20 فناوری بزرگ که در سال 2010 شکست خوردند

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۸
مطالعه 10 دقیقه
با توجه به نزدیک شدن به پایان سال 2010 میلادی، الان زمان مناسبی است که به عقب باز گردیم. امسال سال بسیار خوبی برای مصرف کنندگان بود.محصولات بسیاری در سال 2010 معرفی شدند از  تلفن های همراه بسیار پیشرفته تا کتاب خوان ها الکترونیکی ارزان قیمت و تلویزیون های HDTV و البته از همه مهمتر معرفی نسل جدید Tablet ها توسط Apple. اما در این میان نباید فناوری ها، سرویس ها و ایده های بدی که شکست خوردند را نیز فراموش کرد در ادامه، 20 فناوری که امسال با شکست مواجه شدند را مرور خواهیم کرد.
تبلیغات

Google Buzz

01

گوگل سعی کرد با ارائه سرویس Buzz وارد شبکه های اجتماعی و میکرو بلاگینگ شود ولی بدلیل الگوریتم automatic follow سرویس Buzz که باعث می شد بصورت خودکار به همکاران و یا دوستان قدیمی وصل شوید مورد پسند واقع نشد. بعضی اوقات افراد دوست ندارند با دوستان و یا همکاران قدیمی خود که در حال حاضر ارتباط خوبی بایکدیگر ندارند ارتباط داشته باشند. و کاربران Gmail علاقه نداشتند لیست دوستان و یا افرادی که سابقا با آنها ارتباط داشتند به نمایش عموم درآید. Buzz در ابتدا به نظر مستحکم می رسید و بدون اتصال به شبکه های اجتماعی مانند Facebook شروع به کار کرد و هیچ راهی برای بروزرسانی وضعیت کاربران در شبکه های اجتماعی دیگر نداشت.

Apple Ping

02

Google تنها شرکتی نبود که شبکه اجتماعی جدید معرفی کرد و موفق نشد. Apple نیز با تبلیغات بسیار وسیع Ping را معرفی کرد، بزرگترین مشکل  Ping این است که تنها از طریق iOS و یا iTune در دسترس کاربران است.

Google Wave

03

Wave اولین بار در سال 2009 معرفی شد و در ماه می سال 2010 شروع به کار کرد. اما گوگل تنها سه ماه پس از راه اندازی این سیستم ارسال پیغام و بدلیل عدم استقبال کاربران، اعلام کرد که تا پایان سال میلادی به کار آن خاتمه خواهد داد.  از جمله عوامل عدم پیشرفت Wave می توان به عدم شناخت مردم نسبت به این سرویس و یا عدم آشنایی کاربران نسبت به کارد آن اشاره کرد.

Facebook Privacy

05

تعداد کاربران Facebook روز به روز، رو به افزایش است ولی مشکلات امنیتی آن حتی با توجه به تدابیر جدیدی که Facebook برای امنیت کاربران اندیشید، حل نشده است و بسیاری از کاربران از این بابت نگران و ناراضی هستند.

تشخیص اشتباه McAfee

06

یکی از بروزرسانی های McAfee روی تمام ویروس ها را سفید کرد و باعث شد بسیاری از کامپیوترهایی که سیستم عامل ویندوز XP داشتند و آنتی ویروس McAfee خود را بروزرسانی کرده بود از کار بیافتد. مشکل چه بود؟ McAfee یکی از فایل های مهم سیستم را به اشتباه ویروس تشخیص می داد و آن را قرنطینه می کرد.

Palm Pre  و WebOS

07

HP با 1.2 میلیارد دلار Palm را از آن خود کرد و انتظار می رفت بازار تلفن های هوشمند را متحول کند.  ولی اگر به سهم بازار HP در تلفن های همراه نگاه ای بیاندازید، متوجه می شوید که این اتفاق نیافتده است. همچنین WebOS نیز تا اینجای کار پیشرفتی برای HP به همراه نداشته است. WebOS بخشی از سیستم عامل موبایل است که هسته آن لینوکس بوده و توسط Palm ساخته شده بود و در نهایت نیز توسط HP خریداری شد.

HP Slate 500

08

HP حتی قبل از عرضه iPad توسط Apple ورود HP Slate 500 را اعلام کرده بود و همه تصور می کردند Slate رقیب اصلی iPad خواهد بود. چون Slate بسیاری از قابلیت هایی که iPad ندارد را دارد مانند پشتیبانی از Adobe Flash، دو دوربین و پورت USB

اما برنامه HP پس از خرید Palm به طور کامل تغییر کرد و برای مدت طولانی خبری از Slate نشد،  در نهایت نیز با تعداد محدود و تحت سیستم عامل ویندوز وارد بازار شد البته HP اعلام کرد، Slate با سیستم عامل Palm نیز عرضه خواهد شد. HP کلا 9,000 دستگاه Slate 500 به فروش رساند.

Tabletهای اندروید

09

به نظر می رسید سال 2010 سال Tablet های اندروید باشد ولی فقط یکی از Tabletهای اندروید توانست برای iPad اپل رقیب باشد، Samsung Galaxy Tab تنها تبلت Android است که با iPad رقابت کرد اکثر تولید کننده های تبلت نیزمنتظر نسخه جدید اندروید هستند که قرار است با تبلت سازگار باشد.

Google Nexus One

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

امید بسیاری می رفت تا  اولین گوشی هوشمند خود گوگل با سیستم عامل اندروید بازار را متحول کند. این گوشی به سفارش گوگل و توسط HTC ساخته شده است. گوگل بر پشتیبانی سرویس دهنده های مخابراتی امریکا مانند Verizon تکیه کرده بود ولی Nexus One برای آنها جالب نبود و از آن پشتیبانی نکردند تا همه امیدها به این گوشی محو شود.

JooJoo

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

JooJoo که خود را رقیب iPad معرفی کرده بود و با سرو صدای بسیار زیاد وارد بازار شد نیز با مشکلات بزرگ و کوچکی نرم افزاری و سخت افزاری مواجه شد و نتوانست سهم در بازار Tablet بدست آورد. این تبلت سیستم عامل خاص خود و فروشگاه نرم افزارهای آنلاین نیز دارد.

Plastic Logic Que

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

این e-Reader دیرتر از زمان موعد وارد بازار شد، Que با صفحه نمایش 11 اینچی و فناوری E-Ink حدود 649دلار قیمت گذاری شد ولی نتوانست موفق باشد. شرکت Plastic Logic اعلام کرده است که در حال کار برروی نسل جدید Que است.

Gray Powell و Brian Hogan

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

Gray Powell مهندس شرکت Apple اشتباه کرد و در روز تولد خود، نمونه اولیه iPhone 4 را در بار جا گذاشت. Brian Hogan آن را پیدا کرد و در Gizmodo به قیمت 5,000 دلار فروخت! اما Hogan فراموش کرد که رد پای خود را پاک کند و کمی بعد ابراز پشیمانی کرد که iPhone پیداشده را به صاحبش بازنگردانده بود.

آنتن دهی iPhone 4

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

بعضی ها اعتقاد دارند که آنتن دهی iPhone 4 افتزاح است و برخی نیز آن را قابل تحمل می دانند ولی بدون شک iPhone 4 مشکل آنتن دهی دارد اما این مشکل آنقدر بزرگ نیست. زمانی که این مشکل مطرح شد Apple آن را کاملا رد کرد و با ارائه Firmware جدید کاری کرد که مشکل آنتن دهی، نمایش داده نشود ولی مشکل حل نشده بود، کمی بعد نیز رسما مشکل را قبول کرد و به مشتریان خود یک پوشش مجانی پلاستیکی داد تا در اثر برخورد دست با بدنه گوشی قدرت آنتن دهی iPhone 4 کم نشود.

iPhone 4 سفید

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

به ندرت اتفاق می افتد که Apple به وعده خود عمل نکند، ابتدا قرار بود نسخه سفید iPhone 4 در ماه جولای وارد بازار شود ولی Apple به وعده خود عمل نکرد و آن را به اواخر سال 2010  میلادی عقب انداخت و وقتی به اواخر سال نزدیک شدیم اعلام کرد که iPhone 4 سفید در بهار سال 2011 وارد بازار خواهد شد. برخی اعتقاد دارند که دلیل عقب افتادن iPhone 4 سفید، تمرکز Apple بر ساعت iPhone 5 است.

BlackBerry Torch

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

گوشی Torch اصلا بد نبود ولی به خوبی تلفن های هوشمند Android و یا iPhone نیز نبود و نتوانست نظر مشتریان را به خود جلب کند.

Ask.com

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

پس از جدا شدن Jeeves در سال 2006، ask.com هیچ وقت مثل سابق محبوب نشد. این شرکت طی سال های اخیر بارها ساختار موتور جستجوی خود را تغییر داد. و نهایتا در نوامبر امسال تصمیم گرفت موتور جستجوی خود را تعطیل کرده و در عوض سیستم پرسش و پاسخ را جایگزین کند. البته شاید پس از رفع مشکلات موتور جستجوی ask نیز دوباره راه اندازی شود.

Blockbuster

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

Blockbuster که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شرکت های اجاره فیلم بود که ورشکست شد البته با وجود سرویس های بهتری همچون Netflix, Redbox, Hulu این موضوع دور از تصویر نبود. Blockbuster در اواخر کار خود سرویس های همچون اجاره فیلم توسط ایمیل را نیز ارائه داد ولی دیر اقدام کرد و تاثیر زیادی نداشتند. در نهایت نیز Blockbuster به کار خود پایان داد. رقیب قدیمی Blockbuster یعنی Hollywood Video نیز در ماه فوریه تعطیل شد.

MySpace

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

طراحی جدید MySpace از حالت شبکه اجتماعی خارج شد و بیشتر بر روی محتوای صوتی و تصویری تکیه کرد بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی ظاهر جدید MySpace را شلوغ توصیف کردند واز آن راضی نبودند از طرف دیگر رقیب قدرتمند MySpace یعنی Facebook نیز روز به روز به محبوبیت اش اضافه می شود.

Microsoft Kin

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

آخرین شکست را به بزرگترین مورد اختصاص دادیم، تلفن هوشمند Microsoft Kin که با کمپین های تبلیغاتی بسیار وسیع تحت عنوان iPhone-Killer وارد بازار شد ولی قابلیت های محدود این گوشی مانند عدم به اشتراک گذاری ویدیو، نداشتن GPS و عدم وجود نرم افزارهای جانبی باعث شد تا فقط شش هفته پس از ورود به بازار، تولیدش متوقف شود.

منبع: infoworld.com

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات