سوءاستفاده ۲۰ تریلیون دلاری یک کاربر از باگ عرضه رایگان بیت کوین توسط صرافی ژاپنی

یک‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هفته گذشته، صرافی‌ ژاپنی زایف به‌صورت سهوی برای مدتی کوتاه، قیمت بیت‌کوین‌ را صفر دلار اعلام کرد و کاربری فرصت‌طلب با استفاده این باگ، در پی بیرون کشیدن ۲۰ تریلیون دلار بیت‌کوین از این صرافی بود.
تبلیغات

پیش‌بینی‌ناپذیری ذاتی رمزارزهایی از قبیل بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران زیادی را به طمع انداخته است که سوار بر امواج نوسان‌های قیمتی آن‌ها شوند و سودهای کلانی به جیب بزنند. در این میان هر از چندگاهی باگ‌هایی در صرافی رمز ارزها به‌ وجود می‌آیند که ممکن است همه را به دردسر بیندازد. اخیرا صرافی ژاپنی زایف (Zaif) به‌طور کاملا تصادفی، قیمت بیت‌کوین را برای مدتی کوتاه، صفر دلار نشان داد؛ اتفاقی که باعث شد یکی از سرمایه‌گذاران فرصت‌طلب تلاش کند تا مبلغ سرسام‌آور ۲۲۰۰ تریلیون ین (حدودا ۲۰ تریلیون دلار) از این صرافی بیرون بکشد.

داستان از این قرار است که هفته گذشته، صرافی زایف که دارای مجوزهای قانونی لازم از طرف دولت ژاپن است، برای مدتی در حدود ۲۰ دقیقه در تابلوی قیمت خود، بهای خرید بیت‌کوین را روی صفر دلار قفل کرده بود. متعاقبا بسیاری از مشتریان به‌سرعت دست به کار شدند تا بتوانند از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنند و با خرید مقادیر کلانی از این دارایی دیجیتال کمیاب و فروش مجدد آن در فرصت‌های آتی، سودهای سرشاری به جیب بزنند. در میان این مشتریان، یکی از همه جاه‌طلب‌تر بود؛ کسی که سعی داشت با صید ماهی از این آب گل‌آلود، بیش از ۱۰۰ برابر کل ارزش بازار جهانی بیت‌کوین سود کند.

به گزارش رویترز، زایف به‌محض کشف این باگ در سیستم خود، تمامی تراکنش‌های انجام‌شده در آن بازه زمانی را ابطال کرد؛ اما این کار نتوانست آن تریلیاردر احتمالی را از تلاش برای به جیب زدن یک سود هنگفت بازدارد.

این باگ و پیامدهای منفی مرتبط با آن، در زمانی ظاهر شده‌اند که از اعلام موضع دولت ژاپن مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌کوین به‌عنوان یک روش پرداخت قانونی، زمان زیادی نمی‌گذرد. در پیش گرفتن چنین سیاستی در قبال بیت‌کوین در تمامی اقتصادها رویکرد بسیار نادری است و ژاپن را تبدیل به اولین کشوری می‌کند که در قلمرو رمزارزها دست به چنین کاری می‌زند. از این رو، احتمال دارد که اتخاذ چنین رویکردی سایر دولت‌ها را برای اعلام موضع رسمی در قبال بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به تکاپو وادار کند.

به‌طور کلی نگرانی در مورد تلاش‌های جهانی برای ممنوعیت داد و ستد رمزارزها یا وضع مقررات محدودکننده بر آن‌ها چندان محلی از اعراب ندارد؛ اما دولت‌هایی از قبیل چین، ساز مخالف علیه رمزارزها کوک کرده‌اند و می‌خواهند اقدامات محدودکننده‌ای را در دستور کار خود قرار دهند. از این رو، دور از انتظار نیست که چنین اقداماتی تأثیری مخرب بر روند رو به رشد رمزارزها بر جای بگذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات