سنسور الکترونیکی پرتابل مواد منفجره را بهتر از سگ ها شناسایی می کند

جمعه ۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
بکارگیری بیش از 200 سنسور، این دستگاه را به وسیله ای فوق العاده حساس تبدیل کرده است و قابلیت پرتابل بودن آن نیز این امکان را فراهم کرده تا در هر مکانی به راحتی قابل استفاده باشد. یک پژوهشگر دانشگاه Tel Aviv  وسیله کوچک قابل حملی ساخته که قادر است انواع مختلف مواد منفجره را شناسایی می کند.
تبلیغات

Fernando Patolsky پژوهشگر و پروفسور در دانشگاه Tel Aviv و Beverly Sackler دانشجوی شیمی، سنسور الکترونیکی قدرتمندی را طراحی کرده اند که قادر است انواع مختلفی از مواد منفجره را شناسایی کند.

ابزارهای شناسایی قبلی مشکلات بسیاری داشتند که از آن جمله می توان به زمان طولانی تجزیه تحلیل و رمزگشایی ، ابعاد و وزن بسیار زیاد و گران قیمت بودن آنها اشاره کرد. جنبه های منفی اشاره شده، منجر به عدم استفاده از آنها در شرایط مختلف شده بود.

اما Patolsky  ابزاری را طراحی کرده است که هم ارزان است، هم وزن بسیار سبکی دارد و از همه مهمتر به راحتی قابل حمل است و همچنین خیلی سریع بدون نیاز به متخصصین این زمینه، بمب ها را شناسایی می کند. این سنسور الکترونیکی از مجموعه ای از سیم های نانو سیلیکونی که توسط ترکیبی از انواع مختلفی از مواد منفجره که به شکل ترانزیستورهای نانو در آمده اند ساخته شده است. حدودا 200 سنسور که قادر به تشخیص انواع مختلف مواد منفجره هستند در این وسیله بکار گرفته شده است.

nfig001

یکی از مزایای این سنسور قابل حمل بودن آن و قدرت تشخیص مواد منفجره از فاصله است. این سنسور قادر است برروی دیوار قرار گیرد تا مواد منفجره پشت دیوار را شناسایی کند. همچنین این سنسور قادر است نوع مواد منفجره را نیز تشخیص و اعلام کند.

در آزمایشات انجام شده این سنسور حتی یک خطا نیز نداشته است و در تمام موارد به خوبی ماده منفجره را تشخیص داده است.

نسل بعدی این سنسور قرار است خطرات میکروبی و سمی مانند وبا و سیاه زخم را تشخیص دهد.

منبع: Daily Tech

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات