مقایسه تلویزیون های سه‌بعدی سامسونگ و ال‌جی

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱
مطالعه 6 دقیقه
دو تلویزیون سه بعدی تولیدی شرکت‌های ساموسنگ مدل C8000 و ال جی مدل LX9500 را مورد آزمایش قرار دادیم. در ادامه تصاویر مختلفی از تلویزیون‌ها، عمق تصویر هر یک، Crosstalk ، عینک ها و سایر جوانب آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات

عینک هر دو تلویزیون براساس تکنولوژی یکسانی کار می‌کنند (Active shutter) و هر دو توسط USB قابل شارش شدن هستند. در تصویر زیر، عینک سمت چپ مربوط به تلویزیون‌های سامسونگ و عینک سمت راست متعلق به تلویزیون‌های ال جی است.

3dcomparison_small1

عینک الجی دور سر و روی گوش ها کمی محکمتر بوده ولی عینک ها به‌طور کل شبیه هستند. عینک تلویزیون LG در سمت چپ و عینک تلویزیون سامسونگ در سمت راست نشان داده شده است.

3dcomparison_small2

عینک ها به صورت مشابه عمل می‌کنند، اگر شما سر خود را کمی بچرخانید یا از صفحه تلویزیون زاویه بگیرید، تصاویر تیره خواهند شد.

3dcomparison_small9

اکر عینک را در به صورت عمودی (زاویه 90 درجه) نگه دارید تصویر تلویزیون تار خواهد شد. این اتفاق در تلویزیون‌های سه بعدی پلاسما نمی افتد. در صورتی که تمایل دارید علت این موضوع را بدانید، به مطلبی که زومیت قبلا در رابطه با مقایسه پلاسما و ال سی در تصاویر سه بعدی منتشر کرده است مراجعه کنید: مقایسه LCD و پلاسما؛بهترین برای 3D کدام است

3dcomparison_small8

تصاویر سه بعدی و عمق آن‌ها

هر دو تلویزیون عمق تصویر خوبی دارند. بین اشیا و زمینه تصویر کاملا فاصله وجود داشته و بیشتر اشیا با جزئیات قابل مشاهده هستند.

3dcomparison_small5

C8000 تصویر سه بعدی تیره تری از LX9500 داشته که باعث می‌شود به‌طور کل تصویر جذاب تری داشته باشید ولی تصاویر تیره به همین علت تیرگی و Brightness کمتر، خیلی واضح نیستند. Brightness یا روشنایی LX9500 بیشتر از C8000 است. Brightness برای تلویزیون‌های سه بعدی یکی از فاکتور های مهم به شمار می‌رود.

3dcomparison_small6

شیشه جلوی ال جی LX9500 نور را منعکس کرده و بنابراین در صورتی که نور زیادی به آن بتابد، کمی آزاردهنده است. C8000 در این زمینه بسیار بهتر عمل می‌کند.

آنچه در مورد هر دو تلویزیون وجود دارد این است که پدیده سه بعدی در آن‌ها از پلاسمای VT25 پاناسونیک قانع‌کننده تر هستند. زمانی که یک تصویر در تلویزیون پلاسمای VT25 در حال خروج از پنل باشد تصویر آن کمی تار و غیر طبیعی می‌شود.

3dcomparison_small4

در تولید تصاویر سه بعدی، LX950 موفق‌تر است. تصویر در این تلویزیون کمتر تار می‌شود. خصوصا زمانی که تصویر در حال نمایش منظره ای در پس‌زمینه بوده و شی خاصی را در جلوی آن نمایش می‌دهد تصویر در LX950 کمتر تار می‌شود.

3dcomparison_small3

تصاویر هر دو تلویزیون از پلاسما سه بعدی VT25 روشن‌تر هستند. بنابراین اگر بیشتر در طول روز از تلویزیون سه بعدی خود استفاده می‌کنید بهتر است یک LCD سه بعدی تهیه کنید. ولی اگر بیشتر اهل فیلم دیدن در شب و محیط های تاریک هستنید پلاسما نیز گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

Crosstalk سه بعدی

این پدیده باعث ایجاد هاله ای تار دور تصاویر می‌شود. در تصویر زیر سمت چپ، Crosstalk که مهم‌ترین پدیده در تلویزیون‌های سه بعدی است را مشاهده می‌کنید.

crosstalkmojasame

تلویزیون‌های سامسونگ و الجی هر دو معضل Crosstalk را دارند. ولی این معضل در VT25 وجود نداشت. از آنجا که پنل های LCD و LED کند هستند و Response Time و Refresh Rate پایینی دارند نمی‌توانند مسئله Crosstalk را حل کنند. در سامسونگ C8000 هاله دور تصاویر، کمی تیره و تار بوده و بنابراین باعث می‌شود بیشتر به چشم بیاید. نتیجتا C8000 دارای Crosstalk بیشتری است ولی میزان این Crosstalk به تصویر در حال پخش نیز بستگی دارد. در تصویری که رنگ‌های آن تیره باشد Crosstalk کمتر به چشم می آید. ولی در تصاویری که روشن هستند Crosstalk سامسونگ کاملا واضح است.

3dcomparison_small12

جمع بندی و اعلام نتیجه داوری

در کل کیفیت تصویر سه بعدی در هیچ یک از دو LCD نام برده شده خیلی عالی نیست. زیرا معضل Crosstalk در هر دو تلویزیون به چشم می خورد. C8000 تصاویر قوی تری ایجاد می‌کند که بعضی مواقع عمق بیشتری هم دارند ولی LG LX9500 روشنایی بیشتری داشته و Crosstalk کمتری هم دارد ولی به هرصورت در طول روز و به علت بازتاب نور شیشه جلوی آن، کمی اذیت کننده است.

3dcomparison_small11

در حال حاضر همچنان VT25 پاناسونیک بهترین تلویزیون سه بعدی است که به همه کاربران پیشنهاد می‌شود. این تلویزیون تقریبا Crosstalk ندارد که از مزایای بسیار مهم آن است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات