‌آینده نت بوک و تبلت ها با AMD Fusion، پشتیبانی از DirectX 11 و طول عمر باتری 10ساعته

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱
مطالعه 3 دقیقه
ای‌ام‌دی قرار است در CES 2011 پردازنده‌های فیوژن به نمایش عموم در آیند. اگر اظهارات AMD در مورد فیوژن صحت داشته باشد، پردازنده تبلت و نت بوک های آینده از جنس فیوژن خواهد بود.
تبلیغات

حدود چهار سال از یکی شدن شرکت‌های AMD و ATI با هدف تولید Fusion می‌گذرد، هدف ساخت تراشه ایی که امور CPU و GPU را یکجا انجام دهد. به نظر می‌رسد AMD به هدف خود رسیده است و قرار است در CES 2011 پردازنده‌های Fusion به نمایش عموم در آیند. اگر اظهارات AMD در مورد فیوژن صحت داشته باشد، پردازنده تبلت و نت بوک های آینده از جنس فیوژن خواهد بود.

AMD نسل اول تراشه های APU یا Accelerated Processing Unit خود را با نام AMD Fusion وارد بازار خواهد کرد. APU ها ترکیب CPUهای x86 چند هسته‌ای و پردازش گرافیکی آن هم از نوع DirectX 11 بصورت موازی است. APU همچنین دارای پهنای باند اختصاصی برای ویدئو های با کیفیت HD با خط انتقال اطلاعات (Bus) پرسرعت است.

اولین تراشه AMD Fusion برای مقابله با پردازنده‌های Atom اینتل در بازار نت بوک ها عرضه می‌شود براساس اعلام AMD پردازنده‌های Fusion سرعت بالاتری نسبت به Atom اینتل داشته و قدرت GPU آن نیز بسیار بسیار بالاتر است و از DirectX 11 نیز پشتیانی می‌کند. Fusion برخلاف Atom اینتل قادر به پخش تصاویر FULL HD 1080p و ارسال آن‌ها ازطریق پورت HDMI است. یکی از مهم‌ترین مزایای AMD Fusion مصرف بسیار پایین آن است نت بوک های مجهز به پردازنده‌های فیوژن قادرند تا 10 ساعت با باتری کار کنند.

پردازنده‌های Fusion ساخت AMD که به Bobcat معروف هستند در 2 خانواده و چهار تراشه مختلف در CES 2011 به نمایش در خواهند آمد:

سری Zacat یا سری E برای لپ‌تاپ‌های قدرتمند و کامپیوترها AIO با دو پردازنده E-350 دو هسته‌ای، فرکانس 1.6GHz و E-240 تک هسته‌ای، فرکانس 1.5GHz عرضه می‌شوند.

سری Ontario یا سری C برای نت بوک های HD در این سری دو پردازنده مدل C-50 تک هسته‌ای با فرکانس 1.0GHz و مدل C-30 تک هسته‌ای با فرکانس 1.2GHz ارائه می‌شوند.

سری Llano یا سری A نیز در اواخر سال 2011 وارد بازار خواهد شد پردازنده‌های سری A دارای 4 هسته خواهند بود و در لپ‌تاپ‌های قدرتمند استفاده خواهند شد.

به نظر می‌رسد در CES 2011 سیستم‌های بسیاری با پردازنده‌های سری E معرفی شوند، پیش تر اعلام شده بود که نوت‌بوک‌های Lenovo X 120e و HP Pavilion dm1 مجهز به پردازنده‌های Fusion سری E هستند.

AMD در مورد پردازنده‌های فیوژن خود ادعای بسیار بزرگی کرده است:

پردازنده‌های فیوژن، بزرگ‌ترین پیشرفت در پردازش از زمان معرفی معماری x86 یعنی حدود 40 سال پیش هستند.

اگر بازده پردازنده‌های Fusion به همان خوبی که AMD می‌گوید، باشد بازار نت بوک ها، تبلت ها و دیگر وسایل الکترونیکی کم مصرف جلب AMD خواهند شد و در نیمه اول سال 2011 شاهد محصولات بسیاری با فناوری فیوژن ای ام دی خواهیم بود.

01-03-11fusionchart-1294117589

برای مشاهده قیمت لپ تاپپ های مجهز به پردازنده‌های AMD به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

منابع: Engadget | tgDaily

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات