3D در خانه: تکنیک های عکس برداری - بخش دوم

در بخش قبلی تکنیک های نمایش تصاویر سه بعدی را بررسی کردیم. در این بخش می خواهیم تکنیک های عکس برداری سه بعدی را مورد بررسی قرار دهیم. در قسمت بعدی نیز مقاله سه بعدی در خانه را با فیلم‌برداری سه بعدی ادامه خواهیم داد.
تبلیغات

بخش دوم : تکنیک های عکس برداری

موضوعی که کاملا روشن است این است که ما برای ساخت تصویر سه بعدی نیاز به تصویر برداری از دو زاویه مختلف از سوژه مورد نظر خود داریم. برای این کار گرفتن دو شات، ساده ترین راه ممکن است ولی به علت این که ممکن است در بین این دو شات سوژه جا بجا شود یا عوامل محیطی دست خوش تغییر شوند این روش برای عکس برداری از سوژه های ثابت قابل استفاده خواهد بود.

مقاله‌های مرتبط:

    در نظر داشته باشید که زاویه ای که برای گرفتن دو تصویر استفاده می‌کنید دست خود شما است ولی باید سوژه در مرکز باقی بماند. هرچه زاویه شما بیشتر باشد عمق میدان بیشتری خواید داشت. عمق میدان زیاد از حد نیز باعث عدم همپوشانی مناسب و از دست رفتن جلوه واقعی عکس می‌شود. در ضمن با توجه به ساختار پخشی که مد نظر دارید هرچه زاویه شما بیشتر شود احتمال بیشتر شدن Crosstalk وجود دارد. برای این منظور دقت کنید که فاصله دو چشم از یک دیگر چند سانت بیشتر نیست ولی چون زاویه پوشش چشم انسان و لنز های دوربین عکاسی با هم متفاوت هستند شما معمولا نیاز با فاصله بیشتر و زاویه ی بیشتری دارید. با تمرین و تجربه اندازه این فاصله را بدست خواهید آورد. برای شروع توصیه می‌کنیم بین هر کدام از شات ها 10 سانت فاصله بگذارید.

    به تصویر زیر دقت کنید (زاویه ها در این تصویر برای درک بهتر کشیده شده‌اند)

    3d-photo-01

    کادر و خطوط قرمز رنگ نشان‌دهنده دید شما با چشم چپ است، بهتر است بگوییم تصویر چپ و همینطور کادر و خطوط آبی متعلق به تصویر سمت راست.

    در نظر داشته باشید که به علت تغییر زاویه دید کادر نهایی شما هرگز همپوشانی 100% نخواهد داشت و باید در نهایت فصل مشترک این دو تصویر که با حاله ی طوسی مشخص شده را انتخاب کنیم. خطوط سبز رنگ نشانه مرکز عکس شما است که باید ثابت بماند.

    لنز های سه بعدی:

    با توجه به توضیحات بالا احتمالا عکاسی با این طریق خیلی برای شما راحت نباشد. به همین منظور روش‌های دیگری را پیشنهاد خواهیم کرد. روش اول استفاده از لنز های سه بعدی است، قابل سوار شدن روی دوربین‌های SLR- این لنز ها در رنج های مختلف و همینطور با قیمت‌های مختلف دردسترس هستند.

    canon_3d_loreo

    خوبی استفاده از این لنز ها ثبت تصویر از هر دو زاویه در یک زمان است و مشکل تکان خوردن سوژه از بین می‌رود ولی دارای چند اشکال هستند. یکی این که تغییر زاویه در آن‌ها تعبیه نشده و فاصله دو بخش عدسی از هم ثابت است. دیگر اینکه افرادی که از دوربین‌های SLR استفاده می‌کنند علاقه بسیاری برای استفاده از حالت Tele یا حالت Wide دارند ولی این لنز ها فقط با فاصله کانونی ثابت دردسترس است و نمی‌توان انتظار عکاسی حرفه ای و ایده عال از آن‌ها داشت. نکته منفی دیگر که از همه مهم‌تر است اینکه عکس ثبت شده در دوربین شما با استفاده از این لنز نصف کیفیت را دارا خواهد بود چون به هر حال این لنز نگاتیو یا سنسور دوربین را به دو قسمت برای عکس چپ و راست تقسیم می‌کند. مانند نمونه زیر:

    3d-photo-03

    دو دوربین هم زمان :

    این روش دارای کیفیت بسیار بالا است ولی متقابلا هزینه آن نیز بالا است. در این روش عکس شما توسط دو دوربین ترجیحا هم سان که با هم همسان (Sync) شده‌اند ، گرفته می‌شود. علت هزینه بردار بودن آن مشخص است چون نیاز به دو دوربین دارید. ولی اشکالات استفاده از لنز سه بعدی را ندارد.

    3d-photo-04

    در این حالت دوربین‌ها روی پایه ی مخصوصی قرار می‌گیرند که قابلیت تنظیم فاصله را دارا است و می‌توان با استفاده از لنز های دوربین جلوه های بسیار خوبی به عکس داد. اکثر دوربین‌های دیجیتال امروزی قابلیت اتصال به یکدیگر و همسانی را دارا هستند.

    استفاده از دوربین‌های سه بعدی:

    تمامی این روش‌ها برای این بود که دوربین خوبی به‌عنوان دوربین‌ها سه بعدی وجود نداشت . گرچه هیجان بردن از تصاویر سه بعدی چیز جدیدی نیست و از گذشته وجود داشته ولی امروزه با کمک تکنولوژی این لذت به خانه نیز راه یافته. یکی از آسان ترین روش‌های عکس برداری سه بعدی استفاده از دوربین‌های سه بعدی است. متاسفانه این دوربین‌ها در حال حاضر دارای قیمت‌های بسیار بالایی بوده و قابلیت تنظیم فاصله در آن‌ها نیز وجود ندارد، البته با توجه به ساختار دوربین، اضافه کردن این خاصیت سخت به نظر نمی رسد. برای مثال می‌توان به دوربین Fuji W1 اشاره کرد که در این رنج بهترین کیفیت را دارا است.

    3d-photo-05

    در بخش بعدی به تکنولوژی ها و روش‌های فیلم‌برداری می‌پردازیم که بیشتر همانند تکنیک های عکاسی بوده – با اندکی تفاوت- و به شما کمک می‌کنیم یک عکس سه بعدی و عینک مخصوص را ساخته و از تصاویری که خودتان ثبت کردید لذت ببرید. با ما همراه باشید.

    سه بعدی در خانه: بخش اول: تکنولوژی های پخش | بخش دوم: عکس برداری سه بعدی

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات