آیا UltraBook ها گزینه مناسبی به جای لپ تاپ ها هستند

یک‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۹
مطالعه 3 دقیقه
بسیاری از کمپانی ها به منظور رقابت با Macbook Air، نوت بوت های باریک و قدرتمند خود را با نام Ultrabook به بازار عرضه کردند. ولی آیا این Ultrabook های سبک، عملکرد خوبی دارند و یا تهیه یک نوت بوک قدرتمند به صرفه تر است؟ در این مقاله قصد داریم عملکرد و عمر باتری Ultrabook های باریک را با توجه به یکی از نمونه های قدرتمند ultrabook های ویندوزی بررسی کنیم.
تبلیغات

ultrabook که ما در این مقاله از آن استفاده کردیم اسوس مدل Zenbook UX21E-DH71 است. Zenbook در دو سایز 11.6 و 13.3 اینچ و با پردازنده i5 و i7 در بازار جهانی موجود است. مدلی که ما برای بررسی Ultrabook ها بررسی کردیم، مدل 11.6 اینچی است.

اگر هنوز اطلاعات زیادی در مورد Ultrabook ها ندارید و یا با مفهوم آنها آشنا نشده اید، مقاله "هرآنچه در مورد Ultrabook ها باید بدانید" را مطالعه کنید.

Ultrabook ها در واقع حاصل همکاری اینتل و مایکروسافت برای مقابله با Macbook Air هستند. اگر تصور می کنید که ultrabook ها در واقع دستگاه هایی مشابه Macbook air ولی با سیستم عامل ویندوز هستند، نسبتا درست فکر می کنید. البته تفاوت هایی نیز بین این دو وجود دارد. به طور مثال، Macbook Air مجهز به پورت Thunderbolt و اولترابوک اسوس مجهز به پورت Mini-HDMI بوده و سیستم صوتی به کار رفته در Macbook Air قوی تر است.

برای مشاهده اطلاعات کاملتر در مورد پورت Thunderbolt، مقاله "نکاتی که در مورد Thunderbolt اینتل باید بدانید" را مطالعه کنید. UX21E-DH71 اسوس بیشترین شباهت ظاهری را در Ultrabook ها به Macbook air دارد. قیمت این مدل با توجه به مشخصات فنی اش بین 1000$ تا 1500$ دلار و یکی از گرانترین مدل های Ultrabook است. معمولا Ultrabook هایی که مشخصات و ظاهری مشابه Macbook Air دارند، از آن گرانتر هستند.

عملکرد

حافظه ذخیره سازی این دستگاه از نوع SSD بوده و به همین علت سرعت بوت دستگاه زیاد است. نمایشگر 11.6 اینچ به نظر کمی کوچک است. عمر باتری لپ تاپ نیز خیلی زیاد نیست. اگر قصد دارید Ultrabook شما بزرگتر باشد ولی هزینه زیادی نکنید، به شما توصیه می کنیم مدل 13.3 اینچی این دستگاه را با پردازنده Core i5 با هزینه 100$ دلار کمتر از مدل 11.6 اینچی که دارای پردازنده Core i7 تهیه کنید.

ASUS-Zenbook-UX21E-DH71-dimensions-625x270

مزیت محصول 11.6 اینچ، وزن سبک است. ولی اگر اهل مسافرت هستید و قصد دارید از دستگاه خود به عنوان پلیر در هتل یا سایر اقامتگاه ها استفاده کنید، پورت HDMI کاربردی تر از کابل Mini-HDMI است. اگر قرار باشد همه کابل ها و دستگاه های جانبی را همواره همراه خود همراه خود داشته باشید، متوجه خواهید شد که حتی اگر وزن لپ تاپ شما کمتر شود، باز هم وزن کیف لپ تاپ شما کم نمی شود. بنابراین وزن کم لپ تاپ زمانی ارزشمند است که با وجود این وزن، امکانات دستگاه محدود نشده باشد.

پیشنهادات ما به تولیدکنندگان Ultrabook ها

در کل کیفیت این ultrabook خوب بوده و حس خوبی را به شما منتقل می کند. ولی می تواند بهتر نیز باشد. استفاده از پورت HDMI به جای پورت Mini-HDMI یکی از مواردی است که می تواند اهمیت زیادی در بهبود کارایی دستگاه داشته باشد. مدل های اولیه Macbook air نیز به دلیل داغ شدن بیش از حد، دستگاه های بی نقصی به شمار نمی روند. عمر باتری Ultrabook اسوس Zenbook خیلی عالی نیست. عمر باتری ultrabook ها باید بهتر از این باشد. ضخامت و وزن Ultrabook ها مناسب است ولی اگر با بهبود عمر باتری این دستگاه ها، ضخامت آنها زیاد شود، تهیه یک لپ تاپ معمولی با قیمت مناسب، به صرفه تر است. اگر این نکات کوچک درمورد Ultrabook ها رفع شود می توانند گزینه های خوبی برای طرفداران سیسم عامل ویندوز باشند.

در کل ما یکی از طرفداران Ultrabook ها هستیم و با وجود مشکلاتی که دارند، به شما پینشهاد می کنیم به جای نت بوک ها از این دستگاه ها استفاده کنید.

منبع: DigitalTrends

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات