فناوری Eyefinity در Radeon HD 5870

دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
در یک جمله، شش مانیتور بعلاوه یک کارت گرافیک یعنی Eyefinity
تبلیغات

آیا واقعا گیمرها به شش مانیتور نیاز دارند؟ بدون شک داشتن دو یا سه مانیتور برروی میز کار و اجرای بازی ها در 3 نمایشگر تجربه بی نظیری خواهد بود. شما می توانید سه مانیتور را به هر کدام از سری کارت های گرافیک Radeon HD 5000 که دارای DisplayPort است متصل کنید اما در ادامه به معرفی تکنولوژی Eyefinity و تجربه بازی در 6 مانیتور خواهیم پرداخت.

Sapphire و AMD به این دلیل Radeon HD 5870 Eyefinity Edition را ساختند چون باور دارند که بعضی از گیمرها لذت وصف ناشدنی را تجربه خواهند کرد اگر با بیش از سه مانیتور بازی کنند. این کارت گرافیک علاوه بر قابلیت اتصال به 6 مانیتور دارای 2GB حافظه DDR5 است که نظر کسانی که علاقه به Eyefinity ندارند را نیز جلب می کند.

Eyefinity فناوری ابداء شده توسط شرکت AMD است که از یک کارت گرافیک می توان به 6 مانیتور تصویر داد، این شش مانیتور به دو ردیف تقسیم می شوند این دو ردیف می توانند یک تصویر بسیار بزرگ را نمایش دهند و یا هر 3 مانیتور یک تصویر را نمایش دهند یعنی در مجموع دو تصویر بزرگ متفاوت برروی هر ردیف. یک حالت عجیب و غریب دیگر هم ممکن است 5 مانیتور را در یک ردیف قرار دهید و همگی یک تصویر عریض و 360 درجه را نمایش دهند تا تجربه شگفت انگیز از بازی های کامپیوتری را احساس کنید.

جذابه نه؟ اما بازده و کاراریی این کارت گرافیک چطوره؟ ما کارت گرافیک Sapphire 5870 Eyefinity را با XFX Radeon HD 5870 XXX و  Asus Nvidia GTX 480  به رقابت گذاشتیم:

زمانی که تست در یک مانیتور انجام شد بلافاصله متوجه شدیم که Eyefinity Edition سافایر نمی توانه به XFX اورکلاک شده برسه البته اختلاف واقعا زیاد هم نبود، Asus GTX 480 هم واقعا از اون دوتا ی دیگه جلوتر بود پس اگر می خواهید روی یک یا دو مانیتور بازی کنید Asus GTX 480 انتخاب درست است اما دیگه خبری از Eyefinity و 6 تا مانیتور نخواهد بود. ب

حالا وقت این بود که Eyefinity رو تست کنیم و تنها گزینه ما Sapphire بود، آزمایشات رو با سه و شش مانیتور و در وضوح تصویر 5,160x1,080 ادامه دادیم راستشو بخواهید تو هیچ کدام از آزمایشات Anti-Aliasing را فعال نکردیم! می دانید که اصلا نمی خواستیم کندی تو شکل گیری تصویر احساس کنیم.

دو بازی HAWX و Far Cry 2 در شش مانیتور قابل بازی بودند حتی زمانی که تمام جزئیات تصویر روی حداکثر مقدار ممکن تنظیم شدند البته بعضی وقت ها تعداد فریم بر ثانیه یک رقمی می شد! ولی وضعیت با 3 تا مانیتور واقعا خوب بود مخصوصا زمانی که بخشی از جزئیات تصویر رو هم غیرفعال کردیم.

Eyefinity دارای 6 تا کانکتور mini-DisplayPort است ولی فقط 5 مبدل داخل بسته کارت گرافیک وجود دارد 2 تا مبدل mini-DisplayPort به DisplayPort و 2 تا mini-DisplayPort به DVI و یک mini-DisplayPort به HDMI این به این معناست که اگر می خواهید شش مانیتور را به کارت گرافیک سافایر خود متصل کنید می بایست چهار مبدل دیگر بخرید که هر کدام حدود 10 دلار هزینه  برایتان خواهد داشت.

Display Port
mini-displayport

کارت گرافیک Sapphire Radeon HD 5870 حدود 500 دلار قیمت دارد، اگر در اتاق خود فضای کافی برای 3 تا 6 مانیتور را دارید و می خواهید تجربه متفاوت از بازی های کامپیوتری را داشته باشید حتما بهش فکر کنید.

منبع: MaximumPC July 2010

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات