نمای کناری مک بوک پرو M1 Max اپل

قدرت فوق‌العاده در بدنه‌ای چشم‌نواز؛ مک بوک پرو ۲۰۲۳ از نگاه رسانه‌های فناوری

هیولای قابل‌حمل اپل زیر ذره‌بین کارشناسان
سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰مطالعه 7 دقیقه
کارشناسان مطرح صنعت فناوری با اشاره به تکراری‌بودن طراحی مک بوک پرو ۲۰۲۳، پردازنده‌ی پرقدرت این لپ تاپ را تحسین کرده‌اند.
تبلیغات

اپل هفته‌ی گذشته به‌طور ناگهانی و برخلاف انتظار افشاگران مطرح، نسل جدید مک بوک پرو را از طریق بیانیه‌ی مطبوعاتی رونمایی کرد. مک بوک پرو ۲۰۲۳ که در مدل‌های ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ رونمایی شده است از لحاظ ظاهری هیچ تغییری با نسل قبل ندارد، اما به پردازنده‌‌ی مرکزی و گرافیکی قوی‌تری مجهز است.

لپ تاپ جدید اپل همچون مک بوک پرو ۲۰۲۱ از نمایشگری با ناچ (بریدگی) استفاده می‌کند که در کمال تعجب، حسگرهای فناوری فیس ID را در خود ندارد. مک بوک پرو در سال ۲۰۲۱ تغییرات بزرگی تجربه کرد؛ در آن زمان درگاه‌ها متنوع‌تر شدند، طراحی اصلاح شد و برای اولین بار در تاریخ لپ تاپ‌های اپل شاهد استفاده از صفحه‌نمایش مینی LED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بودیم.

مک بوک پرو M2 مکس اپل مدل نقره ای

اپل تصمیم گرفته است فرمول موفق مک بوک پرو ۲۰۲۱ را در مدل ۲۰۲۳ تغییر ندهد. بدین ترتیب همچنان با لپ تاپی طرف هستیم که بدنه‌ی فلزی باکیفیتی دارد و از نمایشگری با وضوح بسیار بالا استفاده می‌کند. مک بوک پرو در نسل جدید برای اولین بار از Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.3 استفاده می‌کند.

مهم‌ترین تغییر مک بوک پرو بهره‌مندی از پردازنده‌های پنج نانومتری M2 Pro و M2 Max است. M2 Pro از ۴۰ میلیارد ترانزیستور استفاده می‌کند می‌کند. تعداد ترانزیستورهای این پردازنده تقریباً ۲۰ درصد بیشتر از M1 Pro و دو برابر بیشتر از M2 است. M2 Pro حداکثر ۳۲ گیگابایت رم با پهنای باند ۲۰۰ گیگابایت‌برثانیه دارد.

پردازنده ام ۲ پرو مکس / Apple M2 Pro Max از نمای جلو

سیستم-روی-چیپ M2 Pro اپل در واحد CPU از ۱۰ یا ۱۲ هسته شامل ۸ هسته‌ی پرقدرت و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف استفاده می‌کند. به‌گفته‌ی‌ اپل، عملکرد سی‌پی‌یوی مذکور در پردازش‌های چند‌تردی ۲۰ درصد بهتر از سی‌پی‌یوی ۱۰ هسته‌ای M1 Pro است. به‌لطف تغییرات M2 Pro، کامپیوترهای جدید اپل نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ و Xcode را با سرعت بسیار بیشتر اجرا می‌کنند.

M2 Max با ۶۷ میلیارد ترانزیستور (۱۰ میلیارد بیشتر از M1 Max و بیش از سه برابر بیشتر از M2) قوی‌ترین تراشه‌ی سری اپل سیلیکون به‌حساب می‌آید. این تراشه در قوی‌ترین مدل از ۹۶ گیگابایت رم با پهنای باند ۴۰۰ گیگابایت‌برثانیه میزبانی می‌کند. پهنای باند حافظه‌ی M2 Max دو برابر بیشتر از M2 Pro و چهار برابر بیشتر از M2 است.

پردازنده‌ی M2 Max از همان واحد سی‌پی‌یوی ۱۲ هسته‌ای M2 Pro استفاده می‌کند؛ اما در واحد گرافیکی به ۳۸ هسته مجهز است. حافظه‌ی کش L2 در پردازنده‌ی M2 Max بزرگ‌تر از M2 Pro است. به‌گفته‌ی اپل، M2 Max پردازش‌های گرافیکی را ۳۰ درصد سریع‌تر از M1 Max انجام می‌دهد.

پارامتر / نام لپ تاپ

مک بوک پرو ۱۴ اینچ ۲۰۲۳

مک بوک پرو ۱۶ اینچ ۲۰۲۳

مک بوک پرو ۱۴ اینچ ۲۰۲۱

مک بوک پرو ۱۶ اینچ ۲۰۲۱

سیستم-روی-چیپ

M2 Pro یا M2 Max

M1 Pro یا M1 Max

پردازنده‌ی مرکزی

۱۰ یا ۱۲ هسته

۸ یا ۱۰ هسته

پردازنده‌ی گرافیکی

حداکثر ۳۸ هسته

حداکثر ۳۲ هسته

رم

۱۶ تا ۹۶ گیگابایت

۱۶ تا ۶۴ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

حداکثر ۸ ترابایت

حداکثر ۸ ترابایت

نمایشگر

۱۴٫۲ اینچ، ۳٬۰۲۴ در ۱٬۹۶۴ پیکسل، ۱۶:۱۰، ۱۲۰ هرتز، روشنایی ۱٬۶۰۰ نیت، مینی LED

۱۶٫۲ اینچ، ۳٬۴۵۶ در ۲٬۲۳۴ پیکسل، ۱۶:۱۰، ۱۲۰ هرتز، روشنایی ۱٬۶۰۰ نیت، مینی LED

۱۴٫۲ اینچ، ۳٬۰۲۴ در ۱٬۹۶۴ پیکسل، ۱۶:۱۰، ۱۲۰ هرتز، روشنایی ۱٬۶۰۰ نیت، مینی LED

۱۶٫۲ اینچ، ۳٬۴۵۶ در ۲٬۲۳۴ پیکسل، ۱۶:۱۰، ۱۲۰ هرتز، روشنایی ۱٬۶۰۰ نیت، مینی LED

درگاه

سه USB-C، یک HDMI 2.1، یک کارت‌خوان SDXC، یک مگ‌سیف

سه USB-C، یک HDMI 2.0، یک کارت‌خوان SDXC، یک مگ‌سیف

ارتباطات

Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.3

Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0

ابعاد

۳۱٫۲۶ در ۲۲٫۱۲ در ۱٫۵۵ سانتی‌متر

۳۵٫۵۷ در ۲۴٫۸۱ در ۱٫۶۸ سانتی‌متر

۳۱٫۲۶ در ۲۲٫۱۲ در ۱٫۵۵ سانتی‌متر

۳۵٫۵۷ در ۲۴٫۸۱ در ۱٫۶۸ سانتی‌متر

وزن

۱٫۶ کیلوگرم

۲٫۱ کیلوگرم

۱٫۶ کیلوگرم

۲٫۱ کیلوگرم

شارژدهی

۱۸ ساعت

۲۲ ساعت

۱۷ ساعت

۲۱ ساعت

قیمت

۱٬۹۹۹ دلار

۲٬۴۹۹ دلار

۱٬۹۹۹ دلار

۲٬۴۹۹ دلار

مک بوک پرو ۱۶ اینچ ۲۰۲۳ که قوی‌ترین لپ تاپ رده‌بالای اپل محسوب می‌شود، زیر ذره‌بین کارشناسان مطرح صنعت فناوری رفته است.

The Verge

مک بوک پرو M1 Max در حالت بسته

کارشناس ورج در بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۳، دیدار دوباره با همان طراحی سال ۲۰۲۱ را «کسل‌کننده» می‌داند، اما معتقد است که لپ تاپ ۱۶ اینچ اپل همچنان بهترین ترکیب قدرت و شارژدهی را در لپ تاپ‌های رده‌بالا ارائه می‌دهد.

به گفته‌ی ورج، پردازنده‌ی M1 Max با وجود ارائه‌ی قدرت کمتر نسبت‌به M1 Ultra، اصلی‌ترین انتخاب کسانی بود که در سال ۲۰۲۱ به دنبال دست‌یابی به قوی‌ترین CPU کلاس لپ تاپ بودند، اما این گفته در سال ۲۰۲۳ برای پردازنده‌ی M2 Max صدق نمی‌کند.

ورج می‌گوید کاربرانی که همیشه لپ تاپ خود را به برق متصل نگه می‌دارند، در سال ۲۰۲۳ به پردازنده‌های جذاب‌تری که توسط اینتل و AMD تولید شده‌اند دسترسی دارند. با این‌حال مصرف انرژی پردازنده‌های جدید تیم آبی و تیم قرمز بالاتر از پردازنده‌های اپل است و همین موضوع باعث می‌شود مک بوک پرو لپ تاپی هیجان‌انگیز برای کسانی باشد که به شارژدهی اهمیت زیادی می‌دهند.

بهترین ترکیب قدرت و شارژدهی در لپ تاپ‌های رده‌بالا

در سال ۲۰۲۱ پردازنده‌ی M1 Max با وجود ارائه‌ی قدرت پردازشی بسیار بالا، مصرف انرژی پایینی داشت و باعث می‌شد مک بوک پرو شارژدهی بی‌نقصی داشته باشد. این شرایط در سال ۲۰۲۳ و برای مک بوک پرو M2 Max نیز برقرار است.

ورج خرید مک بوک پرو M2 Max را به کسانی که مدل ۲۰۲۱ این لپ تاپ را در اختیار دارند توصیه نمی‌کند. به عقیده‌ی این وب‌سایت، مک بوک پرو ۲۰۲۳ بیشتر مخصوص کسانی است که از مک بوک‌های قدیمی‌تر خصوصا مدل‌های مجهزبه پردازنده‌ی اینتل استفاده می‌کنند.

به‌لطف رونمایی مک بوک پرو ۲۰۲۳، در بسیاری از بازارهای دنیا (به غیر از ایران) تخفیف‌های فوق‌العاده‌ای برای مک بوک پرو ۲۰۲۱ در نظر گرفته می‌شود. این بهترین زمان ممکن برای خرید لپ تاپ‌هایی است که اپل در سال ۲۰۲۱ رونمایی کرد.

Engadget

کیبورد مک بوک پرو M1 Max

کارشناس سایت انگجت با تأکید روی طراحی تکراری مک بوک پرو، این لپ تاپ را محصولی باکیفیت خطاب می‌کند. بهره‌مندی از درگاه HDMI 2.1 با توانایی انتقال ویدیوی 8K، یکی از تغییرات جالب مک بوک پرو از نگاه انگجت است.

حفظ قیمت پایه‌ی مک بوک پرو در هر دو مدل ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ اتفاق مثبتی است. اپل همچنان مک بوک پرو ۱۴ اینچ را با قیمت ۱٬۹۹۹ دلار روانه‌ی بازار می‌کند. تفاوت قیمت مدل‌های ۱۳ اینچ و ۱۴ اینچ بسیار زیاد است (مدل ۱۳ اینچ برچسب قیمت ۱٬۲۹۹ دلار را یدک می‌کشد) اما نباید فراموش کنیم که این دو لپ تاپ فرسنگ‌ها با هم فاصله دارند؛ چه از لحاظ قدرت پردازشی، چه از لحاظ طراحی ظاهری و نمایشگر و چه از لحاظ تنوع درگاه‌ها.

با رونمایی مک بوک پرو ۲۰۲۳، اکنون مک بوک پروهای سال ۲۰۲۱ ارزش خرید بسیار بالایی دارند

انگجت همچون ورج می‌گوید مک بوک پروهای سال ۲۰۲۱ اپل کیفیت بسیار بالایی دارند و حتی در سال ۲۰۲۳ جزو بهترین لپ تاپ‌هایی هستند که می‌توانید خریداری کنید. مک بوک پرو ۲۰۲۱ تا حدی کندتر از مک بوک پرو ۲۰۲۳ است، اما همچنان لپ تاپی پرسرعت محسوب می‌شود.

انگجت می‌گوید لپ تاپ مک بوک پرو ۱۴ اینچ ۲۰۲۳ در آزمون‌های این وب‌سایت ۱۵ ساعت و ۱۰ دقیقه شارژدهی کرده است. نسل قبل این لپ تاپ در آزمون‌های مشابه به شارژدهی ۱۲ ساعت و ۳۶ دقیقه دست پیدا کرده بود.

رونمایی مک بوک پرو ۲۰۲۳ بدون برگزاری رویداد مطبوعاتی اتفاقی قابل‌انتظار بود. این لپ تاپ‌ها به حدی متحول نشده‌اند که اپل هیاهوی رسانه‌ای برای آن‌ها به راه بیاندازد. به عقیده‌ی انگجت، مک بوک پرو ۲۰۲۳ دلایل کافی به تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا می‌دهد که به جای تهیه‌ی کامپیوتر ویندوزی همچنان در اکوسیستم اپل باقی بمانند.

CNET

کار با مک بوک پرو M1 Max

کارشناس رسانه‌ی سی‌نت با اشاره به «جزئی» بودن تغییرات مک بوک پرو در سال ۲۰۲۳، روی قدرت پردازنده‌ی این لپ تاپ تأکید کرده و بهره‌مندی از Wi-Fi 6E و درگاه HDMI 2.1 را جزو نقاط قوت پرچمدار اپل به‌حساب آورده است. به‌لطف درگاه HDMI 2.1، مک بوک پرو ۲۰۲۳ می‌تواند افزون‌بر پخش تصویر روی نمایشگر 8K/60Hz، ویدیوی 4K/240Hz را نیز منتقل کند. این لپ تاپ همچنین روی مانیتورهای خارجی از نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی می‌کند.

تغییرات مک بوک پرو در سال ۲۰۲۳ جزئی‌اند اما همچنان با لپ تاپی هیجان‌انگیز و پرقدرت طرف هستیم

سی‌نت می‌گوید مک بوک پرو ۲۰۲۳ در کانفیگ M2 Max با رم پرظرفیت و گرافیک پرقدرت، ورک‌استیشنی قابل حمل است. این تنها مضووعی است که قیمت ۳٬۴۹۹ دلاری کانفیگی را که سی‌نت در اختیار داشت، توجیه می‌کند. در این سطح قیمتی می‌توان لپ تاپ‌های گیمینگ پرقدرتی خریداری کرد، اما مک بوک پرو برای بسیاری از حرفه‌ای‌ها لپ تاپ بهتری است. یکی از مزایای مک بوک پرو این است که لپ تاپ اپل به هنگام جدا شدن از برق، با افت عملکرد مواجه نمی‌شود.

سی‌نت می‌گوید علاقه‌مندان به لپ تاپ‌های رده‌بالای اپل مجبور به تهیه‌ی مدل‌های جدید نیستند. از آن‌جایی که مک بوک پرو ۲۰۲۳ به‌تازگی معرفی شده، می‌توان در بازارهای جهانی مدل‌های سال ۲۰۲۱ را با تخفیف خوبی خریداری کرد. مک بوک پرو ۲۰۲۱ همچنان لپ تاپ توانمندی است، اما اگر به دنبال تهیه‌ی بهترین و قوی‌ترین لپ تاپ تاریخ اپل هستید، مک بوک پرو ۲۰۲۳ منتظر شما است.

MKBHD

اجرای بازی روی مک بوک پرو M1 Max

مارکز برونلی، ملقب‌به MKBHD و یکی از مطرح‌ترین یوتیوبرهای صنعت فناوری، در بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۳ از بازگشت دورانی خبر می‌دهد که مک بوک پرو به‌طور نسلی تغییرات نسبتا جزئی تجربه می‌کند.

اپل با رونمایی مک بوک پرو M1 تغییراتی انقلابی به لپ تاپ‌هایش آورد. مدل M1 درمقایسه‌با مدل مجهزبه پردازنده‌ی اینتل نه‌تنها قدرت بیشتری داشت بلکه شارژدهی بسیار بهتری ارائه می‌داد. پس از مهاجرت کامل مک بوک به اپل سیلیکون، اکنون به‌صورت سالانه قرار است شاهد تغییرات نه‌چندان بزرگ باشیم.

برونلی با اشاره به شایعاتی که ادعا می‌کنند مک بوک پرو جدید قرار بوده در سال ۲۰۲۲ از راه برسد، می‌گوید این شایعه‌ها اهمیت خاصی ندارند؛ موضوع مهم این است که مک بوک‌های نسل جدید هم‌اکنون از راه رسیده‌اند تا اپل بار دیگر برای رقبایش در صنعت لپ تاپ خط‌و‌نشان بکشد.

مک بوک پروهای سال ۲۰۲۱ لپ تاپ‌هایی بودند که هیچ‌کس از خرید آن‌ها پشیمان نشد

MKBHD تغییرات مک بوک پرو را جزئی می‌داند، اما می‌گوید همچنان با لپ تاپ‌های باکیفیتی طرف هستیم. به گفته‌ی مارکز برونلی، مک بوک پروهای سال ۲۰۲۱ محصولاتی بودند که تقریبا هیچ‌کس از خرید آن‌ها پشیمان نشد.

مک بوک پرو ۲۰۲۳ با پردازنده‌ی M2 Max امتیاز بالایی در گیک‌بنچ در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای ثبت کرده است و همین موضوع ثابت می‌کند لپ تاپ رده‌بالای اپل قدرت پردازشی بسیار زیادی دارد.

بنچمارک مک بوک پرو ۲۰۲۳

-

Geekbench 5 CPU

Geekbench 5 Compute

Cinebench R23

3DMark Wildlife Extreme

مک بوک پرو ۱۴ اینچ ۲۰۲۳ مدل M2 Max

تک هسته‌ای: ۱٬۹۷۰ / چند هسته‌ای: ۱۵٬۳۳۸

۷۱٬۵۸۳

تک هسته‌ای: ۱٬۶۰۳ / چند هسته‌ای: ۱۴٬۷۲۵

۱۸٬۴۸۷

مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۲ مدل M2

تک هسته‌ای: ۱٬۹۳۸ / چند هسته‌ای: ۸٬۹۸۴

۲۷٬۳۰۴

تک هسته‌ای: ۱٬۵۸۳ / چند هسته‌ای: ۸٬۷۱۹

۶٬۷۶۷

مک بوک پرو ۱۴ اینچ ۲۰۲۱ مدل M1 Pro

تک هسته‌ای: ۱٬۷۶۷ / چند هسته‌ای: ۱۱٬۷۷۷

۳۸٬۳۵۹

تک هسته‌ای: ۱٬۵۱۵ / چند هسته‌ای: ۱۲٬۱۱۸

نامشخص

مک بوک پرو ۱۶ اینچ ۲۰۲۱ مدل M1 Max

تک هسته‌ای: ۱٬۷۸۳ / چند هسته‌ای: ۱۲٬۶۹۳

۶۰٬۱۶۷

تک هسته‌ای: ۱٬۵۲۴ / چند هسته‌ای: ۱۲٬۲۸۱

نامشخص

مک استودیو ۲۰۲۲ مدل M1 Uultra

تک هسته‌ای: ۱٬۷۸۵ / چند هسته‌ای: ۲۳٬۹۴۲

۸۵٬۸۰۰

تک هسته‌ای: ۱٬۵۳۷ / چند هسته‌ای: ۲۴٬۰۷۸

۱۰٬۰۲۰

M2 Max در آزمون چند هسته‌ای به امتیاز ۱۵٬۲۶۲ دست پیدا کرد. M1 Max در همین آزمون امتیاز چند هسته‌ای ۱۲٬۸۰۶ را به خود اختصاص داد و آخرین مدل مک بوک پرو مجهزبه پردازنده‌ی Intel Core i9 به امتیاز ۶٬۷۸۷ دست پیدا کرد.

مارکز برونلی می‌گوید اگر به دنبال بهترین شارژدهی هستید، مک بوک پرو M2 Pro را تهیه کنید؛ اگر قدرت پردازشی بسیار زیادی نیاز دارید، مدل M2 Max گزینه‌ی بهتری است. به عقیده‌ی این یوتیوبر، کسانی که مک بوک پرو ۲۰۲۱ دارند نباید مدل‌های سال ۲۰۲۳ را خریداری کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات