زومجی: ۱۹ کارت گرافیکی که آینده بازی های رایانه‌ ای را شکل دادند

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
امکان ندارد که یک گیمرِ با سابقه یا کاربر قدیم پی‌سی باشید اما تجربه‌ی کار با کارت‌های گرافیکی را در سوابقِ شخصی خود ثبت نکرده باشید. برخی از برترین مدل‌ها هستند که از بدوِ تولد بازی‌های سه بعدی تا به امروز نقش مهمی ایفا کرده‌اند. با زومجی و مقاله‌ی جالبی در مورد برترین کارت‌های گرافیک تاریخ که اثر مهمی در شکل‌گیری بازی‌های ویدیویی شاخص داشتند همراه باشید.
تبلیغات

کارت‌های گرافیکی مهمترین بخش هر پی‌سیِ مخصوص بازی هستند. همچنین همیشه یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات هم به شمار می‌روند و این دلیلی است که امروزه کاربران اغلب به یکی از دو سوی این رقابت، یعنی انویدیا و اِی‌اِم‌دی وفادار می‌مانند.این دو شرکت در طولِ ۱۵ سال گذشته برای فتحِ قلب (و البته کیفِ پول) کاربران نبرد سختی داشته‌اند. از Crossfire تا CUDA و از Mantle گرفته تا GameWorks، ماهیتِ مرتبا در حال تغییرِ تراشه‌های گرافیکی برای یک نبرد حماسی ( و غالبا مبارزه‌های تنگاتنگ) بنیان شده است.

انویدیا و اِی‌اِم‌دی همیشه هم پیشروانِ این صنعت نبوده‌اند. شرکت‌هایی مثل 3dfx ،Matrox ،Imagination ،Intel و حتی شرکت کمتر شناخته شده‌ای مانند S3 که فقط گیمرهای نسل گذشته آن را به خاطر می‌آورند، نقش قابل توجهی در پیشرفت فناوری تراشه‌های گرافیکی داشته‌اند، اما این داستانی است که باید در زمانِ دیگری مفصل به آن پرداخته شود.

با ورود کارت‌های Fury X از اِی‌اِم‌دی و GeForce GTX 980 Ti به میدان نبرد رده حرفه‌ای بازار، ما تمرکز خود را روی کارت‌های گرافیکی که به دو شرکت پیشروی این صنعت کمک کردند تا به جایی که اکنون در آن قرار دارند برسند، خواهیم گذاشت. خود شما تا امروز چند کارت گرافیکِ ساخته‌ی این دو شرکت داشته‌اید؟

برای مطالعه کامل این مقاله به زومجی مراجعه کنید.

Geforce

اگر به اخبار بازی و سرگرمی علاقه‌ دارید، به زومجی سر بزنید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی  اینستاگرام زومجی دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات