فضاپیمای سایوز سه فضانورد را در پروازی فوق‌سریع به ایستگاه فضایی بین المللی حمل کرد

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
یک فضانورد آمریکایی و دو کیهان‌نورد روس امروز در تداوم حضور ۲۰ ساله‌ی انسان در مدار زمین، در سفری رکوردشکن که تنها سه ساعت طول کشید، به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل شدند.
تبلیغات

کیت روبینز، از ناسا، به‌همراه سرگئی ریژیکوف و سرگئی کودسیرچکوف، کیهان‌نوردان روس، امروز در ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی (۹:۱۵ به وقت ایران) برفراز راکت سایوز از پایگاه فضایی بایکانور در قزاقستان به مدار زمین پرتاب شدند. فضاپیمای حامل سه خدمه پس از پهلوگیری دومداری در ساعت ۴:۵۲ به وقت محلی (۱۲:۲۲ به وقت ایران) به ماژول راسویت در ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

مأموریت امروز نخستین سفر فضایی سرنشین‌دار بود که در آن از برنامه پرواز فوق‌سریع استفاده شد. در این برنامه، سایوز به‌جای پیمودن مسیر شش‌ساعته یا دوروزه، تنها سه ساعت پس از پرتاب به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسد. ریژیکوف در کنفرانسی خبری پیش از پرتاب گفت: «این پهلوگیری دومداری از مدت‌ها پیش مدلسازی شده است. رسیدن به ایستگاه بسیار کوتاه‌تر از سفر از مسکو تا بایکانور خواهد بود.»

پرتاب روبینز و ریژیکوف و کودسیرچکوف دوونیم هفته پیش از ۲۰ سالگی اقامت نخستین خدمه در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود. خدمه‌ی اکسپدیشن ۱ نیز شامل یک فضانورد آمریکایی به‌نام ویلیام شفرد و دو کیهان‌نورد روس به‌نام‌های یوری لونچاکوف و سرگئی کریکالف بود. اقامت این سه فضانورد در ایستگاه مداری در دوم نوامبر سال ۲۰۰۰ (۱۲ آبان ۱۳۷۹) آغاز شد.

روبینز می‌گوید:

بیست سالگی حضور پیوسته‌ی انسان در فضا، رویدادی مهم خواهد بود و تصور می‌کنم هر سه‌ی ما به بودن در آنجا در طول این زمان چشم دوخته‌ایم. فکر می‌کنم ایستگاه فضایی بین‌المللی یکی از شگفت‌انگیزترین دستاوردهای مهندسی در تاریخ بشر است و قطعا مقامی بسیار بالا در موفقیت‌های پروازهای فضایی دارد. دیدن این ماشین بسیار عظیم در فضا همچنان پس از بیست سال واقعا شگفت‌آور است؛ سازه‌ای که تماما به‌دست انسان‌ها ساخته‌شده و از سطح زمین به پرواز درآمده است.

پیش از رسیدن فضانوردان پرتاب امروز، خدمه‌ی اکسپدیشن ۶۳ شامل کریس کسیدی، فرمانده و فضانورد ناسا و آناتولی ایوانیشین و ایوان وگنر، مهندسان پرواز روسکاسموس، در ایستگاه فضایی حضور داشتند. هر شش عضو خدمه اکنون به‌همراه یکدیگر به‌مدت هفت روز فعالیت خواهند کرد و سپس کسیدی به‌همراه همکاران روس خود سوار بر سایوز، ایستگاه را به مقصد زمین ترک خواهند کرد.

خدمه اکسپدیشن ۶۴

خدمه اکسپدیشن ۶۴. از چپ به راست کیت روبینز، سرگئی ریژیکوف و سرگئی کودسیرچکوف

اکسپدیشن ۶۴ با فرماندهی ریژیکوف به کار ادامه خواهد داد و سپس با پرتاب مأموریت کرو ۱ اسپیس ایکس، چهار فضانورد دیگر به آن‌ها ملحق خواهند شد. مایکل هاپکینز و ویکتور گلوور و شانون واکر از ناسا و سوئیچی ناگوچی، فضانورد سازمان هوافضای ژاپن، قرار است اوایل نوامبر در نخستین مأموریت عملیاتی فضاپیمای کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کنند.

خدمه‌ی اکسپدیشن ۶۴ در طول اقامت ۶ ماهه‌ی خود صدها آزمایش علمی و فناوری را در انواع مختلف رشته‌ها شامل زیست‌شناسی، زیست‌فناوری، فیزیک و علوم زمین انجام خواهند شد. روبینز گفت: «ما قصد داریم برخی چیزهای واقعا جالب مثل بافت‌های چاپ زیستی و رشد سلول‌ها در فضا و البته تداوم فعالیتمان روی توالی‌یابی DNA را آزمایش کنیم.» روبینز در سال ۲۰۱۶ به نخستین فضانوردی تبدیل شد که در فضا توالی‌یابی DNA انجام داده است.

سه ساکن ایستگاه فضایی بر رسیدن چند فضاپیمای بازتأمین محموله ازجمله نسل دوم فضاپیمای باربری دراگون اسپیس ایکس و فضاپیمای سیگنوس نورثروپ گرومن نظارت خواهند کرد. سه فضانورد ممکن است در طول اقامت خود نخستین اتصال فضاپیمای مسافربری بوئینگ به‌نام استارلاینر را نیز مشاهده کنند. این فضاپیما قرار است نخستین آزمایش پرواز مداری غیرنشین‌دار خود را در اوایل ۲۰۲۱ انجام دهد.

سایوز به‌کاررفته در پرواز امروز شصت‌وسومین فضاپیمای سایوز بود که از سال ۲۰۰۰ تاکنون به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌شود. این فضاپیما همچنین با پرتاب امروز خود، صدوشصت‌وچهارمین مأموریت سایوز از سال ۱۹۶۷ را رقم زد و صدمین فضاپیمای مسافربری بود که به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات