جزئیات سیستم عامل Chrome گوگل

پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۷
مطالعه 4 دقیقه
به زودی سیستم عامل Chrome گوگل برای نت بوک های منتشر می شود، این سیستم عامل فوق العاده سبک، تمرکزش بر نرم افزارهای تحت وب و ذخیره اطلاعات بصورت آنلاین است. Chrome OS قرار است در نیمه اول سال 2011 و در نت بوکی که  مجهز به پردازنده اینتل است، وارد بازار شود. در ادامه جزئیات این سیستم عامل را مشاهده خواهید کرد.
تبلیغات

نرم افزارهای سیستم عامل Chrome در فروشگاه آنلاین اختصاصی آن در دسترسی کاربران قرار می گیرد. در واقع سیستم عامل Chrome نگاه گوگل به آینده است. وسایلی که همیشه به اینترنت متصل هستند و به جای ذخیره اطلاعات برروی دیسک سخت، از فضای وب به نام Cloud استفاده خواهند کرد. Chrome فضای رقابتی جدیدی را برای گوگل ایجاد می کند تا بتواند با رقیب قدرتمند خود Apple رقابت کند. Apple به تازگی با عرضه MacBook Air و فروشگاه Mac App Store مخاطبین بسیاری را جذب خود کرده است. همچنین با عرضه گوگل سهم ترافیک گوگل از اینترنت نیز به شدت بالا خواهد رفت.

در ادامه مواردی که در مورد سیستم عامل Chrome باید بدانید گردآوری شده است:

سازندگان سخت افزار

شرکت های Acer و Samsung قرار است در ساخت لپ تاپ های Chrome با گوگل همکاری کنند این لپ تاپ ها در نیمه اول سال 2011 وارد بازار خواهند شد.

مشخصات سخت افزاری نت بوک

هنوز مشخصات دقیق سخت افزاری نت بوک های Chrome اعلام نشده است ولی گوگل یک نمونه آزمایشی برای اجرای Chrome OS به نام Cr-48 معرفی کرده است.

Cr-48 دارای صفحه نمایش 12.1 اینچی، پردازنده Atom اینتل، داریو حافظه فلش، WiFi و 3G است. اطلاعات بیشتر در مورد Cr-48 را می توانید درمقاله که پیش تر با عنوان "نوت بوک Google با سیستم عامل مبتی بر وب Chrome " منتشر شده بود، مشاهده کنید

قیمت

بصورت رسمی قیمت نت بوک های مجهز به سیستم عامل Chrome اعلام نشده است ولی Schmidt از گوگل گفته است که این نت بوک ها بین 300 تا 400 دلار قیمت خواهند داشت.

انتقال اطلاعات و سرویس های که در ایران به درد نمی خوردند

برنامه گوگل برای 3G در نت بوک های Chrome شبیه به تلفن های همراه نیست، وقتی یک نت بوک مجهز به سیستم عامل Chrome را در امریکا خریداری کنید، سرویس اینترنت بی سیم 3G با محدودیت 100MB را برای مدت دو سال بصورت مجانی خواهید داشت. اگر بیشتر 100MB نیاز داشتید، تعرفه ها از 10 دلار برای هر ماه شروع می شوند.

البته برای دوستان ایرانی که شاید قصد خرید نت بوک های Chrome را داشته باشند امکان اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi وجود دارد ولی این سرویس محدود به محل کار و یا منزل شما خواهد شد. و از آنجایی که تقریبا تمام کارهای قابل انجام با نت بوک Chrome، نیاز به اینترنت دارد، دچار مشکلات قابل ملاحظه ای خواهید شد.

نرم افزارها

سیستم عامل Chrome بر پایه نرم افزارهای مبتنی بر وب طراحی شده است از جمله اموری که این سیستم عامل انجام خواهد داد می توان به  دسترسی به ایمیل، ساخت و ویرایش اسناد، به اشتراک گذاری عکس، دسترسی به شبکه های اجتماعی و خواندن اخبار اشاره کرد.

در سیستم عامل Chrome قرار نیست نرم افزارهای عمومی که در کامپیوترهای شخصی نصب می کنید را داشته باشید و در عوض از نرم افزارهای سبک و سریع تحت استفاده خواهید کرد.

نرم افزارهای Chrome در فروشگاه اینترنتی این سیستم عامل که با تازگی با حدود 500 عنوان راه اندازی شده در دسترس کاربران  است، البته این فروشگاه نیز همانند برخی از سرویس های گوگل برای کاربران ایرانی بسته است. اولین نرم افزارهای این سیستم عامل توسط شرکت های نظیر New York Times, NPR و Amazon عرضه شده اند.

google_chrome_Store

لازم است بدانید که برای استفاده از این نرم افزارها نیازی به داشتن نت بوک با سیستم عامل Chrome ندارید اگر مرورگر وب Chrome را نیز داشته باشید باز هم می توانید از این نرم افزارها استفاده کنید. بسیاری از نرم افزارهای عرضه شده در این فروشگاه مجانی هستند.

ارتباط با Google

زمانی که برای اولین بار نت بوک Chrome را بوت می کنید، با اکانت Gmail خود وارد می شوید اگر قبلا اکانت Gmail نداشته باشید می توانید به راحتی بصورت مجانی آن را بسازید. سپس سیستم عامل اطلاعات شما را با اکانت Google شما یکسان سازی می کند،پس از آن، شما به نامه های موجود در Gmail خود، تقویم، نرم افزارهای گوگل و اسناد خود دسترسی خواهید داشت.

نرم افزار های اولیه و محبوب گوگل بصورت پیش فرض برروی نت بوک های Chrome نصب هستند.

تمام اطلاعات شما در اکانت Google شما ذخیره می شود و اگر نت بوک شما دزدیده شود و یا آن را گم کنید نگران اطلاعات خود نخواهید بود چون هیچ کدام برروی کامپیوتر ذخیره نشده اند. همچنین اگر نت بوک Chrome دوست خود را قرض بگیرید و با اکانت خود وارد شوید همه چیز به همان صورتی که برروی نت بوک خود داشته اید قابل دسترس خواهند بود از نرم افزارهای نصب شده تا اطلاعات شخصی، نامه های ایمیل، بوک مارک ها و ظاهر سیستم عامل همه همه همانطوری خواهند بود که در نت بوک خود داشته اید. چون تمام آنها بصورت زنده و آنلاین در Cloud ذخیره شده اند.

اما به خاطر داشته باشید هیچ کدام از نرم افزارهای تحت ویندوز را نمی توانید در نت بوک Chrome خود نصب کنید و اگر دسترسی به اینترنت نیز قطع شود نت بوک شما با چراغ قوه فرق چندانی نخواهد داشت.

منبع: Wired

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات