هند، ارزان ترین تبلت دنیا را با قیمت 35 دلار عرضه کرد

شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
هندی ها با معرفی تبلت صفحه لمسی Aakash، بازار تبلت را تکان دادند. Aakash از مرور صفحات وب و پخش ویدیو پشتیبانی می کند و باتری آن نیز سه ساعت دوام می آورد. این تبلت اندرویدی دارای دو پورت USB نیز می باشد. حال سئوال این است که چطور ممکن است که تبلت با این امکانات، 35 دلار قیمت داشته باشد؟ 35 دلار برای یک هاب USB قیمت مناسبی است اما برای یک تبلت لمسی واقعا ارزان است!
تبلیغات

Aakash به معنی "آسمان" می باشد. Kapil Siba، وزیر توسعه منابع انسانی هند اعلام کرده که در فاز اول 500 دستگاه از این تبلت برای آزمایش بین دانش آموزان هندی مقیم پایتخت توزیع می شود. او همچنین گفت: دولت قصد دارد 100 هزار دستگاه از این تبلت را خریداری و بین دانش آموزان توزیع کند. Siba امیدوار است که در چند سال آینده تعداد تبلت های توزیع شده بین دانش آموزان هندی به حدود 10 میلیون دستگاه برسد.

Siba همچنین گفت: [blockquote class="default"]ثروتنمندان به دنیای دیجیتال دسترسی دارند اما مردم عادی و فقراء از این قاعده مستثنی هستند.[/blockquote]

تبلت Aakash توسط یک شرکت انگلیسی به نام DataWind و دانشگاه فناوری هند طراحی شده است. یکی از دلایل ارزانی قیمت آن نیز تولید دستگاه در هند و استفاده از نیروی انسانی ارزان قیمت این کشور می باشد.

مدیرعامل DataWind هدف اصلی خود را کاهش دادن قیمت کامپیوتر و فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای همگان دانسته است.

امکانات و قابلیت های Aakash

Siba امیدوار است که تبلت 35 دلاری سطح آموزش در هند را ارتقاء دهد. کارشناسان نیز باور دارند که این دستگاه سطح آموزش در هند را به میزان قابل توجه ای افزایش خواهد داد. دانش آموزان به کمک این تبلت نیازی به مراجعه و حضور در کتابخانه ها نداشته و از طریق تبلت به کتابخانه بزرگ سراسری دسترسی خواهند داشت.

Aakash-Tablet

اما برخی از منتقدین اعلام کرده اند که هنوز برای قضاوت کردن زود است و می بایست بازده و کارایی این تبلت ارزان قیمت را بررسی کرد. آنها باور دارند که تبلت های ارزان قیمت سرعت بسیار پایینی داشته و صفحه لمسی آنها نیز خوب کار نمی کند و همین عامل باعث آزار استفاده کننده خواهد شد.

هنوز جزئیات بیشتری از این تبلت در دسترس نیست، اما ما می دانیم که این تبلت دارای صفحه لمسی و سیستم عامل اندروید گوگل است. Aakash امکان پخش ویدیو، نمایش کتاب و مرور صفحات وب را دارد.

منبع: BBC Technology

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات