۲ نرم‌افزار عالی برای نظارت بر مصرف اینترنت در ویندوز

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۱
مطالعه 4 دقیقه
بسته‌ی اینترنت شما زود به اتمام می‌رسد و نمی‌دانید کدام سرویس یا اپلیکیشن اینترنت را بیشتر مصرف می‌کند؟ راه‌کار اینجا است.
تبلیغات

در این مطلب قصد داریم تا دو برنامه سبک و ساده ولی بسیار کاربردی را معرفی کنیم. این دو نرم‌افزار مجانی می‌توانند در کنترل مصرف اینترنت (که در کشور ما معضل بزرگی است) به شما کمک کنند و چندین ابزار کاربردی شبکه را در یک مکان به شما ارائه دهند. با این برنامه‌ها می‌توانیم کنترل کاملی روی ترافیک اینترنت و اطلاعات دریافت یا ارسال شده خود داشته باشید. با زومیت همراه باشید.

اگر شما هم سرویس اینترنت با پهنای باند محدود دارید، کنترل مصرف روزانه اینترنت امری ضروری است. حتی اگر پهنای باند شما محدود نیست، نرم‌افزار نظارت بر پهنای باند می‌تواند بسیار کاربردی باشد، چرا که این نوع نرم‌افزارها عملیات دیگر مثل اندازه‌گیری سرعت و عیب‌یابی اتصال اینترنتی را در کنار هم ارائه می‌کنند. این روز‌ها بسیاری از ما به چندین شبکه متصل می‌شویم و یک برنامه خوب نظارت اینترنت می‌تواند همه این ارتباطات و یا فقط برخی از آنها را تحت نظر قرار دهد. پس با دانستن این موارد، اجازه دهید نگاهی به دو نرم‌افزار عالی سیستم‌های ویندوزی برای نظارت بر استفاده از اینترنت بیندازیم.

NetWorx

NetWorx یک ابزار رایگان و کوچک برای اندازه‌گیری پهنای باند است که در System Tray (گوشه سمت راست پایین صفحه، کنار ساعت) فعال می‌شود و چهارچشمی مراقب اتصالات شبکه شماست. این برنامه به شما گزارش استفاده از شبکه، اعلانات فعالیت‌هایتان، و همچنین سایر ابزار‌های تست شبکه را ارائه می‌کند. شما می‌توانید از آن نه تنها برای نظارت بر اینترنت‌ و ترافیک بیش از حد استفاده کنید، بلکه به عنوان یک «سگ نگهبان» (Watchdog) برای مسائل مربوط به شبکه از آن بهره گیرید. در ادامه خلاصه‌ای از ویژگی‌های موجود در این نرم‌افزار ۳.۱ مگابایتی آورده شده است.

NetWorx

Speed Meter: این ابزار سرعت پهنای باند شما را می‌سنجد و در کنار آمار استفاده از اینترنت، گزارش تاریخ و ساعت دقیق شروع محاسبه سرعت و حداکثر نرخ تبادل اطلاعات را نیز ارائه می‌کند.

Usage Statistics: شما می‌توانید اطلاعات را در مقیاس روز، هفته، ماه و همچنین دوره‌های دلخواه مشاهده کنید. همچنین می‌توانید این اطلاعات را به صورت نمودارهای رنگی داشته باشید.

Quota: پهنای باندتان را سهمیه‌بندی کنید و برنامه را طوری تنظیم کنید که اگر مصرف از درصد مشخصی عبور کرد، از آن مطلع گردید.

Trace Route و Ping: ابزارهای نظارت بر شبکه مثل Trace Route و Ping به تشخیص مشکلات بالقوه شبکه، مثل بسته‌های اطلاعات از دست رفته و قطع شدن ارتباط کمک می‌کنند.

NetStat: می‌توانید از این ابزار برای بررسی ارتباطات فعال ورودی و خروجی TCP/IP استفاده کنید و همچنین می‌توانید از آن برای بررسی این که آیا بدافزاری به شبکه شما متصل است، در کنار موارد دیگر بهره گیرید.

NetWorx کاملا قابل سفارشی سازی است و می‌توانید وارد بخش تنظیمات شوید تا گزینه‌های مثل رنگ نمودارها، برقراری خودکار تماس، عملیات مربوط به اعلانات و ... را تنظیم نمایید.

این نرم‌افزار در نسخه‌های قابل نصب شدن و همراه (پرتابل) موجود است و با ویندوز 2000، XP، 2003، Vista، Seven و 2008 (هم ۳۲ بیتی و هم ۶۴ بیتی) کار می‌کند.

Freemeter

این نرم‌افزار یک ابزار نظارت بر پهنای باند دیگر است که می‌توانید از آن برای زیر نظر گرفتن میزان استفاده اینترنت در ویندوز استفاده کنید. این ابزار حتی از NetWorx نیز کوچک‌تر است و فقط ۱۲۰ کیلوبایت حجم دارد. فایل EXE آن بصورت مستقل اجرا شده و نیازی به نصب ندارد. این موضوع باعث می‌شود تا به عنوان یک ابزار همراه برای چک کردن ترافیک اینترنت روی هر کامپیوتری، بسیار مناسب باشد.

Freemeter

Freemeter نمودار ساده‌تری دارد اما می‌توانید آن را با فواصل زمانی به روزرسانی نمودار، مقیاس پهنای باند و واحدهای اندازه‌گیری سفارشی کنید.

این نرم‌افزار، ابزارهای بیشتری مثل یک ذخیره‌کننده URL و یک ابزار بررسی ایمیل POP و IMAP نیز دارد. ابزار Email Checker نیاز به .net Framerwork نسخه ۳.۵ یا بالاتر دارد.

ابزارهایی چون Ping و Tracer Route کمک می‌کنند تا بتوانید سلامت همه شبکه‌هایتان را بررسی نمایید.

Freemeter روی همه نسخه‌های ویندوز کار می‌کند. این ابزار روی کامپیوترهای ۶۴ بیتی تست نشده است اما گزارش شده که روی آنها نیز به خوبی کار می‌کند. هر دوی این نظارت کننده‌های پهنای باند اینترنت خوب کار می‌کنند و برای یک کاربر معمولی به اندازه کافی ساده و روان هستند.

از آنجا که این ابزار بسیار سبک هستند و از طرفی خاصیت همراه (پرتابل) نیز دارند، شما هم باید حداقل یکی از آنها را داشته باشید. انتخاب شما کدام خواهد بود؟ اگر نرم‌افزار بهتری می‌شناسید آن را با دیگران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات