اگر می‌خواهید خاطرات بد خود را فراموش کنید تتریس بازی کنید

دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
اگر در گذشته دچار مشکلی شده‌اید، یا صحنه ای مشاهده کرده‌اید که همیش جلوی دیدگان شما است و از یادآوری آن زجر می کشید، به شما توصیه می‌شود Tetris بازی کنید. این نتیجه ای است که توسط یک تیم روانپزشکی دانشگاه Oxford به دست آمده است. 6 ساعت بازی Tetris خاطرات بد شما را به‌شدت کم رنگ می‌کند.
تبلیغات

آزمایش‌ها این دانشگاه نشان داده است :افرادی که به آن‌ها صحنه های غم انگیزی نشان داده شده و سپس 6 ساعت بازی Tetris انجام داده‌اند تمایل کمتری به یادآوری این صحنه ها دارند. این آزمایش در مرحله ابتدایی اینگونه انجام شد:

به 60 داوطلب صحنه های ویدئویی دردآور و دراماتیکی نمایش داده شد. بعد از نیم ساعت 20 نفر از آن‌ها به مدت 10 دقیقه تتریس بازی کردند.20 نفر از آن‌ها بازی‌های مبتنی بر نوشته انجام دادند(مانند جدول) و 20 نفر از آن‌ها هیچ بازی نکردند.

افرادی که تتریس بازی کرده بودند توانستند تعداد کمی از صحنه های دلخراش را به یاد آورند در حالیکه افرادی که هیچ کاری انجام ندادند صحنه های بیشتری به یاد می آوردند. این در حالی بود که افرادی که بازی‌های مبتنی بر متن انجام می دادند ، توانستند بیشترین صحنه ها را به یاد آورند.

قسمت دوم این آزمایش با این تفاوت انجام شد که تعداد اعضا 25 نفر بوده و زمان بازی ها به 4 ساعت افزایش یافت. نتیجه دقیقا مشابه بوده و افرادی که تتریس بازی می‌کردند صحنه های دلخراش کمتری را به یاد می آوردند.

در قسمت سوم آزمایش، زمان بازی به 6 ساعت افزایش یافت و مجددا نتیجه مشابهی حاصل گشت.

و اما علت این پدیده

زمانی که ما چیزی را تجربه می‌کنیم، ذهن ما دو پردازش را به‌طور موازی انجام می‌دهد:

  • پردازش دریافتی (آنچه احساس می‌شود، مشاهده می‌شود، شنیده می‌شود یا چشیده می‌شود )
  • پردازش مفهومی (مفهومی که این تجربه برای ما دارد)

زمانی که یک صحنه دلخراش را مشاهده می‌کنید پردازش دریافتی شما قوی تر عمل می‌کند و بنابراین برای فراموش کردن این صحنه باید به کاری بپردازید که پردازش دریافتی ذهن شما را اشغال کند. مانند بازی هایی که با دیدن می‌توانید پردازش کنید و احتیاج به تفکر عمیق و مفهومی ندارد . (مانند تتریس)

ولی بازی هایی همانند جدول که نیاز به تفکر و تامل دارند بخش پردازش مفهومی ذهن را درگیر می‌کنند. بنابراین تصاویر دلخراشی که شما مشاهده کردید همچنان در ذهنتان باقی می ماند و درگیر تفکرات دیگر نمی‌شود.

این آزمایش در سایت PLoS Medicine درج شده است. در صورتی که شما نیز تمایل دارید صحنه دلخراشی را از یاد ببرید به این لینک مراجعه فرمایید.

منبع: gizmag

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات