با ورود AMD Bobcat کار پردازنده های Atom اینتل به پاپان می رسد

سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۲
مطالعه 2 دقیقه
بسیار کوچک ولی قدرتمند، پردازنده 1.6GHz Zacate به‌تازگی رسما عرضه شد. بازده بسیار خوب این پردازنده در اکثر سایت‌های IT مورد بحث قرار گرفته است. بسیاری معتقد هستند که AMD با عرضه این پردازنده رقیب قدرتمند خود اینتل را در بازار پردازنده‌های موبایل پشت سر خواهد گذاشت.
تبلیغات

Fusion دستاورد جدید AMD در طراحی پردازنده‌ها و نرم افزارهای مرتبط است AMD در فناوی Fusion واحد پردازش مرکزی (CPU) و GPU را یکپارچه کرده و آن را APU نامیده است APU ها قدرت و توان بالای داشته و برای وضوح تصویر HD، سه بعدی در یک پردازنده که APU نامیده می‌شود. APU ها در واقع رقیب اصلی پردازنده‌های Atom اینتل هستند و در دستگاه‌های پرتابل سبک همچون نت بوک ها بکار می‌روند. در حال حاضر پردازنده‌های Atom اینتل با مشکلات جدی برای پخش تصاویر HD و اجرای همزان چند کار مواجه هستند و AMD سعی دارد با عرضه پردازنده‌های AMD Fusion بازار را بدست گیرد. کدنیم این پردازنده‌ها Bobcat است. APU قدرت بسیار بالای دارند و به‌راحتی تصاویر HD و سه بعدی را پخش می‌کنند و پردازش موازی آن‌ها نیز بسیار بهتر از پردازنده‌های Atom اینتل است.

در مقایسه های مختلفی که بین پردازنده جدید AMD یعنی AMD Athlon 2650e 1.6GHz Zacate با قدرتمندترین پردازند موبایل اینتل یعنی Atom D510 دو هسته‌ای انجام شده است، پردازنده AMD در تمام موارد قوتی تر ظاهر شده و امتیاز بالاتری را کسب کرده است.

نکته بسیار اساسی در APU های جدید AMD یکی کردن CPU و GPU است یعنی APU ها هم پردازش مربوط به CPU را انجام می‌دهند و هم پردازش گرافیکی GPU. براساس آزمایش های انجام شده، Zacate در هر دو مورد موفق بوده است و در بین رنج پردازنده‌های موبایل از همه قوی تر است.

با توجه به قیمت مناسب این پردازنده و قدرت بسیار بالای آن انتظار می‌رود در بسیاری از نت بوک های آینده از آن این APU جدید AMD استفاده شود و این موضوع خطر بسیار جدی برای اینتل به شمار می‌رود. براورد می‌شود نت بوک های مجهز به APU های AMD قیمت حدود 500 دلار داشته باشند.

به‌زودی بررسی کامل این پردازنده و مقایسه آن با پردازنده‌های دیگر در زومیت منتشر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات