10 همکاری بزرگ مایکروسافت و اپل

سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴
مطالعه 7 دقیقه
مایکروسافت و اپل دو شرکت مطرح در زمینه تکنولوژی هستند که بیش از دو دهه است که رقیب و یا شاید دشمن یکدیگرند. اما اگر شما در خلوت از هر یک از دو مدیر ارشد این شرکت ها یعنی Steve Ballmer و Steve Jobs در مورد بزرگترین رقیب شان بپرسید بدون شک پاسخ هر دو یکسان  خواهد بود:  Google
تبلیغات

به همین دلیل هر دو شرکت Microsoft و Apple علاقه بیشتری را به همکاری بایکدیگر نشان داده اند. هرچند این دو شرکت در طول این 2 دهه اخیر همکاری های زیادی با یکدیگر داشته و محصولات مختلفی را برای پلتفرم های دیگری ساخته اند ولی همواره دو رقیب سرسخت بوده اند.

آخرین همکاری این دو شرکت از طرف مایکروسافت با انتشار Microsoft Office Mac 2011 انجام شد. ولی این تنها همکاری مشترک این دو شرکت نیست در ادامه لیستی از 10 همکاری مهم این دو شرکت آمده است.

10. مایکروسافت در مجموعه نرم افزاری Office 2011 برنامه Outlook را برای Mac منتشر کرد.

هفته گذشته  26 اکتبر، مجموعه 2011  Microsoft Office برای سیستم عامل Mac منتشر شد و مایکروسافت بار دیگر مجموعه پرطرفدار خود را برای سیستم عامل Apple نیز منتشر کرد ولی این بار یک تغییر عمده در این مجموعه وجود داشت و آن هم اضافه شده Microsoft Outlook برای Mac  بود که جایگزین بسیار مناسبی برای نرم افزار فعلی پر از اشکال و باگ Mac  است.

10_apple_microsoft

9. Apple  و Microsoft هر دو استفاده از Blu-Ray را رد کردند.

طی سال های اخیر هر دو شرکت اپل و مایکروسافت تحت فشار بسیار زیاد در جهت استفاده از Blu-Ray قرار داشتند. مایکروسافت تحت فشار برای اضافه کردن Blu-Ray در کنسول بازی خود یعنی Xbox 360 و اپل نیز تخت فشار برای قرار دادن درایو Blu-Ray در کامپیوترهای Mac ولی هر دو یک دلیل را برای عدم استفاده از آن اعلام کردند: Blu-Ray یک راه حل کوتاه مدت و پرهزینه است. شاید این دو شرکت در این رابطه با یکدیگر هماهنگ نکرده بودند ولی رد Blu-Ray از جانب هر کدام باعث شد دیگری با قدرت بیشتری روی تصمیم خود پافشاری کند.

09_microsoft_apple

8. اپل مرورگر وب Safari را برای سیستم عامل ویندوز منتشر کرد.

Steve Jobs اعلام کرد که Apple قصد دارد برای سیستم عامل ویندوز نرم افزار تولید کند و آن را به دادن یک لیوان آب یخ به مردم جهنم تشبیه کرد و کمی بعد مرورگر وب Safari را برای Windows منتشر کرد.

مرورگر Safari در ویندوز موفقیت چندانی نداشت و کاربران زیادی  را جذب نکرد.

08_safari

7. سیستم عامل Leopard به ایمیل سرور Exchange متصل شد.

در سیستم عامل Mac OS X 10.6 Snow Leopard قایلیت اتصال به Microsoft Exchange اضافه شد و قابلیت اتصال نرم افزارهای داخلی این سیستم عامل مانند Mail, iCal و Address Book به Exchange میسر شد. اما این سرویس ها تنها می توانند به Exchange 2007 و یا جدیدتر متصل شوند و این ارتباط با مشکلات و باگ هایی نیز همراه است ولی این قدم بسیار مهمی برای ارتباط بین این دو شرکت محسوب می شد.

07_leopard_connect_to_exchange

6. با نرم افزار Boot Camp امکان نصب سیستم عامل ویندوز برروی Mac امکان پذیر شد.

در سال 2006 اپل در ساخت کامیپوترهای Mac از پردازنده های X86 ساخت Intel (همان پردازنده هایی که در اکثر کامپیوترهای مجهز به سیستم عامل ویندوز استفاده می شود) به جای پردازنده های PowerPC استفاده کرد. کمی بعد Apple نرم افزار Boot Camp را منتشر کرد Boot Camp بصورت مجانی به کاربران این امکان را می دهد تا سیستم عامل Windows Xp را برروی کامپیوتری های Mac ای که از پردازنده Intel استفاده می کنند نصب و در کنار سیستم عامل Mac OS X اجرا کنند.

06_bootcamp

5. مایکروسافت مجوز ارتباط iPhone با Activesync را داد.

زمانی که اولین iPhone  در سال 2007 منتشر شد مهمترین دستاورد گوشی های صفحه لمسی دنیا رقم خورد و امکانات بسیار بیشتری علاوه بر دسترسی به ایمیل ها در اختیار کاربران داده شد اما اولین iPhone مشکلاتی هم داشت چون هم نرم افزارهای محدودی داشت و هم امکان اتصال به سرورهای ایمیل شرکتی مانند Exchange را نداشت ولی این مشکلات در نسخه 3G iPhone حل شد و مایکروسافت نیز امکان اتصال گوشی های iphone از طریق Activesync (نرم افزار مایکروسافت تحت ویندوز که امکان اتصال گوشی های تلفن هوشمند را فراهم نموده و امکاناتی نظیر همگام کردن پست های الکترونیکی، فایل ها، کانتکت ها، تقویم و غیره را بین گوشی و ویندوز فراهم می کند) را فراهم کرد. بدین ترتیب تقویم، اطلاعات تماس و پست های الکترونیکی iPhone با ویندوز و Exchange و Outlook فراهم شد.

05_iphone

4. مایکروسافت 150 میلیون دلار در اپل سرمایه گذاری کرد.

درسال 1996 زمانی که Steve Jobs به شرکت Apple بازگشت و کمی بعد که مدیر ارشد این شرکت شد سعی کرد تصورات کارمندان شرکت را تغییر دهد و تصور آنها را نسبت به رقابت در مقابل مایکروسافت تغییر داد و فکر آنها را به مسیر آینده و پیشرفت شرکت جلب کرد. Steve Jobs در Macworld سال 1997 نیز  این موضوع را به اطلاع علاقمندان Apple رساند و اعلام کرد که مایکروسافت 150 میلیون دلار در Apple سرمایه گذاری کرده است و قرار است تولید نرم افزارهای تحت سیستم عامل Mac را ادامه دهد.

04_150MUSD

3. مرورگر وب مایکروسافت، Internet Explorer مرورگر پیشفرض Mac شد.

در سال 1997 و پس از اعلام همکاری مایکروسافت و اپل، نرم افزار مرورگر وب مایکروسافت برای Apple منتشر شد درهمان سال مایکروسافت توانست Internet Explorer را به محبوب ترین مرورگر وب دنیا تبدیل کند و رقیب اصلی خود Netscape را پشت سر بگذارد. IE پس مدت کمی به یکی از محبوب ترین نرم افزارهای Mac تبدیل شد.

03_ie_for_mac

2. اپل iPod سازگار با ویندوز تولید کرد.

یک سال پس از ورود iPod به بازار درسال 2001 اپل iPod را در بازار بزرگتری قرار داد و آن را سازگار با سیستم عامل ویندوز مایکروسافت کرد. در سال 2003 نیز نرم افزار iTune و فروشگاه آنلاین اپل ساخته شد که در آن هر موزیک به قیمت 99 سنت فروخته می شد که تا امروز میلیون ها موزیک در آن بفرش رسیده است.

02_ipod

1.مایکروسافت نرم افزار Word را برای Macintosh تولید کرد.

در دهه 1980 زمانی که Apple شروع به تولید کامپیوتر برای رقابت با کامپیوترهای IBM کرد مایکروسافت از اولین شرکت هایی بود که Apple را باور کرد و نرم افزار Microsoft Word  را برای Mac منتشر کرد کمی بعد Word به محبوب ترین نرم افزار کامپیوتر تبدیل شد.

01_mac_word

منبع: techrepublic

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات