مدیاتک یک تراشه Cortex-A15 با معماری big.LITTLE و مودم LTE را به CES 2014 می‌آورد

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
مدیاتک امسال یک سیستم-روی-یک-چیپ (SoC) جدید که دارای دو جفت 4 هسته‌ای مبتنی بر معماری Cortex A15 و Cortex-A7 است را با خود به لاس وگاس می‌آورد و علاوه بر آن یک مودم LTE که براساس لیتوگرافی 28 نانومتری ساخته شده را نیز رونمایی می‌کند.
تبلیغات

MediaTek در ماه‌های اخیر، به صورت تصاعدی در حال رشد و ترقی بوده است، هرچند تا به حال پا را از دنیای ابزارهای ارزان قیمت فراتر نگذاشته بود. اما گویا این شرکت تصمیم گرفته تا با دست پر در CES امسال ظاهر شود.

ظهور بازارهای نو مانند ابزارهای پوشیدنی نیز بهانه‌ی دیگری شده تا تولید کنندگان به تکاپو افتاده و تا حد ممکن، خود را با نیازهای روز کاربران هماهنگ کرده و با کوله‌بار سنگین‌تری به خاک وگاس قدم بگذارند.

اولین محصولی که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته، مودم جدید مدیاتک، MT6290 است که بر پایه‌ی لیتوگرافی 28 نانومتری ساخته شده و از فناوری CAT 4 در ارتباطات پهن باند LTE پشتیبانی می‌کند. در طراحی کاربردی و صنعتی این چیپ تغییرات عمده‌ای صورت نگرفته، لذا تطبیق آن با محصولات جدید، آسان و کم هزینه خواهد بود و احتمالا مدیاتک آن را با SoCهای خود یکپارچه خواهد کرد تا بدون نیاز به تراشه مجزا پشتیبانی از LTE در آن‌ها میسر شود.

برگ برنده‌‎ی دیگر این شرکت تایوانی، پردازنده‌ی MT8135 است که مبتنی بر معماری big.LITTLE طراحی شده و از دو جفت 4 هسته‌ای Cortex-A7 و A15 تشکیل شده است. وظیفه‌ی انجام محاسبات گرافیکی این SoC نیز بر دوش یک پردازشگر گرافیکی ساخت شرکت Imagination Technologies یعنی PowerVR نسل ششم نهاده شده که قبلا شاهد استفاده از آن در آیفون 5S اپل بوده‌ایم. البته همان طور که قبلا هم از سوی این شرکت اعلام شده بود، یک پردازنده‌ی 8 هسته‌ای واقعی هم در CES معرفی خواهد شد.

از این‌ها گذشته، به گفته‌ خود مدیاتک، آن‌ها موفق به ساخت کوچک‌ترین SoC دنیا هم شده‌اند که قرار است در ابزارهای پوشیدنی (که بازار آن در سال 2014 به حد انفجار خواهد رسید) استفاده شود. این شرکت همچنین یک پردازشگر مخصوص تلویزیون‌های هوشمند هم همراه خود به CES خواهد آورد که در پخش ویدیوهای اولترا HD با فرمت HEVC با نرخ 60 فریم بر ثانیه، بسیار قدرتمند است. در آخر به چند محصول ویژه‌ی خودکار سازی منزل و شارژ بی‌سیم هم اشاره شده که اجازه دهید در مطالب آینده و در قالب نگاهی نزدیک، بیشتر به معرفی‌شان بپردازیم.

در این زمان که تقاضا برای پردازشگر تگرای انویدیا بسیار کم شده، چیپ Exynos سامسونگ با مشکل رو به روست و دیگر رقبا (به استثنای کوالکام) از دور بازی کنار رفته‌اند، بهترین زمان برای تایوانی ها است تا در میان بزرگان این صنعت جای بگیرند.

برای مشاهده کلیه مقالات CES 2014 به آدرس zoomit.ir/ces/ مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات