مروری بر دستاوردهای استیو جابز و بررسی آینده دنیای فناوری بدون او

دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵
مطالعه 10 دقیقه
همانطور که همه به خاطر دارند استیو جابز از روی علاقه و میل باطنی کار می کرد. ما در این مقاله به عقب بر می گردیم و مرور می کنیم که استیو جابز چطور کامپیوتر، تلفن، فیلم، موزیک و تقریبا همه چیز را تغییر داده است. همچنین بررسی می کنیم حال که او از دنیا رفته است دنیای فناوری چطور خواهد بود؟ خواندن این مقاله را ادامه دهید تا با اختراعات و ابداعاتی که به واسطه حضور او بوجود آمده اند آشنا شوید.
تبلیغات

اگر استیو جابز وجود نداشت فناوری و صنعت های مرتبط با سرگرمی هرگز به خوبی الان نبودند. بدون وجود او و توانایی منحصر به فردش در مدیریت و عملی کردن ایده های جدید، دنیا کمی بدتر خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم به گذشته باز گردیم و مروری بر 35 سال پیش داشته باشیم و با روش هایی که استیو جابز بکار گرفت تا تغییر ایجاد کند آشنا شویم.

اختراع کامپیوتر شخصی (PC)

Steve Jobs در سال 1976 به همراه Steve Wozniak اولین کامپیوتر شخصی را اختراع کرده و با نام Apple I معرفی نمودند. در سال 1977 نیز Apple II را که در واقع اولین کامپیوتر شخصی واقعی به شمار می رود را معرفی نمودند. استیو جابز در این زمان همواره به کامپیوتری فکر می کرد که همه مردم قادر به خرید و استفاده از آن باشند. چون کار کردن با Apple I و II مشکل و قیمت آنها نیز بسیار گران بود.

steve_wozniak_steve_jobs11

استیو جابز و اپل در سال 1984 با معرفی کامپیوتر Macintosh، ارزش ماوس و رابط کاربری گرافیکی را نشان دادند. بدون دیدگاه او، من نمی توانستم در کامپیوتر ویندوزی خود این مقاله را تایپ کنم! به نظر من تمام کاربران سیستم عامل های کامپیوتری (ویندوز، لینوکس، مک و غیره) به استیو جابز بده کار هستند. بدون استیو جابز شاید هیچ وقت کامپیوتر شخصی وجود نداشت و یا حداقل به این سرعت بوجود نمی آید و پیشرفته و در دسترس قرار نمی گرفت.

تجدید نظر در صنعت فیلم سازی

استیو جابز در دهه 90، یکی از مهمترین عوامل انقلاب گرافیک کامپیوتر در فیلم سازی بود. زمانی که او در پیکسار کار می کرد، استانداردهای جدیدی را برای CGI تعریف کرد و به این ترتیب کمک کرد تا دپارتمان انیمیشن Disney نجات یابد. از آن زمان استانداردهای تعریف شده توسط استیو جابز در تمام انیمیشن های دنیا استفاده می شود.

مقاله مرتبط:

  • بزرگترین موفقیت های اپل در زمان مدیریت استیو جابز

Lasseter و Catmull دو مدیر ارشد Pixar پس از شنیدن خبر فوت استیو جابز احساسات خود را اینگونه بیان کرده اند:

[blockquote class="default"]استیو جابز یک انسان خارق العاده و رویایی، دوست عزیز و دوست داشتنی و هدایت کننده خانواده پیکسار بود. او پیش از همه ما پتانسیل پیکسار را درک کرد و آن را فراتر از آنچه هر کسی تصور می کرد هدایت کرد. استیو جابز این شانس را به ما داد تا رویاهای خود را باور کنیم و فیلم انیمیشن کامپیوتری بسازیم. تنها جمله ای که او همیشه به زبان می آورد "make it great" بود. استیو جابز دلیل تغییر پیکسار از یک شرکت معمولی به یک شرکت موفق است. قدرت و کمال و عشق به زندگی او باعث شد ما انسان های بهتری باشیم. او برای همیشه بخشی از DNA پیکسار باقی خواهد ماند.[/blockquote]

Steve Jobs | Ed Catmull | John Lasseter

پیش از پیکسار استودیوهای دیگر نیز برروی CGI کار کرده بودند اما پیکسار اولین شرکتی بود که بصورت صحیح آن را بکار گرفت و باعث شد سایرین نیز یاد بگیرند چطور از CGI استفاه کنند. در حال حاضر نیز پیکسار استاندارد های جدید را تنظیم و ارائه می کند. تصور کنید که Pixar با شرکت های صاحب نامی همچون Disney شریک تجاری است. استیو جابز باور داشت که پیکسار روزی بزرگتر از دیزنی خواهد شد. اگر به انیمیشن های همچون Toy Story یا A Bug's Life دقت کنید متوجه می شوید که جابز خیلی هم غیرواقعی فکر نمی کرده است.

David Price نویسنده Pixar Touch گفت:

[blockquote class="default"]تاثیر اساسی استیو بر جهت های استراتژیک شرکت بود. او باور داشت که روزی پیکسار در زمینه انیمیشن برابر دیزنی خواهد شد. او با این نگرش پیکسار را بالا کشید. زمانی که پیکسار Toy Story را در سال 1995 منتشر کرد ارزش سهام پیکسار چندین برابر شد.[/blockquote]

زمانی که دیزنی در سال 2006 پیکسار را به قیمت 7.4 میلیارد دلار خرید، مدیران ارشد پیکسار، Lasseter و Catmull مدیریت کل دپارتمان انیمیشن دیزنی را برعهده گرفتند که شامل بخش طراحی پارک های این شرکت نیز می شود. زمانی که دیزنی، پیکسار را خرید، استیو جابز به دیزنی هشدار داد که نباید مانع رشد و حرکت پیکسار شود و در عوض تمرکز را برروی کیفیت و نه کمیت بگذارد. در پنج سال اخیر، دیزنی خروجی پیکسار را دو برابر کرد و هر سال دو فیلم انیمیشن را منتشر کرد. حال که استیو جابز از دنیا رفته است باید دید که پیکسار دستخوش چه تغییراتی خواهد شد و آیا کیفیت انیمیشن های این شرکت همانند سابق قابل قبول خواهد بود یا همانند انیمیشن جدید این شرکت (Car 2) کیفیت کار پایین خواهد آمد؟

فروشگاه دیجیتال

حتی زمانی که استیو جابز در قید حیات بود باز هم صنعت موسیقی بر پخش موزیک از طریق حافظه های فیزیکی مانند CD و DVD پافشاری کرده و به جنگ با موسیقی دیجیتال می پرداخت. در سال 2011 و پس از دادخواهی از Napster و دیگر سرویس های اشتراک گذاری فایل، استیو جابز پخش کننده موسیقی iPod را معرفی کرد که پس از آن تصور مردم نسبت به پخش کننده MP3 تغییر کرد. دو سال بعد زمانی که شرکت ها مرتبط با موسیقی هنوز راه حل مناسبی برای فروش موسیقی بصورت دیجیتال نداشتند، استیو جابز فروشگاه موسیقی iTunes را معرفی کرد که به کاربران امکان اتصال iPod به مجموعه ای از میلیون ها آهنگ را می داد. این ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار بود که نهایتا کاربر را مجاب می کرد موسیقی مورد نظر خود را باقیمت مناسب خریداری کند و تولید کنندگان موسیقی را نیز راضی می کرد. کاربر مجبور نبود CD های مختلف را همراه خود داشته باشد و تولید کنندگان نیز موسیقی خود را به فروش می رساندند.

استیو جابز در سال 2007 به ALLThingsD گفت:

[blockquote class="default"]اگر بدنبال دلیل موفقیت و حضور iPod باشید و بخواهید بدانید که چرا Apple در این بازار موفق است. باید بدانید که تولید کننده های فوق العاده قوی کالاهای الکترونیکی ژاپنی، پخش کننده های بسیار خوبی را عرضه کرده اند و سخت افزار آنها واقعا قوی است اما آنها نرم افزار درستی را نساخته اند. در واقع دلیلی که ما در این صنعت موفق هستیم این است که: iPod در حقیقت تنها یک نرم افزار است. یک نرم افزار برای خود iPod، یک نرم افزار برای کامپیوتر و یک نرم افزار برای فروشگاه. iPod جعبه زیبای دارد اما این یک نرم افزار است.[/blockquote]

بدون دیدگاه اپل، صنعت موسیقی اینچنین نبود و کاربران هنوز مجبور بودند از دیسک های فیزیکی استفاده کنند و دنیای دیجیتال نیز محدود به کپی های غیرقانونی می شد.

امروزه iTunes استانداردهای جدید دیجیتال را تعیین می کند. اپل به همراه iPhone 4s و سیستم عامل iOS 5، سرویس جدیدی را با نام iCloud راه اندازی کرده است که به کاربر امکان ذخیره سازی موزیک ها برروی سرویس آنلاین Cloud را فراهم می کند. این سرویس به کاربر کمک می کند تا کلیه موزیک های خود را در یک مکان ذخیره کند و از طریق تمام وسایل خود به آنها دسترسی داشته باشد و به این ترتیب نیازی به خرید چند باره موزیک برای ابزارهای مختلف نداشته باشد. این سرویس نیز یکی دیگر از ایده های استیو جابز بود. بدون استیو جابز مشخص نیست که موسیقی دیجیتال به کدام سمت هدایت خواهد شد. بسیاری معتقدند که موسیقی دیجیتال در سال های آینده دچار مشکلات جدی خواهد شد چون فردی که پشت تمام تحولات موسیقی دیجیتال بوده دیگر حضور ندارد.

تحول در تلفن های همراه و معرفی App

زمانی که اولین بار iPhone معرفی شد بسیاری آن را یک iPod لمسی با قابلیت اتصال سیم کارت دانستند. اما کمی بعد متوجه شدند که نزدیک بین بوده اند. اپل با عرضه iPhone بازار تلفن های هوشمند را متحول کرد. در واقع اپل اولین تلفن واقعی هوشمند را عرضه کرد و در کنار آن نیز یک اپ استور برای ارائه نرم افزارهای مرتبط معرفی کرد. کاربران به لطف سیستم عامل iOS و رابط کاربری کاربر پسند iPhone به راحتی نیازهای خود را مرتفع کرده و با تلفن خود سرگرم می شوند.

steve-jobs-holding-iphone

پیش از iPhone حداکثر تعداد نرم افزارهای یک تلفن به 200 تا 500 می رسید و پیدا کردن و نصب این نرم افزار نیز مشکل و دشوار بود اما اپل با ارائه App Store کار را برای تولید کننده های نرم افزار و کاربران راحت کرد.

فروشگاه اپ استور اپل، دلال های نرم افزار را نیز بی کار کرد تمام توسعه دهندگان و تولید کنندگان نرم افزار به راحتی می توانند برای iOS نرم افزار تولید کرده و از طریق فروشگاه بزرگ اپل محصول خود را عرضه کنند نیازی به توزیع کننده هم نخواهند داشت.

پس از موفقیت iPhone تمام تولید کننده های تلفن، به تقلید از اپل تلفن های مجهز به صفحه نمایش بزرگ لمسی و سیستم عامل کاربرپسند عرضه کردند. حتی مایکروسافت که سال ها برروی سیستم عامل غیرقابل تحمل Windows Mobile باقی مانده بود. سیستم عامل خود را بطور کامل متحول کرد و براساس استانداردهای جدید طراحی و عرضه کرد. سیستم عامل اندروید گوگل نیز بدون استیو جابز و تقلید از ایده های او موفق نمی شد. اگر استیو جابز نبود، تولید کننده های بزرگی مانند نوکیا بر جای خود می نشستند و تلفن های به اصطلاح هوشمند و بی هوش خود را به مصرف کننده می فروختند. استیو جابز باعث شد تا تمام تولید کنندگان تلفن همراه یک تکان اساسی به خود بدهند، چون محصولات آنها در جدال با آیفون حرفی برای گفتن نداشتند. اما حال که استیو جابزی وجود ندارد آیا باز هم هر سال شاهد یک محصول متفاوت و یا فناوری های نوین خواهیم بود؟ بسیاری معتقدند بدون او سرعت رشد تکنولوژی کاسته خواهد شد. مشخص نیست که استیو جابز چه ایده های در ذهن داشته است و کدام یک را با خود از دنیا برده است.

بازی در هم جا

من یکی از طرفداران کنسول های دستی نینتندو هستم اما استیو جابز شکاف بزرگی در مدل تجارت کنسول های قابل حمل ایجاد کرد. به لطف بازی های بسیار متنوعی که در اپ استور اپل ارائه می شود کاربران تلفن هوشمند به انبوهی از بازی های مختلف و سرگرم کننده دسترسی پیدا کردند. آیفون نیز یک ابزار توانا است و قادر به اجرای بازی های با گرافیک و جذاب است. بازی های آیفون نیز بین 40 تا 60 درصد ارزان تر از بازی های کنسول های بازی مانند Nintendo 3DS یا Nintendo Wii می باشند. حتی بعضی از بازی های جذاب آیفون مجانی می باشند. نینتندو که از فروش نرم افزارهای تحت کنسول های خود درآمد کسب می کند در حال حاضر به مشکل برخورده و نمی تواند رقابت کند. تولید کننده کنسول های دستی مجبورند تا ایده های جدید خلق کنند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند تا بتوانند در بازار دوام بیاورند. در این جدال نیز هیچ کسی به اندازه مصرف کنندگان سود نخواهند برد چون همیشه زمانی که رقابت بالا می گیرد کیفیت محصولات بالاتر رفته و قیمت ها نیز کاسته می شود. اگر استیو جابز نبود آیا بازی مثل Angry Bird این همه مشهور و معروف و پرطرفدار می شد؟

تعریف جدید کامپیوتر شخصی

پس از موفقیت آیفون و آشنا شدن کاربران با این دستگاه، استیو جابز بزرگترین بازی اپل را آغاز کرد و تبلت iPad را در سال 2010 معرفی کرد. کی برد و ماوس حذف شد و صفحه لمسی جایگزین گردید.

steve-jobs-holding-ipad-sternly

در واقع iPad از موفقیت آیفون استفاده کرد و کامپیوتر شخصی را تغییر داد. مایکروسافت نزدیک 10 سال سعی کرد نوت بوک های مجهز به صفحه لمسی (تبلت) را میان کاربران جا بیاندازد ولی هیچ وقت موفق نشد. حتی تبلت های بدون کی برد مجهز به ویندو 7 نیز هیچ وقت محبوب نشدند. اما اپل بازار کاملا جدیدی را ایجاد و iPad را یکه تاز آن کرد. اپل بیش از 40 میلیون دستگاه iPad 2 فروخته است. نوت بوک های اپل نیز پرفروش و محبوب شدند. جالب است بدانید که اپل در سال جاری عنوان تولید کننده برتر PC را از آن خود کرد یعنی این شرکت بیشترین فروش کامپیوتر در دنیا را در سال 2011 داشته است. اپل با معرفی و عرضه MacBook Air تمام تولید کنندگان نوت بوک را مجبور به تغییر در طراحی محصولات شان کرد. تا جایی که اینتل برای رقابت راه حل های چون Ultrabook را مطرح کرد.

به لطف iPhone و iPad به زودی کامپیوترهای شخصی با صفحه لمسی عرضه خواهد شد. البته در حال حاضر نیز برخی از کامپیوترهای All-in-One مجهز به صفحه نمایش لمسی هستند.

زندگی بدون استیو جابز

من هیچ وقت کاربر اپل نبوده ام و از ابتدا با PC کار کرده ام هنوز هم iTunes جایگاهی در زندگی من ندارد و آیفون هم ندارم. اما باور دارم بدون استیو جابز جهان تکنولوژی وضعیت بسیار بدتری خواهد داشت و بسیار ملال آور خواهد شد. استیو جابز در 35 سال اخیر تمام موارد مورد علاقه و محبوب من را تغییر و بهبود داده است. اگر او وجود نداشت، کامپیوتر، تلفن، بازی های ویدیوی، موزیک، فیلم و تقریبا همه چیز با آنچه امروز تجربه می کنیم متفاوت می بود. او مسیر صحیح را به ما نشان داد. اما بدون او مشخص نیست که 35 سال آینده همانند 35 سال قبل باشد.

آقای جابز هیچ وقت شما را ملاقت نکردم ولی دلم برایت تنگ می شود.

منابع: Digital Trends | CNET | Mashable

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات