فیوژن؛ ربات حضور از راه دور کوله پشتی با قدرت کنترل دست‌‌ها

سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ربات حضور از راه دور جدیدی به نام فیوژن می‌تواند همانند کوله‌پشتی روی شانه‌های کاربر قرار گیرد و هر دو دست وی را کنترل کند.
تبلیغات

اکثر ربات‌های حضور از راه دور با محدودیت‌های مختلفی از جمله هزینه‌ی تولید و مشکلات فنی و مهندسی مواجه هستند. مهندسین دانشگاه کیئو ژاپن و دانشگاه توکیو، موفق به ساخت نمونه اولیه ربات حضور از راه دور یا telepresence شدند که می‌تواند همانند کوله‌پشتی به پشت کاربر بسته شود و مهارت‌های خوبی را به نمایش بگذارد.

ربات فیوژن همانند کوله‌پشتی به پشت کاربر بسته می‌شود. فیوژن، دارای دو دست و یک سر است که از راه دور می‌تواند توسط هدست واقعیت مجازی و کنترل، از راه دور کار کند. کار کردن با این ربات هم سرگرم‌کننده و جذاب است و هم کاربردهای آموزشی خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یامن سارایجی، طراح اصلی فیوژن می‌گوید:

ربات حضور از راه دور فیوژن، برای برقرار کردن تعامل با کاربر و یادگیری برخی مهارت‌ها از راه دور طراحی شده است. 
ربات کوله پشتی

سارایجی معتقد است که این ربات، نوعی تجربه‌ی جدید برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند اندام‌هایی از بدن خود را به‌صورت مشترک با ربات استفاده کنند. در اصل فیوژن، برای ایجاد تجربه‌ی به‌اشتراک‌گذاری جسم انسان یا body-sharing طراحی شده است. به‌همین دلیل ربات دقیقا پشت کاربر بسته می‌شود و بازوهای ربات روی دست‌های کاربر قرار می‌گیرد. ربات از دید استریو و صدای سه بعدی باینورال بهره می‌برد. بازوهای روباتیکی جالب‌ترین بخش این ربات جدید را تشکیل می‌دهند و با پیکربندی‌های مختلف قابل استفاده هستند. بازوهای ربات می‌توانند آزادانه به‌وسیله‌ی ربات یا به‌وسیله‌ی کاربر کنترل شوند. حتی امکان بستن بازوها به مچ‌های دست کاربر وجود دارد. 

وقتی بازوان ربات به مچ دست‌های کاربر بسته می‌شود، شرایط خاصی به‌وجود می‌آید. این حالت یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ربات را ایجاد خواهد کرد. در این حالت، طبق گفته‌ی سارایجی، ربات کاربردهای متعددی خواهد داشت. به‌عنوان مثال، متخصصین فیزیوتراپی می‌توانند تمرینات جدیدی را بدون نیاز به حضور فیزیکی در کنار بیماران خود با آنها تمرین کنند. ربات روند بهبود بیماران را تسریع می‌کند. این ربات برای سالمندان که نیاز به تمرینات مهارتی دارند، بسیار مناسب خواهد بود. البته، همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر تنها نمونه اولیه‌ی ربات طراحی شده است و دارای برخی نواقص جرئی است که باید برطرف شوند.

ربات کول پشتی

سارایجی معتقد است:

در شروع استفاده از ربات، ممکن است کمی تاخیر در حرکت بازوها را تجربه کنید که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. هم‌چنین زاویه‌ی دید کاربر ربات حضور از راه دور، به‌دلیل قرار گرفتن سر ربات در کنار سر کاربر اصلی، تقریبا نزدیک به زاویه دید کاربر انسانی است، ولی با زاویه دید تا حدی متفاوت هم هست که به‌مرور کاربر به این تفاوت عادت می‌کند.

با این وجود، هنوز مشخص نیست که ربات کوله‌پشتی فیوژن به یک پروژه‌ی تجاری تبدیل خواهد شد یا خیر. در هر صورت، طراحی منحصربه‌فرد فیوژن، منجر به شکل‌گیری ایده‌های جالبی در ساخت ربات‌های حضور از راه دور آینده ایجاد خواهد کرد. حتی می‌تواند ایده‌هایی برای طراحی اندام‌های اضافی در بدن انسان مطرح کند که واقعا جالب خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات