هرآنچه درباره‌ی PlayStation App و PS4 Remote Play باید بدانید

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
مطالعه 10 دقیقه
ریموت‌پلی یکی از قابلیت‌های رقابتی تلفن‌های سونی است؛ این قابلیت با اپلیکیشنی به نام PlayStation App کامل می‌شود و تجربه‌ای متفاوت را در اختیار علاقمندان به بازی قرار می‌دهد. اما این قابلیت‌ها چیستند و چطور کار می‌کنند؟ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

سرگرمی و بازی‌های ویدیویی، به عضوی جدایی ناپذیر در دستگاه‌های موبایل، شده‌ است و شاهد هستیم شرکت‌های بزرگ دنیا سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این بخش انجام می‌دهند. یکی از این شرکت‌ها، سونی است که به واسطه‌ی پیشینه‌ی ۲۰ ساله‌ی خود در ساخت و توسعه‌ی پلتفرم پلی‌استیشن، توانایی‌های بیشتری نسبت به دیگر کمپانی‌های دنیا در بخش سرگرمی‌ و بازی‌های ویدیویی بر روی موبایل از خود نشان ‌داده است. در ادامه، به بررسی قابلیت‌های تعاملی پلی‌استیشن و دستگاه‌های موبایلی و تبلت سری اکسپریا سونی خواهیم پرداخت.

PlayStation App

از نسل هفتم کنسول‌های بازی و ورود کنسول‌های پلی ‌استیشن 3 و ایکس ‌باکس 360، علاوه بر جهش گرافیکی، تغییرات بزرگی در کاربرد کنسول‌های بازی پیش آمد و ارتباطات آنلاین، به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های رشد پلتفرم‌های بازی بدل شد. کنسول‌ها نه تنها ابزاری برای بازی‌کردن، بلکه محلی برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی، سرگرمی‌های خانوادگی و ورود به شبکه‌های اجتماعی شدند. با ورود گوشی‌های هوشمند، دایره‌ی توسعه‌ی آنلاین کنسول‌های بازی هم گسترده‌تر شد و این ابزارها توانستند راه خود را به گوشی‌های موبایل هم باز کنند. سونی با معرفی اپلیکیشن پلی ‌استیشن در سال ۲۰۱۱ برای پلتفرم‌های iOS و اندروید، قدمی مهم برای ارتباط هر چه بیشتر کاربران پلی‌استیشن برداشت. اما کاربردهای این اپلیکیشن چیست؟

PlayStation-App-1

 

 

پس از نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن PlayStation، با محیط آشنا و منظمی مواجه می‌شویم که شامل بخش‌های متنوعی مانند یک شبکه‌ی اجتماعی است. برنامه به حساب کاربری شبکه‌ی پلی‌استیشن متصل می‌شود و تمام اطلاعات مهم شامل دوستان، پیام‌ها و فعالیت‌های آنلاین تحت شبکه‌ی PSN به این برنامه منتقل خواهند شد که همگی قابل مدیریت هستند. به محض وارد شدن به حساب کاربری، بخش‌بندی‌های منظم در وسط صفحه‌ی اصلی برنامه خودنمایی می‌کنند. در مربع بزرگی که What’s New نام دارد، می‌توانید آخرین فعالیت‌های دوستان خود را مشاهده کنید. این فعالیت‌ها لحظه به لحظه بروز می‌شوند و کمک می‌کنند تا متوجه شوید کدام یک از دوستانتان مشغول انجام بازی هستند، چه کسی در کدام بازی «نشان» (Trophy) کسب کرده و چه رویدادهایی در شبکه‌ی پلی‌استیشن اتقاق افتاده است.

مقاله‌های مرتبط:

    با لمس مربع Store، مستقیما به فروشگاه بازی‌های پلی‌استیشن وارد خواهید شد و می‌توانید از طریق موبایل یا تبلت خود، اقدام به خرید بازی به صورت دیجیتالی کنید یا به نسخه‌های آزمایشی و دمو دسترسی داشته باشید. این نکته را در همین‌جا بیان کنیم که اپلیکیشن توانایی اجرای بازی‌های پلی‌استیشن را به موبایل یا تبلت نمی‌دهد و فقط عملکردهای اجتماعی و ارتباطی شبکه‌ی پلی‌استیشن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

    PlayStation-App-2 Copy

    در بخش Friends، لیست تمام دوستانی که در شبکه‌ی پلی‌استیشن اضافه کرده‌اید، قابل مشاهده است. با لمس هر کدام از آن‌ها، می‌توانید به صورت همزمان به ارسال پیام و چت کردن مشغول شوید. برای مثال، اگر می‌خواهید بازی فیفا 15 را به صورت آنلاین بازی کنید، از طریق بخش دوستان می‌توانید مشاهده کنید چه کسی آنلاین است تا از او برای انجام بازی دعوت کنید.

    Live from PlayStation، بخش پرطرفداری است که عملکردی مانند شبکه‌ی استریم ویدیوی Twitch دارد. در این بخش می‌توانید به تماشای اجرای زنده‌ی بازی کاربران پلی‌استیشن در سراسر دنیا مشغول شوید یا ویدیوهای از پیش ارسال شده‌ی آن‌ها را بر بستر شبکه‌ی ابری مشاهده کنید. این بخش با شبکه‌های Twitch و UPlay شرکت یوبی‌سافت ارتباط مستقیم دارد و ویدیوهای آن‌ها هم در این بخش به اشتراک گذاشته می‌شوند.

    PlayStation-App-3 Copy

    یکی از جالب‌ترین بخش‌هایی که همیشه مورد استقبال کاربران پلی‌استیشن بوده، «نشان‌ها» و کسب جایزه است. کاربران پلی‌استیشن برای نشان دادن قدرت خود، نشان‌ها (Trophy) را معیار قرار می‌دهند و کسب آن‌ها در بازی‌ها، کمک شایانی به ارتقا سطح در شبکه‌ی پلی‌استیشن می‌کند. با لمس بخش «نشان‌ها»، می‌توانیم لیست بازی‌هایی که انجام داده‌ایم و درصد کسب نشان‌های هر کدام را مشاهده کنیم. هم‌چنین از طریق این بخش، می‌توانیم میزان امتیازات خود را با کاربران دیگر شبکه‌ی پلی‌استیشن مقایسه کنیم.

    برای مشاهده‌ی مشخصات کلی خود و حتی اعمال تغییرات و تدوین آن، می‌توانیم به بخش Profile مراجعه کنیم. در این بخش، تصویر پروفایل، تعداد دقیق «نشان‌ها»، فعالیت‌های اخیر و بخش دوستان قابل مشاهده‌اند.

    PlayStation-App-4 Copy

    جدا از بخش‌هایی که در میانه‌ی صفحه‌ی اصلی برنامه قابل مشاهده هستند، در بالای صفحه چهار گزینه‌ی مهم وجود دارد که می‌توان گفت بیشترین نقش را در اپلیکیشن پلی‌استیشن ایفا می‌کنند.

    نوتیفیکیشن‌ها، همانطور که از اسمش پیدا است، مهم‌ترین رویدادهایی که ارتباط مستقیمی با کاربر دارد را به اطلاع می‌رساند. بخش Invitations یا دعوتنامه‌ها، به کاربر اطلاع می‌دهد که چه کسی از شما برای انجام بازی دعوت کرده است. Game Alert، کاربردی تقریبا مشابه با دعوت‌نامه دارد با این تفاوت که در این بخش، به انجام بازی دعوت نمی‌شوید. برای مثال، دوست شما در بازی اتومبیل‌رانی DriveClub، باشگاهی تشکیل داده است و می‌خواهد از شما برای عضویت در این باشگاه دعوت کند. دعوت‌نامه‌ای که از سوی او برای شما ارسال می‌شود، در بخش GameAlert قرار می‌گیرد. به نظر این تفکیک کارایی، مفید و کاربردی است.

    در انتها، بخش پیام‌ها قابل مشاهده است. این بخش که به عنوان یک پیام‌رسان کامل می‌تواند ایفای نقش کند، قابلیت چت با یک یا چند نفر را به کاربر می‌دهد. استفاده از بخش پیام‌ها در اپلیکیشن موبایل پلی‌استیشن بسیار راحت‌تر از استفاده از آن در محیط کاربری کنسول است. تایپ سریع‌تر انجام می‌شود و چت‌های گروهی بسیار بهتر و بروزتر دنبال می‌شود.

    PlayStation-App-5 Copy

    به صفحه‌ی اصلی اپلیکیشن باز می‌گردیم. اگر به پایین صفحه توجه کنیم، سه گزینه‌ی کلی را مشاهده خواهیم کرد. ما تا این لحظه در بخش PSN بودیم که عملکردهای کلی اپلیکیشن پلی‌استیشن به عنوان یک ابزار دم‌دستی و ارتباطی با شبکه‌ی اجتماعی PSN را به صورت کلی و مفید در اختیارمان قرار داد. از طریق بخش لینک‌ها، یک مرورگر در رابط کاربری اپلیکیشن باز می‌شود و وب‌گاه‌های مرتبط با پلی‌استیشن و سونی را برای کاربر به نمایش می‌گذارد. گزینه‌ی دیگر، ارتباط با پلی‌استیشن 4 از طریق Remote Play است که در ادامه‌ی مقاله به آن خواهیم پرداخت.

    استفاده از اپلیکیشن پلی‌استیشن برای کسانی که مدام به شبکه‌ی آنلاین PSN متصل هستند و بازی‌های آنلاین، ارتباط با دوستان و تماشای ویدیو‌های به اشتراک گذاشته شده از Twitch یا شبکه‌های دیگر برایشان اهمیت دارد، بسیار توصیه می‌شود. مزیت این اپلیکیشن، گستردگی آن در ابزارهای اندرویدی و iOS است و حتما نیازی به داشتن گوشی‌های سونی برای استفاده از اپلیکیشن نیست.

    PS4 Remote Play

    کنسول‌های دستی را می‌توان تلاشی بزرگ از سوی شرکت‌های توسعه‌‌دهنده‌ی کنسول‌های بازی برای گسترش بازی‌های ویدیویی به بیرون از خانه‌ها توصیف کرد. شاید در دهه‌ی ۷۰ میلادی، شرکت‌هایی مانند Mattel و Microvision اولین کنسول‌های دستی را به دنیا معرفی کردند، اما باید قبول کنیم که اولین استاندارد جامع و پلتفرم صحیح در سطح کنسول‌های دستی را نینتندو با عرضه‌ی گیم‌بوی در سال ۱۹۸۹ پایه‌ریزی کرد. به زمان حال می‌آییم، جایی که دو شرکت نینتندو و سونی چند سالی است که رقابت سنگینی را در ساخت و توسعه‌ی کنسول‌های دستی با یکدیگر آغاز کردند. با این‌که کفه‌ی ترازو به نفع نینتندو سنگینی می‌کند، اما سونی ایده‌های جالبی را برای استفاده از کنسول‌ دستی و حتی موبایل و تبلت ارائه داده است. این ایده، Remote Play نام دارد.

    PS4-Remote-Play-banner

     

    دانلود از فروشگاه ویندوز فون

    ریموت پلی، تکنولوژی معرفی شده توسط شرکت سونی است که قابلیت انتقال صدا و تصویر را بین پلتفرم‌های پلی‌استیشن مانند پلی‌استیشن ۳، پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ویتا، پلی‌استیشن ویتا TV، تلویزیون‌های سونی و موبایل‌های سری اکسپریا، مقدور می‌سازد.

    تکنولوژی ریموت پلی از سال ۲۰۰۶ مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است و از ابزاری برای انتقال فایل بین پلی‌استیشن 3 و کنسول دستی PSP، تبدیل به یکی از محوری‌ترین پتانسیل‌ها و قابلیت‌های ارتباطی بین ابزارهای دستی سونی، از پلی‌استیشن ویتا تا گوشی‌های اکسپریا، با پلی ‌استیشن 4 شده است که اصلی‌ترین کاربرد آن، اجرای بازی‌های پلی‌استیشن 4 به صورت استریم بر روی گوشی‌های سری Z3 و Z2 اکسپریا سونی علاوه بر کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا است.

    دانلود ویدیو

    عرضه‌ی گوشی‌های پرچمدار و تبلت Z3، با اولین حرکت سونی برای پیاده‌سازی تکنولوژی ریموت پلی در موبایل‌ها همراه بود. اما راه‌اندازی و استفاده از این قابلیت چگونه است و چه شرایطی را نیاز دارد؟

    اول از همه شما نیاز دارید تا یکی از دستگاه‌های رسمی که سونی قابلیت ریموت پلی را بر روی آن‌ها اضافه کرده، داشته باشید. گوشی‌های سری Z3، تبلت Z3 Compact، گوشی‌های سری Z2 و تبلت Z2، تنها دستگاه‌های موبایلی و تبلتی هستند که می‌توانند از ریموت پلی پشتیبانی کنند. با مراجعه به استور گوگل پلی، اپلیکیشن اختصاصی PS4 Remote Play برای دانلود در دسترس است.

    PS4-Remote-Play-menu

    پس از نصب اپلیکیشن، باید از روشن بودن قابلیت در پلی‌استیشن 4 مطمئن شوید. ریموت پلی از طریق بخش تنظیمات (Setting)، مشاهده راهنمای کنترلر(View Cotroller Guide) و ثبت نام (Register) قابل مشاهده و فعال‌سازی است.

    مراحل همسان‌سازی اپلیکیشن و پلی‌استیشن 4 بسیار راحت است اما به یک سری نکات مهم باید توجه داشته باشیم. اگر شما قصد تهیه‌ی گوشی یا تبلت اکسپریا زد ۲ یا ۳ برای اجرای بازی‌های پلی‌استیشن 4 به صورت استریم دارید، شرایطی خاصی را باید داشته باشید. قابلیت ریموت پلی برای اجرا و همسان‌سازی با پلی‌استیشن 4، نیاز به اینترنت پر سرعت دارد. چرا که این قابلیت از طریق شبکه‌ی اینترنت به کنسولتان وصل خواهد شد. در ضمن، برای جفت شدن دستگاه و کنسول، هر دو باید در یک شبکه‌ قرار داشته باشند.

    این قضیه که ریموت پلی برای اتصال دستگاه‌های اکسپریا به پلی‌استیشن 4، نیازمند شبکه‌ی اینترنت است، نکته‌ی بسیار مهمی است که شاید خیلی‌ها از آن بی‌خبر باشند.

    PS4-remote-play-AI

    اگر موفق شدید موبایل یا تبلت خود را به پلی‌استیشن 4 متصل کنید، به دو شکل می‌توانید بازی مورد نظر خود را در موبایل کنترل کنید. یا کنترلر دوال‌شاک 4 کنسول را به موبایل از طریق اتصال بلوتوث وصل کرده و از آن استفاده کنید، یا اپلیکیشن کلید‌های مجازی را بر روی صفحه به نمایش در می‌آورد. توصیه می‌شود برای انجام صحیح بازی، حتما از کنترلر استفاده شود، چرا که دکمه‌های مجازی بر روی صفحه، حجم زیادی را مخصوصا بر روی نمایشگر موبایل اشغال می‌کنند و دید کافی را از کاربر در بازی می‌گیرد. خوشبختانه سونی یک پایه اتصال کنترلر به دستگاه‌های همراه به نام GCM10 به بازار عرضه کرده است که با استفاده از آن می‌توان از اتصال کنترلر با تبلت یا موبایل، یک کنسول دستی کامل ساخت!

    Dualshock 4 Controller with Xperia Z3

    Remote Play تکنولوژی بسیار جالبی است و اگر سونی بتواند از آن بهره‌وری درستی داشته باشد، خیل عظیمی از دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 را می‌تواند به سمت گوشی‌های اکسپریا بکشاند.

    جمع بندی

    سونی چشم‌انداز درخشانی را برای ارتباطات آنلاین خود بین محصولاتش ایجاد کرده است. پربازده‌ترین محصول این شرکت، پلی‌استیشن 4، در حال حاضرمانند یک پرچمدار برای شرکت سونی عمل می‌کندو سونی قصد دارد از پتانسیل و محبوبیت این کنسول بازی، برای نیرو بخشیدن به سایر بخش‌های خود مانند موبایل و ارتباطات آنلاین استفاده کند.

    آیا فروش خوب پلی‌استیشن 4 و محبوبیت آن، می‌تواند تاثیری در بخش موبایل سونی داشته باشد؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات