بررسی مانیتور مایا MO24 T [به‌همراه بررسی ویدئویی]

سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
مطالعه 7 دقیقه
مانیتور اقتصادی مایا MO24 T امکانات درخوری را برای کاربری‌های روزمره و اداری ارائه می‌کند. با بررسی مانیتور MO24 T همراه زومیت باشید.
تبلیغات

شرکت ماتریس که نماینده‌ی انحصاری برندهایی همچون MSI را در بازار کشور است، محصولاتی را نیز با نام برند مایا در بازار کشور عرضه می‌کند. مانیتور MO24 T یکی از محصولات همین برند است که در رده‌ی اقتصادی و با برچسب قیمتی حدوداً ۴٫۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در همین محدوده‌ی قیمت، برندهای باسابقه و بزرگی همچون سامسونگ، ال‌جی، ایسوس و MSI نیز محصولاتی را روانه‌ی بازار کرده‌اند که رقابت را برای برند مایا حساس‌تر می‌کند.

مانیتورهای اقتصادی همان‌طور که از قیمتشان برمی‌آید، برای کاربری‌های روزمره و اداری بهترین انتخاب هستند و بدون ارائه‌ی قابلیت‌های جانبی متعدد، تمام امکانات حیاتی را دراختیار کاربران قرار می‌دهند. در مقاله‌ی پیش‌ رو به سراغ بررسی مانیتور اقتصادی MO24 T مایا می‌رویم و مروری بر کیفیت و عملکرد آن خواهیم داشت. با زومیت و بررسی این مانیتور مایا همراه باشید.

برای خرید مانیتور MO24 T مایا می‌توانید به دیجی‌کالا مراجعه کنید.

بررسی ویدیویی مانیتور MO24 T مایا

تماشا در یوتیوب

طراحی و مجموعه درگاه‌های مانیتور MO24 T مایا

شمایل ساده و بدون زرق‌وبرق مایا با ماهیت کاربری آن همخوانی کامل دارد تا برای هماهنگ شدن با سایر وسایل روی میز کار یا مطالعه‌تان دغدغه‌ای نداشته باشید. تمام بدنه‌ی MO24 T از جنس پلاستیک سخت است و به‌جز طرح‌های پنل پشتی که اندکی براق هستند، در بقیه‌ی قسمت‌ها کاملاً از رنگ مشکی مات استفاده شده است.

بارزترین نکته‌ای که در طراحی MO24 T توجه ما را به خود جلب کرد، باریک و ظریف بودن مجموعه‌ی مانیتور است. با در نظر گرفتن پایه، بیشترین عمقی که مانیتور روی میزتان اشغال می‌کند، حدوداً ۲۰ سانتی‌متر است. ضخامت پنل مانیتور هم در بیشترین حالت به پنج سانتی‌متر می‌رسد. این‌ ابعاد برای کاربرانی که از نظر فضا در مضیقه هستند، مزیت بزرگی به حساب می‌آید.

نمای کناری مانیتور MO24T مایا

درحالی‌که اکثر مانیتورهای اقتصادی پایه‌های ثابت دارند و قابلیت تنظیم‌پذیری خاصی را به کاربر ارائه نمی‌کنند، مانیتور مایا از این‌نظر تفاوت بزرگی با بقیه‌ی رقبا دارد. علاوه‌بر اینکه می‌توان ارتفاع مانیتور را بین ۱۰ تا ۲۳ سانتی‌متر تغییر داد، امکان کج کردن (Tilt) نمایشگر در محدوده‌ی ۵- تا ۱۵ درجه و همچنین ۹۰ درجه چرخاندن (Swivel) آن را نیز خواهید داشت. همان‌طور که اشاره کردیم، چنین امکانی بیشتر مخصوص مانیتورهای گیمینگ است و مانیتور مایا از این نظر درجه‌ی آزادی بالایی را نسبت به سایر محصولات هم‌رده به کاربران ارائه می‌کند.

با توجه به باریک بودن بدنه و وجود لولاهای متعدد، در مورد استحکام بدنه نمی‌توانیم با اطمینان زیاد صحبت کنیم. به نظر می‌رسد در صورتی که مانیتور را از ضربه‌های شدید و فشارهای زیاد در امان نگاه دارید، اتفاق خاصی برای آن نخواهد افتاد. کیفیت ساخت را هم متوسط ارزیابی می‌کنیم.

تغییر ارتفاع مانیتور MO24T مایا

حاشیه‌های طرفین و قسمت بالای نمایشگر ۲۳٫۸ اینچی بسیار باریک هستند و تنها حاشیه‌ی پایین، ضخامتی برابر یک سانتی‌متر دارد. پایه‌ی مانیتور یک مستطیل ساده است و خود نمایشگر هم با یک مانت عمودی قابل جداسازی، به پایه وصل می‌شود. خوشبختانه تنظیم ارتفاع و زاویه‌ی نمایشگر به‌سادگی انجام می‌شود و از لولاهای سخت و خشک خبری نیست.

روی پنل پشت، پنج دکمه‌ی کنترلی قرار گرفته‌اند که تمام تنظیمات مانیتور را می‌توان با استفاده از آن‌ها اعمال کرد. دکمه‌ها اندکی خشک هستند و در هنگام فشرده شدن سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند. منوی تنظیمات تمام امکانات را به صورت ساده و سرراست در اختیارتان قرار می‌دهد و پیچیدگی خاصی ندارد. اسپیکر مانیتور MO24 T نیز در پنل پشت قرار گرفته است که به‌خاطر قدرت و حجم صدای اندک، مزیت خاصی به مجموعه‌ی مانیتور اضافه نمی‌کند.

پایه‌ی مانیتور MO24T مایا
پنل پشت مانیتور MO24T مایا
دکمه‌های کنترلی مانیتور MO24T مایا
درگاه‌های مانیتور MO24T مایا

مانیتور مایا درگاه‌های چندان متنوعی ندارد که البته با توجه به کاربری آن چندان عجیب نیست. علاوه‌بر درگاه HDMI و VGA، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون هم برای MO24 T درنظر گرفته شده است. تمام درگاه‌ها پشت مانیتور و روبه‌پایین قرار گرفته‌اند.

کیفیت تصویر مانیتور MO24 T مایا

مانیتور مایا MO24 T از نمایشگر IPS LCD با ابعاد ۲۳٫۸ اینچ برای نمایش محتوا استفاده می‌کند که محتوا را با نسبت تصویر ۱۶:۹ و رزولوشن Full HD یا ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل نشان می‌دهد. نمایشگر از نرخ نوسازی ۷۵ هرتز هم پشتیبانی می‌کند که برای مانیتوری با کاربری روزمره کافی به نظر می‌رسد. ماتریس می‌گوید که مانیتور مایا زاویه‌ی دید ۱۷۸ درجه را در راستای افقی و عمودی ارائه می‌کند و زمان پاسخ‌گویی آن ۵ میلی‌ثانیه است.

گشتن در وبسایت زومیت با مانیتور MO24T مایا

برای نمایش محتوای SDR، مانیتور MO24 T هفت پروفایل مختلف دارد که تنها پروفایل استاندارد امکان ویرایش مقادیر روشنایی و کنتراست تصویر را دراختیار قرار می‌دهد و بقیه‌ی پروفایل‌ها با مقادیر پیش‌فرض تنظیم شده‌اند. سه پروفایل نیز برای محتوای HDR در نظر گرفته شده است.

حالت‌های نمایش تصویر SDR

  • FPS
  • Game
  • Movie
  • RTS
  • Senery
  • Standard
  • Text

حالت‌ها نمایش تصویر HDR

  • Game
  • Movie
  • Picture

سنجش روشنایی نمایشگر را برای تمام پروفایل‌های SDR و HDR و با استفاده از الگوهای تصویر استاندارد اندازه‌گیری کردیم. توجه داشته باشید که نتایج به‌دست‌آمده برای پروفایل استاندارد در حالت روشنایی ۱۰۰ درصد نمایشگر و در حالت کنتراست ۵۰ درصد است. روشنایی پروفایل‌های HDR نیز با الگوی تصویر ۱۰ درصد سنجیده شده‌اند.

روشنایی مانیتور MO24 T مایا

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

FPS

۲۲۴٫۴

۲۲۵٫۴

۲۲۵٫۸

۲۲۵

۲۲۷٫۶

۲۲۶٫۵

Game

۲۲۳٫۲

۲۲۴٫۳

۲۲۴

۲۲۴٫۲

۲۲۵

۲۲۴٫۲

Movie

۲۲۳

۲۲۴٫۴

۲۲۳٫۶

۲۲۴٫۸

۲۲۳

۲۲۳

RTS

۲۲۵٫۴

۲۲۷٫۲

۲۲۶٫۵

۲۲۶٫۳

۲۲۶٫۸

۲۲۶٫۳

Senery

۲۱۱٫۵

۲۱۱٫۸

۲۱۱

۲۱۱

۲۱۱٫۷

۲۱۱٫۶

Standard

۲۳۷

۲۳۸

۲۳۸

۲۳۸٫۲

۲۳۷

۲۳۶

Text

۱۶۵

۱۶۶٫۶

۱۶۵٫۵

۱۶۴٫۴

۱۶۳٫۲

۱۶۱٫۵

HDR

Game

--

۲۴۰

--

--

--

--

Movie

--

۲۴۲٫۲

--

--

--

--

Picture

--

۲۳۹٫۸

--

--

--

--

همان‌طور که در جدول نتایج مشاهده می‌کنید، روشنایی نمایشگر در پروفایل استاندارد به بیشترین مقدار و به‌حدود ۲۳۸ نیت می‌رسد. عوض شدن پروفایل، تفاوت چندانی را رقم نمی‌زند و روشنایی بالای ۲۰۰ نیت باقی می‌ماند. تنها حالت Text روشنایی کمتری در حد ۱۶۵ نیت را ارائه می‌کند تا برای فعالیت‌هایی همچون مطالعه مناسب‌تر باشد. حین سنجش روشنایی نمایشگر، پی بردیم که نقاط میانی پنل روشنایی بیشتری تولید می‌کنند و با حرکت به سمت کناره‌ها، شدت روشنایی هم دچار افت محسوسی می‌شود. اعداد به‌دست‌آمده در جدول نیز نتیجه‌ی اندازه‌گیری نقاط میانی پنل هستند.

با سنجش کنتراست نمایشگر، به عدد مطلوب ۷۰۰ دست پیدا کردیم که برای پنل LCD عملکرد بسیار خوبی محسوب می‌شود. روشنایی نمایشگر در پروفایل‌های HDR را نیز در همان حدود ۲۴۰ نیت به دست آوردیم که برای نمایش محتوا با گستره‌ی دینامیکی بالا خیلی مناسب نیست.

عملکرد مانیتور MO24 T مایا در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Rec. 2020

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

FPS

۹۸٫۱

۸٫۳

۸۱٫۵

--

۵۷٫۱

--

Game

۹۸٫۱

۷٫۲

۷۴٫۸

--

۵۶٫۵

--

Movie

۹۷٫۲

۱۰٫۹

۷۵٫۴

--

۵۶٫۹

--

RTS

۹۵٫۸

۵

۷۴٫۴

--

۵۶٫۲

--

Senery

۹۸٫۲

۷٫۲

۷۴٫۸

--

۵۶٫۶

--

Standard

۹۶٫۴

۴٫۸

۷۴٫۴

--

۵۶٫۲

--

Text

۹۶٫۵

۴٫۶

۷۴٫۶

--

۵۶٫۴

--

نمایشگر MO24 T رنگ‌ها را با عمق ۸ بیت و در فضای رنگی sRGB تولید می‌کند و در بهترین حالت، تنها ۸۱ درصد از فضای رنگی وسیع‌تر DCI P3 را پوشش می‌دهد. کم بودن روشنایی پروفایل Text باعث می‌شود که بهترین دقت رنگی را در همین حالت تحویل بگیریم. پروفایل‌های Game، FPS و Senery (Scenery?!) بهترین پوشش‌دهی را در فضای رنگی sRGB ارائه می‌کنند، اما خطای رنگی به نسبت بالاتری دارند. در مجموع، رنگ‌های تولیدشده بسیار سرد هستند، اما می‌توان با استفاده از گزینه‌ی Low Blue در منوی تنظیمات کمی از سردی رنگ‌ها کاست.

مانیتور مایا از قابلیت FreeSync شرکت AMD نیز پشتیبانی می‌کند. قابلیت مذکور بیشتر برای گیمرها و در هنگام اجرای بازی‌ها کاربرد دارد و سود چندانی عاید کاربران عمومی نمی‌کند.

جمع‌بندی

مانیتور MO24 T مایا در رده‌ی محصولات اقتصادی شرکت ماتریس قرار دارد و برای کاربری‌های اداری و روزمره درنظر گرفته شده است. مانیتور، تقریباً تمام امکاناتی که از یک محصول در این رده‌ی قیمت انتظار داریم، ارائه می‌کند و حتی در بخش طراحی، پا را اندکی فراتر از رقبا می‌گذارد. مثلاً مانیتورهای اقتصادی عموماً به پایه‌های قابل تنظیم مجهز نمی‌شوند و از پایه‌های ثابت استفاده می‌کنند؛ روندی که مانیتور مایا آن را نقض کرده است. شاید بد نباشد اشاره کنیم که چنین قابلیت‌هایی بیشتر در مانیتورهای میان‌رده و رده‌بالا همچون مانیتورهای گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکات مثبت

  • پایه‌ی قابل تنظیم
  • باریک بودن بدنه
  • نرخ نوسازی ۷۵ هرتز
  • زاویه‌ی دید مناسب
  • کنتراست بالا

نکات منفی

  • دقت رنگ پایین
  • کیفیت ساخت نه‌چندان مناسب
  • روشنایی متوسط

از نظر کیفیت تصویر، مانیتور MO24 T عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌کند. روشنایی نمایشگر در بهترین حالت به ۲۴۰ نیت می‌رسد تا مانیتور مایا برای کار در محیط‌های ادارای یا خانه‌ها گزینه‌ای مناسب باشد. دقت رنگ‌های تولیدشده چندان ایدئال نیست، اما خللی هم در کاربری‌های متداول به‌وجود نمی‌آورد. با همه‌ی اوصاف، اگر به‌دنبال مانیتوری با کاربری عمومی و قیمت معقول هستید، در کنار محصولات برندهای بزرگی همچون ال‌جی و سامسونگ، بد نیست مانیتور MO24 T مایا را نیز مدنظر داشته باشید.

قیمت مانیتور مایا MO24T در حال حاضر ۴.۵ میلیون تومان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات