بررسی Kinect ایکس باکس

یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵
مطالعه 10 دقیقه
شرکت Nintendo با ساخت کنسول Wii موج عظیمی را در سال ۲۰۰۶ برپا کرد. دلیل محبوبت آن نیز نه گرافیک بالای HD و نه جزئیات زیاد تصویر بود Wii در عوض هیجان بسیار زیاد ایجاد کرده بود. مهم ترین دلیل جذب مخاطب Wii در دسته های Motion Control آن بود که برای اولین‌بار بازیکن را در مقابل بازی قرار داد. پس از چندی مایکروسافت و سونی نیز به‌دنبال ساخت کنترل های شبیه به Wii شدند تا مخاطب بیشتری را جذب کند در ادامه به بررسی Kinect مایکروسافت خواهیم پرداخت.
تبلیغات

کنسول بازی Wii نه کیفیت و گرافیک 360 XBOX و PlayStation 3 را دارد و نه عناوین بازی‌های آن به اندازه این دو کنسول است ولی فروش کلی آن تقریبا به اندازه مجموع دو کنسول مایکروسافت و سونی است دلیل اصلی آن نیز ارائه روش جدید بازی کردن بود. در Wii بجای اینکه دکمه های دسته  بازی را فشار دهید و جهت های چپ و راست دسته را برای حرکت کردن بفشارید، دست خود را به‌همراه کنترل گر تکان می دهید. بعنوان مثال در بازی تنیس وقتی توپ به سمت کارکتر شما در بازی می آید شما باید در مقابل تلویزیون عکس العمل نشان دهید. شتاب، قدرت و زاویه برخورد توپ همگی توسط حرکت و ضربه شما با دستی که کنترلر Wii در آن است انجام می‌شود. این قابلیت، کنسول Wii را همه پسند کرد بزرگ و کوچک، پیر و جوان از بازی‌های Wii لذت می‌برند. علاوه برآن بسیاری کنسول Wii را برای کارهای همچون نرمش کردن دوست دارند تصور کنید در مقابل تلویزیون ایستاده اید و با یک ورزش کار نرمش می‌کنید و حرکات شما توسط کنسول تجزیه و تحلیل شده و درست و غلط بودن آن به شما هشدار داده می‌شود.

در این چهار سالی که Wii وارد بازار شد 75 میلیون دستگاه از این کنسول در سراسر دنیا به فروش رسید تا بالاخره مایکروسافت و سونی نیز دست به کار شدند و سعی به ساخت راه‌حل های مشابه کردند.

برخلاف PlayStation Move سونی که از یک کنترلر به‌نام PlayStation Eye برای تشخیص و محاسبه موقیعت استفاده می‌کند Kinect مایکروسافت هیچ کنترلر فیزیکی ندارد که در دست خود بگیرید.

ایده پیاده شده در Kinect این است که بدن انسان کنترلر است. بازی ها و نرم‌افزارهای سازگار با Kinect تصمیم می‌گیرند که چگونه از دوربین و میکروفون Kinect جهت پردازش حرکات و صدای شما استفاده کرده و آن‌ها را به دستورها درون بازی تبدیل کنند.

Kinect چطور کار می‌کند.

Kinect دارای یک دوربین RGB، یک حسگر تشخیص عمق که حرکت شما را تشخیص می‌دهد و یک میکروفن است. Kinect موقعیت 48 نقطه کلیدی در اناتومی بدن را می سنجد و با تشخیص و دنبال کردن حرکات این نقاط، موقعیت دقیق بدن انسان را بدست می‌آورد. علاوه بر این به کمک حسگر تشخیص عمق و دوربین RGB موقعیت به‌صورت سه‌بعدی بدست می آید.

microsoft-kinect-e1-650x387

به کمک میکروفن داخلی Kinect دستورها صوتی نیز قابل پردازش خواهند بود و بعنوان مثال شما می‌توانید کنسول Xbox 360 خود را با دستورها صوتی هدایت کنید.

اما تمام اینها شرایط ایدئال و شاید روایی در مورد Kinect  است آیا تمام این موارد به‌طور کامل و دقیق در Kinect انجام می‌شوند؟

رنگ ارغوانی  برای بازی‌های سازگار با Kinect

پیش از این تمام بازی‌های XBOX در جعبه به رنگ سبز عرضه می شدند ولی از این به بعد بازی‌های که نیاز به Kinect دارند به رنگ ارغوانی وارد بازار می‌شوند. پس اگر بازی در جعبه ارغوانی بود برای بازی کردن نیاز به Kinect دارد.

Kinect purple-420-100

برخی از بازی ها که قابل بازی کردن با هر دو حالت یعنی کنترلرهای معمولی XBOX و Kinect هستند با یک برچسب "Better with Kinect" منتشر می‌شوند. مایکروسافت این کار را برای جلوگیری از گمراه شدن مشتریان انجام می‌دهد.

قیمت Kinect چقدر است؟

Kinect در زمان انتشار با قیمت حدود 200 دلار وارد بازار شد ولی درحال‌حاضر قیمت آن حدود 150 دلار است که درکنار آن یک مجموعه از بازی‌های کوچک به‌نام Kinect Adventures نیز به‌صورت مجانی به خریدار داده می‌شود تا مشتریان با قابلیت های Kinect بیشتر آشنا شوند.

بدون شک قیمت Kinect بسیار زیاد است تنها کمی ارزان‌تر از خود کنسول XBOX 360 است این درحالی است که PlayStation Move قیمت بسیار پایین‌تر و حدود 65 دلار دارد.

NewXbox360withKinectBundle

البته باتوجه‌به امکانات Kinect قیمت آن خیلی غیرمعقول نیست. Kinect می‌تواند تا شش نفر را در یک اتاق تشخیص دهد ولی دو نفر می‌تواند به‌صورت همزان بازی کنند. ولی در PlayStation اگر بخواهید دو نفره بازی کنید باید دو کنترلر 65 دلاری Move تهیه کنید. ولی اگر بخواهید تنها بازی کنید خوب جریان فرق می‌کند و تفاوت قیمت خیلی زیاد می‌شود.

راه‌های اتصال Kinect به Xbox 360

دو روش برای اتصال Kinect به Xbox 360 وجود دارد، اگر Xbox 360 شما از نوع جدید و باریک است یک پورت مخصوص اتصال به Kinect  در آن وجود دارد که ازطریق اتصال به آن هم برق و هم اطلاعات منتقل خواهند شد.

Kinect Data and Power Cable

ولی اگر کنسول Xbox 360 شما قدیمی است می‌توانید Kinect را به یکی از دو پورت USB کنسول خود وصل کنید ولی اتصال برق Kinect را نیز به‌صورت جداگانه باید انجام دهید.

Kinect USB Cable

برای استفاده از Kinect باید بین 2.5 تا 3 متر از آن فاصله بگیرید وگرنه درست کار نمی‌کند پس اگر در یک اتاق کوچک از کنسول خود استفاده می‌کنید Kinect در آن قابل استفاده نخواهد بود.

ما سعی کردیم جاهای مختلف را امتحان کنیم تا Kinect در حداقل فاصله کار کند و بهترین جا را در بالای تلویزیون به‌جای روی کنسول یافتیم ولی تغییر چندانی نکرد و هنوز حدود 2.5 متر فاصله نیاز بود.

در مجموع نصب و راه اندازی Kinect بسیار ساده است و براحتی قابل انجام است بلافاصله بعد از اتصال آن به XBOX و روشن کردن هر دو همه چیز آماده استفاده خواهد بود.

رابط کاربری Kinect

Kinect رابط کاربری و منوهای خود را دارد که ازطریق داشبورد ایکس باکس 360 قابل دسترس است. و تمام قابلیت های Kinect ازطریق همین منو قابل کنترل و تنظیم است.

بالافاصله پس از روشن کردن Xbox 360 و در صفحه ورود اگر به تلویزیون نگاه کنید و دست تکان دهید، Kinect چهره شما را تشخیص می‌دهد و به‌صورت خودکار شما را به اکانتان لاگین می‌کند. وقتی که در داشبورد XBOX هستید اگر به تلویزیون نگاه کنید و دوباره تکان کوچکی به خود دهید، وارد منوی Kinect خواهید شد.

در این منو شما می‌توانید به کنترل های Kinect دسترسی داشته و همچنین قادر خواهید بود به تمام محتویات سازگار با Kinect مانند بازی‌های که در کنسول نصب کرده‌اید، Sky Player، Last fm، Zune Music و بسیاری از سرویس‌های­ دیگر دست یابید.

شما با داشتن Kinect هنوز هم می‌توانید با استفاده از دسته های سابق کنترگر وارد قسمت های مختلف شده یا گزینه خاصی را از منو ها انتخاب کنید ولی آنچه مایکروسافت می‌خواهد این است که با اشاره دست وارد قسمت های مختلف شوید.  اگر شما دست خود را به سمت تلویزیون بگیرید یک آیکون دست روی صفحه ظاهر می‌شود سپس اگر دست خود را حرکت دهید آیکون دست نیز روی صفحه جابه‌جا می‌شود اگر تمایل داشتید گزینه خاصی را انتخاب کنید دست خود را مشت کنید.

Kinect Interface

یک دایره کنار آیکون دست وجود دارد که نشان می‌دهد چقدر باید دست را مشت کرده نگه دارید تا گزینه انتخاب شود. این زمان کمی زیاد و خسته کننده و آزار دهنده است. در بعضی از بازی ها مانند Dance Central این مشکل بیشتر به چشم می خورد انتخاب گزینه‌های مطلوب با دست کمی سخت و آزار دهنده است. در نهایت به‌نظر شخصی من جابه‌جا شدن در منو های مختلف با دسته های کنترلر قبلی XBOX ساده تر و راحت است و دلیلی برای استفاده از دست نمی بینیم.

کنترل صدا در Kinect

زمانی‌که از سرویس‌هایی همچون Sky Player یا Zune Music استفاده می‌کنید امکانات صداری Kinect بسیار جالب توجه هستند. وقتی عبارت Xbox را به زبان بیاورید لیست از دستورها ممکن به‌صورت یک منو روی صفحه ظاهر می‌شود بعنوان مثال اگر در حال پخش موزیک یا فیلم هستید منوی باز شده شامل دستورها Pause/Play/Stop/Rewind/Fastforward/faster/Slower خواهد بود.

Kinect Microphone

کارایی و بازده Kinect

قابلیت های جذاب Kinect انکار ناپذیر هستند، Kinect یک سیستم فوق‌العاده است اما برای لذت بردن واقعی شما ممکن است بخواهید حقایق و مشکلات آن را نیز بدانید.

[div class="notice" class2="typo-icon"]اگر شما بدنبال این هستید که در مقابل صفحه تلویزیون بایستید و حرکاتی که می‌خواهید را انجام دهید و بلافاصله کاراکتر بازی حرکات شما را سریع، کامل و بدون تأخیر انجام دهد، مجبوریم شما را ناامید کنیم چون در بسیاری از بازی ها این امر امکان‌پذیر نیست.[/div]

Kinect درواقع کمتر برای انجام، انعکاس و نمایش دقیق حرکات شما است و درواقع کنترلریست که توسط حرکات بدن شما کار می‌کند.

بعنوان نمونه در بازی Fighters Uncaged زمانی‌که مبارزات را با حرکات خود انجام می دهید تأخیر قابل ملاحظه تا نمایش تأثیر آن‌ها وجود دارد و  ضربات و مشت زدن های شما روی صفحه با تأخیر نمایش داده می‌شود.

این مشکل در بازی‌های دیگر نیز وجود دارد بعنوان نمونه در بازی کوچک River Rush که در  Kinect Adventure وجود دارد شما باید کج شوید یا بپرید تا موانع را رد کنید اما کاراکتر شما در بازی به خوبی و در زمان مناسب حرکات شما را منعکس نمی‌کند و تأخیر انجام حرکات قابل مشاهده و آزاردهنده است.

Kinect Jump

همچنین مهم نیست شما چقدر و به چه ارتفاعی می پرید کارکتر بازی شما همیشه به اندازه مشخصی می پرد. و این موضوع خوشایند نیست. این ایراد به این دلیل ارخ می‌دهد که در بسیاری از بازی ها انمیشن ها به‌صورت ثابت و از قبل تعیین شده‌اند و حرکات از قبل ذخیره شده‌اند و قادر نیستند دقیقا حرکات شما را انجام دهند.

در بسیاری از بازی ها تأخیر Kinect تأثیری ندارد

در بسیاری از بازی ها تأخیر در انجام حرکات مشکل ساز نیست  بعنوان مثال در بازی Dance Central شما باید حرکات را براساس موزیک انجام دهید و تأخیر در آن نقشی ندارد. فقط باید فاصله بین حرکان و نوع حرکت به موقع و براساس موزیک انجام شود. بازی‌های بسیاری برای سلامت و ورزش نیز وجود دارد که مشکل تأخیر و لگ در آن‌ها تأثیری ندارد از آن جمله می‌توان به Ultimate Workout یا Biggest Loser اشاره کرد. در این بازی ها تنها باید موقعیت بدن و تعادل به خوبی حفظ شود و نیازی به حرکات سریع یا مشت لگد زندن نیست.

[inset side="right" title=""] تصور کنید که در یک بازی یوگا شما حرکات را انجام دهید و بعد Kinect آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند و سپس اشتباهات شما را اعلام کند. درواقع Kinect برای اینگونه امور خوب است.[/inset]

درواقع Kinect کنسول XBOX 360  را برای استفاده کننده های معمولی و بازیکن های غیرحرفه ای نیز جذاب کرده است و در حقیقت بازار هدف آن حرفه‌ای های بازی‌های کامپیوتری نیست.

دقت Kinect

زمان نسبتا زیادی طول می کشد تا با کار کردن با Kinect عادت کنید فاکتور تأخیر و لگ را هم کنار بزاریم باز هم گرفتن توپ پینگ پنگ در بازی سخت است چون باید خود را جای کاراکتر داخل بازی بگذارید و تصمیم بگیرید و بجای آن حرکت کنید زمانی‌که تأخیر انتقال دستورها را نیز به آن اضافه کنید بازی کردن با Kinect دشوارتر می‌شود.

در حقیقت ما بیشتر دوست داشتیم که خود را داخل بازی تصور کنیم نه خارج ولی در کل چنین احساسی به ما دست نداد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای همه اتفاق بیافتد این است که زمان بازی کسی وارد دید Kinect شود آنوقت حسگرهای Kinect تمرکز را از روی شما به شخص دیگر خواهد کرد و دچار مشکل خواهید شد.

جمع بندی:

درست است که انتقادات زیادی به Kinect شده است، شبیه مواردی که ما ذکر کردیم ولی در حقیقت به‌نظر ما Kinect وسیله خوبی است. بسیاری از انتقاداتی که از Kinect می‌شود از جانب گیمرهای قدیمی و حرفه‌ای XBOX است که بدنبال جذابیت جدیدی بودند ولی پس از آزمایش آن خیلی راضی نبودند. اما Kinect درواقع برای حرفه‌ای ها نیست هرچند قرار است بازی هایی برای حرفه‌ای ها نیز ساخته شود که با Kinect سازگار باشد ولی درواقع مخاطب Kinect طیف وسیع تری است و مناسب دو دسته است: یک گیمرهای معمولی و دو افرادی که گیمر نیستند ولی بدنبال کسب کمی هیجان و تفریح هستند.

Kinect for Family

Kinect کنسول بازی XBOX 360 را از وسیله برای تفریح جوان ها به وسیله سرگمی خانواده تبدیل می‌کند.

منابع: Techrader | Digitaltrend

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات