می دهد.

در حالی که دیدن خودمان در آینه برای ما بسیار ساده به نظر می رسد، شناخت خویش (که به "تست آینه" معروف است)، مشخصه ای است که بیشتر ارگانیسم های زنده قادر به انجام آن نیستند – به همین دلیل است که مثلا یک گربه در صورت مواجهه با تصویر خود در یک آینه گیج می شود و رفتار های عجیب از خود نشان میدهد.

طرح بعدی دانشمندان این است که ببینند وقتی یک Qbo با Qbo دیگری در مقابل خود مواجه شود چه اتفاقی می افتد. به نظر می رسد که آن نیز پیشرفتی مثبت و آزمایشی موفقیت آمیز خواهد بود.

منبع: PC World

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات